DIE FÄLSCHUNG
- Tytuł polski: FAŁSZERSTWO
- Film fabularny
- Produkcja:RFN, Francja
- Rok produkcji:1981
- Barwny, 103 min
Adaptacja powieści Nicolasa Borna, który zmarł na raka w grudniu 1979 r. Rok później ekipa filmowa pod kierunkiem Volkera Schloendorffa (twórcy "Blaszanego bębenka", "Opowieści podręcznej" czy "Śmierci komiwojażera") przybyła do Bejrutu, by rozpocząć prace nad ekranizacją jego książki. Miejscem akcji "Fałszerstwa" jest bowiem Liban ogarnięty od lat wojną domową, która wrosła już w historię tego kraju, w jego krajobraz i w mentalność mieszkańców.
Do Bejrutu przyjeżdża niemiecki dziennikarz Georg Laschen, który wraz z towarzyszącym mu fotoreporterem Hoffmanem ma przygotować materiał na temat konfliktu libańskiego. Obaj mieszkają w eleganckim hotelu dla gości zagranicznych, będącym jedną z nielicznych oaz spokoju w mieście. Dookoła, na ulicach, toczą się walki chrześcijan z muzułmanami, falangistów z Palestyńczykami, Arabów z Żydami.
Zachodnioeuropejscy dziennikarze, choć z bliska obserwują starcia i rozmawiają z ich uczestnikami, nie do końca rozumieją przyczyny konfliktu, racje każdej ze stron, brutalne metody działania, nie oszczędzające nawet kobiet i dzieci. W Bejrucie obaj Niemcy poznają pewnego Francuza, Rudnika, który na swój sposób próbuje dostosować się do otaczającej go rzeczywistości. Handluje czym się da ze wszystkimi stronami konfliktu, a przybyszom z Zachodu sprzedaje fotografie obrazujące libańskie zniszczenia i zbrodnie.
Laschen szybko uświadamia sobie niemożność obiektywnego przedstawienia faktów, oddania całej prawdy o wojnie w Libanie bez nieuniknionych w takiej sytuacji przejaskrawień, selekcji informacji, dorabiania do nich ideologii, a więc "fałszowania" prawdy. Jego dylematy i wątpliwości natury moralnej pogłębia jeszcze odnowiona znajomość z dawną kochanką, atrakcyjną Niemką Ariane, w Hamburgu Laschen zostawił bowiem żonę i dzieci. Ariane, wdowa po Libańczyku, zatrudniona w niemieckim centrum kulturalnym w Bejrucie, "zarabizowała się", jak sama mówi, na tyle, by rozumieć postępowanie Libańczyków i nawet już nie czuć strachu. Teraz marzy tylko o adoptowaniu dziecka. W końcu jej się to udaje: w jednym z sierocińców kupuje arabskie niemowlę.
Między Ariane a Laschenem odżywa dawny romans. Gdy po zakończeniu pracy ekipa dziennikarzy wraca do Hamburga, Laschen postanawia zostać w Bejrucie. Wierzy, że bardziej niż zdradzającej go Grecie będzie potrzebny Ariane i jej dziecku. Niebawem przekonuje się, że Ariane rozwiązała także problem swej samotności.
W głównych rolach wystąpili: Bruno Ganz (Laschen), znany przede wszystkich z filmów Wima Wendersa "Niebo nad Berlinem", "Jak daleko, jak blisko", "Amerykański przyjaciel" oraz urodzona w Katowicach Hanna Schygulla, ulubiona aktorka Rainera Wernera Fassbindera, pamiętna m.in. z "Lili Marleen" czy "Handlarza czterech pór roku", grywająca także w filmach włoskich, francuskich i amerykańskich. Zagrała ponadto w "Miłości w Niemczech" Andrzej Wajdy oraz w "Tragarzu puchu" Janusza Kijowskiego. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- ReżyseriaVolker Schlöndorff
- ScenariuszJean-Claude CarriereKai HerrmannVolker SchlöndorffMargarethe von Trotta
- ZdjęciaIgor Luther
- ScenografiaAlexandre RiachiTannous Zougheib
- MuzykaMaurice Jarre
- Obsada aktorskaBruno GanzGeorg LaschenHanna SchygullaArianna NassarJean CarmetRudnikHoffmann
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
Powieść Nicolasa Borna | |
Powieść | |
Autor | Nicolas Born |