Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

LILIAN'S STORY

  • Tytuł polski: HISTORIA LILIANY
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Australia
  • Rok produkcji:
    1995
  • Język:
    angielski
  • Barwny, 91 min

Liliana Singer narodziła się w 1984 r. jako bohaterka powieści australijskiej pisarki Kate Grenville. Autorkę zainspirowała autentyczna postać, do dziś pamiętana w Sydney kloszardka Bea Miles, która wsławiła się tym, że recytowała na ulicach utwory Szekspira, biorąc 5 centów za wiersz, 10 - za poemat i 15 - za rozprawę. Po mieście poruszała się wyłącznie taksówkami, choć nie zawsze przy pełnej aprobacie ich kierowców, niezbyt chętnych do przyjmowania zapłaty w sonetach. Niewiele wiedziano o jej życiu: tylko tyle, że za sprawą rodziny spędziła długie lata w szpitalu psychiatrycznym. Kate Grenville stworzyła więc Lilianę z pisarskiej wyobraźni, dopisując jej życiorys, rodzinę i fascynujące życie wewnętrzne. Gdy mieszkający od lat na antypodach Jerzy Domaradzki podejmował się reżyserii "Historii Liliany", swego drugiego australijskiego dzieła, postanowił nadać filmowi formę ciągu retrospekcji. Opowieść o Lilianie zaczyna się więc w chwili, gdy jako 60-letnia kobieta opuszcza szpital psychiatryczny po 40-letnim pobycie w zamknięciu. Nie była chora, lecz głęboko zraniona psychicznie. To jej otoczenie nie było normalne: narcystyczna, a zarazem uległa wobec męża matka, despotyczny, brutalny i perwersyjny ojciec oraz stłamszony emocjonalnie brat. Ale za sprawą ojca to właśnie ona trafiła do szpitala. Tak długa przerwa czasowa i wyłączenie z życia sprawiają, że wyszedłszy "na wolność" Liliana zachowuje się jak przybysz z innej planety. Całkowicie odmienione Sydney oszałamia ją i przeraża. Kobieta próbuje stopniowo odnaleźć się w dziwnym świecie. Zaprzyjaźnia się z prostytutkami, włóczęgami, taksówkarzami, deklamuje ukochanego Szekspira, budząc śmiech, zachwyt lub irytację przechodniów. Obca jej teraźniejszość uruchamia mechanizm wspominania. A w przeciwieństwie do swego brata, Johna, Liliana nie chce zapomnieć o przeszłości. Z pełną świadomością odtwarza swe wspomnienia, koszmar dzieciństwa i młodości, który zafundował jej ojciec, niszcząc ją samą, jej pierwsze uczucie, odbierając radość macierzyństwa. Rytm dochodzenia do prawdy o sobie i swoim życiu wyznaczają Lilianie spotkania ze znanymi z dawnych czasów miejscami i ludźmi. Wśród nich jest także ukochany sprzed lat, Frank, który z wrażliwego chłopaka przemienił się zgorzkniałego alkoholika, niezdolnego już obdarzyć Liliany miłością i przyjaźnią, których ona tak bardzo potrzebuje. Tytułową postać odtwarzają na ekranie dwie aktorki. Młoda Liliana ma rysy znanej z "Wesela Muriel" Toni Collette. W starszą o 40 lat bohaterkę wciela się jedna z nestorek australijskiego aktorstwa, Ruth Cracknell, która od dawna marzyła o zagraniu tej roli. Znakomitą, "podwójną" kreację stworzył też Barry Otto, grający ojca i brata Liliany. Muzykę do filmu skomponował mieszkający od 20 lat w Australii Polak Cezary Skubiszewski, zdjęcia zaś są dziełem Sławomira Idziaka, operatora wielu filmów Kieślowskiego i Zanussiego, a także scenarzysty i reżysera.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

2024.06.11 00:33:29
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.