PÓŁ SERIO
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2000
- Premiera:2001. 04. 20
- Barwny, Betacam SP, 85 min
Film powstał w oparciu o fragmenty magazynu filmowego "Pół serio" realizowanego dla I programu TVP.
"Pół serio" trudno właściwie uznać za typową fabułę. Powstało jako swoisty produkt uboczny magazynu filmowego pod tym samym tytułem emitowanego w Jedynce. W trakcie powstawania kolejnych odcinków pojawił się pomysł połączenia w całość scenek fabularnych kręconych na potrzeby magazynu. Tak powstała komedia, którą przez rok można było oglądać jedynie na festiwalach i pokazach specjalnych. Dystrybutorzy bali się zaryzykować, twierdząc, że "Pół serio" to wprawdzie komedia śmieszna, ale zbyt inteligentna. Dopiero gdy na ubiegłorocznym festiwalu w Gdyni film otrzymał aż pięć nagród: specjalną jury, za najlepszą komedię, montaż i kreacje aktorskie dla Edyty Olszówki i Rafała Królikowskiego, porzucono obawy.
Twórcy filmy: reżyser Tomasz Konecki, scenarzysta Andrzej Saramonowicz i operator Tomasz Madejski, dali filmowym bohaterom i ich debiutanckim peregrynacjom wiele z siebie i własnych doświadczeń. Nie bali się autoironii. Zadrwili zresztą nie tylko z siebie, ale i z kolegów filmowców, producentów, dystrybutorów oferujących widowni repertuar na miarę jej zainteresowań i intelektu, pokazali skąd bierze się obecna mizeria polskiego kina: z fałszywych kalkulacji i braku kompetencji tych, którzy o nim decydują. Żartując z siebie i "środowiska", autorzy przede wszystkim bawią się kinem: konwencjami, motywami, przyzwyczajeniami. Oglądamy więc "Romea i Julię" w stylistyce Pasikowskiego, przeróbkę "Procesu" Kafki, w której Józefa K. aresztuje się za niechęć do sitcomów, "Gwiezdne wojny" z intelektualną głębią, pastisz Bergmana i Allena, biografię Chopina na japońską modłę, ale z elementami Kieślowskiego itd. Mimo tej różnorodności stylistycznej i skeczowej budowy film ma wyraźny rytm, dobre tempo, czytelną wewnętrzną logikę, która uzasadnia pojawianie się kolejnych scen ze świata kina.
Marzący o debiucie fabularnym scenarzysta Mateusz, reżyser Marek i operator Łukasz spotykają energicznego producenta Jana. Ujęci jego początkowym entuzjazmem proponują mu pomysł na film: uwspółcześnioną adaptację "Romea i Julii", w której na przeszkodzie szczęściu kochanków stają ich dorosłe dzieci rywalizujące ze sobą w biznesie. Spełnienie przychodzi dopiero po latach. Producent nie jest zachwycony: uważa, że miłość staruszków nie przyciągnie widzów do kina. Chce filmu z drapieżnym seksem - to się zawsze sprzedaje. Jeśli przyniosą taki projekt, produkcja ruszy z kopyta. Młodzi twórcy rzucają się do pracy. Po miesiącu scenariusz jest gotowy, ale producent, porzucony w tym czasie przez kochankę, nie ma teraz głowy do seksu. Żąda metafizycznego dzieła w stylu Bergmana. Zgodnie z jego życzeniem chłopcy piszą scenariusz "Potęga myśli". Jan po namyśle dochodzi do wniosku, że Bergman ma jeszcze mniejsze szanse u widzów niż Szekspir. Postanawia więc połączyć psychologiczną głębię z hollywoodzką widowiskowością. Marzy mu się intelektualna wersja "Gwiezdnych wojen". Mateusz, Marek i Łukasz wypełniają i to zlecenie, przedstawiają projekt "Ósma pieczęć". Ale Jan znów zmienia zdanie: lepsza byłaby komedia z czasów stanu wojennego. Potem pojawiają się kolejne koncepcje. Zdezorientowani twórcy usiłują nadążyć za zachciankami producenta-wizjonera. Po półtorarocznych przepychankach Jan wyjawia, że najchętniej wyprodukowałby wieloodcinkowy sitcom. Myśląc ciągle o robieniu ambitnego kina, młodzi wycofują się. Jednak po kilku miesiącach Jan z triumfem obwieszcza, że znalazł pieniądze na zrobienie "Romea i Julii". [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Pomysł filmupomysł noweli "Potęga myśli"pomysł noweli "Bułgarski łącznik"
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Wózkarz
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Muzyka
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Asystent operatora dźwiękuMichał Zarembski
- Udźwiękowienie
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opracowanie graficznegrafika komputerowagrafika komputerowagrafika komputerowa
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Script (Sekretariat planu)
- ProdukcjaProgram 1
- Obsada aktorska7 ról: "Angel" w "noweli z ostrym seksem"; pastor Lovborg w "Potędze myśli"; Skywalker w "Ósmej pieczęci"; Fryderyk Chopin w "Podwójnym życiu Fryderyka"; generał SB w "Bułgarskim łączniku"; Józef K. w "Procesie"; Romeo w kolejnych wersjach "Romea i Julii"4 role: Iza, studentka medycyny w "noweli z ostrym seksem"; Netta Harlund w "Potędze myśli", Franciszka w "Podwójnym życiu Fryderyka"; Julia w kolejnych wersjach "Romea i Julii"3 role: Aga, studentka medycyny w "noweli z ostrym seksem"; Lea, siostra Skywalkera w "Ósmej pieczęci"; Leni, gosposia mecenasa w "Procesie"scenarzysta Mateuszproducent Janreżyser Marekoperator Łukasz2 role: ZOMOwiec w "komedii o stanie wojennym"; urzędnik w "Procesie"3 role: doktor Person w "Potędze myśli"; student w "Bułgarskim łączniku"; doktor w "Podwójnym życiu Fryderyka"4 role: Harlund w "Potędze myśli"; "Żabcia" w "komedii o stanie wojennym"; Mikołaj, ojciec Fryderyka w "Podwójnym życiu Fryderyka"; urzędnik w "Procesie"4 role: Moltwik Harlund w "Potędze myśli"; ZOMOwiec w "komedii o stanie wojennym"; chłop w "Podwójnym życiu Fryderyka"; urzędnik w "Procesie"2 role: Berta w "Potędze myśli"; Justine, matka Fryderyka w "Podwójnym życiu Fryderyka"Ania, studentka medycyny w "noweli z ostrym seksem"android C3PO w "Ósmej pieczęci"psychoanalityk w "Ósmej pieczęci"Śmierć w "Ósmej pieczęci"Chewbacca w "Ósmej pieczęci"
- Lektor
Nagrodyschowaj
- 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Specjalna Jury
- 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za montaż
- 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Jury
nagroda pozaregulaminowa za najlepszą rolę komediową - 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda "Video Studio Gdańsk"
nagroda dla najlepszej komedii - 2001Lubomierz (Ogólnopolski Festiwal Filmów Komediowych)-Brązowy Granat
- 2001Wrocław (FF "Młode kino europejskie")
nagroda "dla Największej Niespodzianki" - 2001Cierlicko (Cierlickie Lato Filmowe)-"Złoty Debiut"
- 2002
- 2002
- 2002