CHOPIN. PRAGNIENIE MIŁOŚCI
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2002
- Premiera:2002. 03. 01
- Gatunek:Film biograficzny
- Barwny (negatyw: Eastman Kodak), dźwięk: Dolby Digital, 123 min
Okres zdjęciowy 25 lipca - 7 listopada 2000 (72 dni zdjęciowe).
Lokacje: m.in. pałac w Kozłówce (filmowe Nohant, salon baronowej Rodschild), pałac w Otwocku (3 paryskie mieszkania Chopina), Warszawa (Kampus Główny Uniwersytetu Warszawskiego - ulice Paryża, Pałac Tyszkiewiczów - siedziba księcia Konstantego, klatka schodowa jednego z mieszkań Chopina, Pałac Kazimierzowski - siedziba księcia Konstantego; Łazienki Królewskie - sala koncertowa 2 występów Chopina); okolice Lubartowa; Lublin (skrzyżowanie ulic Jezuickiej i Dominikańskiej - ulice Warszawy i Paryża), Paryż, Majorka.
Nagrań muzycznych dokonano w studiach Polskiego Radia w Warszawie. Zgranie muzyki w systemie Dolby Digital oraz postsynchrony: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Efekty synchroniczne i zgranie dźwięku w systemie Dolby Digital: Barrandov Studio.
Filmowa opowieść o Fryderyku Chopinie rozpoczyna się na ulicach Warszawy. Jest mglista noc, ulicami miasta pędzi kareta. To adiutant Wielkiego Księcia Konstantego jedzie po młodego Fryderyka, który - jako jedyny - jest w stanie uspokoić napad szału dyktatora. Młody kompozytor posłusznie jedzie do Belwederu i swoją grą koi nerwy Konstantego. Chopin nienawidzi Moskala, ale ulega prośbom ojca, który liczy na stypendium artystyczne dla syna fundowane przez carskiego namiestnika. W końcu i syn, i ojciec zbuntują się - Fryderyk nie będzie więcej grał dla Konstantego. Stypendium zostanie cofnięte, ale za pieniądze przeznaczone na posagi swoich dwóch sióstr: Izabeli i Ludwiki, Fryderyk i tak wyjedzie do Paryża. W kraju jest coraz niebezpieczniej, zbliża się czas powstania listopadowego, dla chorowitego artysty to najwyższy czas na wyjazd: "Musimy jak najszybciej wyprawić Fryderyka z kraju" - mówi Albert, przyjaciel i konspirator. "W Paryżu, w stolicy sztuki więcej zrobi dla sprawy Polski grając w najlepszych salach koncertowych i wydając swoje utwory, niż tu, na barykadach powstańczych z karabinem w ręku." - dodaje Albert.
W Paryżu jednak nikt na Fryderyka nie czeka. Żyje więcej niż skromnie. Przez pierwsze lata nie udaje mu się zaciekawić żadnego wydawcy swoimi kompozycjami. Nie ma koncertów ani uczniów. Pieniądze z Polski powoli się kończą. Jest już rok 1832, rok po krwawym stłumieniu powstania i przybyciu do Paryża Wielkiej Emigracji. Chopin nadal jest nikim w Paryżu - czyżby zawiódł pokładane w nim nadzieje rodziny, przyjaciół, narodu? Z pomocą przychodzi Albert, który po powstaniu znalazł się w Paryżu i dzięki swoim kontaktom organizuje Fryderykowi koncert u baronowej Rothschild, na którym po raz pierwszy zaprezentowana zostaje jego muzyka towarzyskiej i kulturalnej elicie Paryża. Jego etiudy gra sam Ferenc Liszt, najgłośniejszy wówczas pianista Europy. Obaj kompozytorzy zostają zresztą od razu serdecznymi przyjaciółmi. "Myślę, że tym razem Paryż go zapamięta" - mówi baronowa. I zapamiętał. Od tego koncertu, a zwłaszcza po następnym, na który został zaproszony w konsekwencji tego pierwszego - w najlepszej sali koncertowej Paryża, sali Pleyela - sława Chopina będzie rosła, osiągając niespotykany dotąd poziom. Chopin stał się w ciągu kilku zaledwie sezonów prawdziwym gwiazdorem scen koncertowych i salonów. Zaczęto go wydawać, miał wielu uczniów, zapraszano go do najlepszych domów, diametralnie zmieniła się jego sytuacja materialna i towarzyska.
Inną sławą Paryża, z racji swoich niezwykle popularnych książek, ale i niekonwencjonalnego trybu życia i bycia, jest George Sand, która właśnie wygrała proces ze swoim byłym mężem o prawo do wychowywania dzieci oraz letniej posiadłości w Nohant. Madame Sand przyjęła męskie imię, czasem nosi męskie stroje i namiętnie pali cygara. Sławne są jej podboje miłosne: Musset, Flaubert, Liszt, najsławniejsi artyści epoki. Teraz przyszła kolej na Chopina, który króluje w paryskich salonach. Fryderyk nie cierpi na brak zainteresowania ze strony dam, choć właśnie zerwane zostały jego zaręczyny z Marią Wodzińską, której rodzice uznali związek córki z muzykiem, w dodatku chorowitym, za mezalians. Pierwsze wrażenie, jakie robi George na Chopinie po spotkaniu w salonie Liszta, jest zdecydowanie negatywne. "Cóż za antypatyczna kobieta" - napisze Fryderyk o Sand. W dodatku znacznie starsza od niego. Jednak George nie daje za wygraną. Pokochała Fryderyka i tak łatwo z niego nie zrezygnuje. Chopin jest w gruncie rzeczy bardzo samotny i chory - wymaga opieki, a tę opiekę oferuje mu George Sand. Pielęgnuje go w chorobie, gotuje buliony i pulardy, chce wywieźć go na Majorkę, gdzie ciepły klimat ma przywrócić choremu zdrowie. Jest jeszcze jeden powód przynaglający kochanków do wyjazdu z Paryża - Mallefille, dawny guwerner dzieci George, z którym niegdyś miała romans, teraz nachodzi ich w Paryżu i grozi Fryderykowi śmiercią.
Na Majorce początkowo wszystko układa się dobrze. George z dziećmi i Chopin wypoczywają i zwiedzają wyspę. Jest cudownie. Jednak jakieś fatum ciąży nad nimi. Pierwszy raz od 50 lat nad wyspą rozpętują się gwałtowne burze i stan zdrowia Chopina pogarsza się. Wezwany lekarz orzeka: zaawansowana gruźlica. Kochankowie wraz z dziećmi muszą opuścić willę, której właściciel obawia się zarazków gruźlicy i przenieść się do odległego klasztoru. George opiekuje się chorym, ale także gotuje i pierze. Dodatkowo narastają konflikty z dziećmi, zazdrosnymi o miłość matki. Idylliczne wakacje przeradzają się w koszmar, w dodatku Chopin musi wywiązywać się ze swoich zobowiązań wobec wydawcy.
Pierwszy raz do Nohant Chopin przyjeżdża w 1839 r. Przez następne 8 lat będzie tu spędzał letnie miesiące - zwykle od maja do października lub nawet listopada. Tu rozkwitnie miłość George i Fryderyka, tu powstaną najważniejsze opusy jego kompozycji, tu również będą narastały konflikty pomiędzy kochankami i dorastającymi dziećmi George, tu dojdzie do wypalenia się ich namiętności i rozstania.
Maurycy nienawidzi Chopina, ponieważ odbiera mu miłość matki i w dodatku jest geniuszem, a jemu samemu brakuje talentu. Solange chce z matką rywalizować również o względy Chopina, od którego George odsunęła się. Są razem, ale bardziej jak przyjaciele, niż kochankowie. Zresztą Fryderyk pochłonięty jest bez reszty swoją muzyką. Staje się przy tym coraz bardziej drażliwy. Konflikty nawarstwiają się. Wkrótce dojdzie do definitywnego rozstania. Drobny incydent pomiędzy Maurycym i Janem, służącym Chopina oraz nieporozumienia przy stole, stają się pretekstem do wyjazdu z Nohant.
Na dorocznym koncercie Chopina w sali Pleyela George Sand wraz z dziećmi zasiada tuż przy fortepianie Fryderyka na miejscach zarezerwowanych dla najbliższych. Chopin jest u szczytu sławy, ale wiadomo, że stan jego zdrowia pogarsza się. Ponadto krążą plotki o rychłym rozpadzie jego związku z Sand. Fryderyk gra w uniesieniu, publiczność jak zwykle szaleje, a George wciąż wierzy, że gra tylko dla niej... Ale to już ostatni koncert Chopina u Pleyela i jedno z ostatnich spotkań dawnych kochanków.
Solange, podkochująca się w Chopinie, na złość matce nawiązuje romans z rzeźbiarzem Clésingerem i wychodzi za niego za mąż. Ponieważ Fryderyk staje po stronie Solange w konflikcie z matką, w dodatku wspomaga ją, wpływa to na ostateczne zerwanie wszelkich stosunków z George. Triumfujący Maurycy może powiedzieć do matki: "Twoja ośmioletnia przygoda z tym suchotnikiem to twoja najgorsza powieść, Madame Sand!".
Dawni kochankowie spotkają się jeszcze tylko raz - przypadkiem na schodach. Są już sobie obcy. Fryderyk idzie z trudem, jest zaskoczony spotkaniem. Patrzy długo na George. Chce utrwalić jej twarz na zawsze.
Chopin jest coraz bardziej chory. Pisze do matki do Warszawy - prosi, aby przyjechała do Paryża wraz z Ludwiką.
I znów mgła, szary, deszczowy dzień. Granica. Rosyjski żołnierz wypytuje Ludwikę wracającą z Paryża: "Co wieziemy do domu?". "Serce..." - odpowiada Ludwika po długiej pauzie. Spogląda na pola. Widzi wyłaniającą się z mgły drogę wysadzaną wierzbami. Droga ta miała ją i serce jej brata zaprowadzić do domu... (na podstawie materiałów dystrybutora)
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Reżyseria (II ekipa)
- Reżyser II
- Asystent osobistyasystentka Jerzego Antczakaasystent Jerzego Antczaka; współpraca
- Casting (reżyseria obsady)
- Współpraca castingowa
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kameryII ekipaII ekipa
- Asystent operatora obrazuasystent technicznyloader
- Asystent operatora kameryII ekipa; asystent techniczny
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrz
- Operator SteadicamTamas P. Nyerges
- WózkarzZbigniew Winiarek
- Krany kamerowe
- Podgląd video
- Obsługa agregatu
- NaświetlanieCineSite (Londyn)
- Transfer
- Korekcja barwna
- Laboratorium
- Kierownictwo laboratoriumElżbieta Kasprzak
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficznaMirosław Zakrzewski
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Rekwizyty
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumy wojskowew napisach określenie funkcji: Militaria
- Asystent kostiumografanie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Współpraca kostiumograficzna
- Militariawspółpracawspółpraca
- Muzyka
- Opracowanie muzycznewybór utworówinstrumentacja
- Wykonanie muzykifortepianEmanuel AxfortepianYukio YokoyamafortepianskrzypcePamela FrankskrzypceYo-Yo Mawiolonczela
- StroicielRobert Gniadek
- Konsultacja muzycznawspółpraca
- Realizacja nagrańwspółpraca
- Zgranie muzykiwspółpracawspółpracawspółpraca
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Mikrofoniarz
- Efekty dźwiękoweJitka ZvirockaZdeněk DušekOlga CechovaMária NovotnáJaroslava Hlavesova
- Zgranie dźwiękuIvo Hegerefekty synchroniczne i zgranie Dolby Digital; Barrandov StudioPavel Štverákkonsultant dźwięku w systemie Dolby
- Montaż dźwiękuwspółpracawspółpraca
- Postsynchronywspółpraca
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- FryzuryIrmina KarbergwspółpracawspółpracawspółpracaBarbara Iniewskawspółpraca
- Peruki
- Public relations?rzecznik prasowy
- Konsultacjads. powozów i konids. powozów i konid/s ubezpieczeń i bezpieczeństwa pracy; nie występuje w napisach
- Przygotowanie pianistyczneMaciej Majchrzakprzygotowanie Piotra Adamczyka
- Dublerdubler rąk Piotra Adamczyka
- Koordynacja kaskaderska
- Ewolucje kaskaderskie
- Efekty pirotechniczne
- Efekty komputeroweArt. LogicArt. Logic
- Efekty specjalnePavel Krymlrealizacja efektów optycznych
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planuwspółpraca
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Dyżurny planu
- Administracjawspółpraca
- Producent wykonawczy
- Producent
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaAntczak Production
- Koprodukcja
- Współfinansowaniewydawca płyty z muzyką do filmu
- Obsada aktorskaGeorge SandSolange, córka George SandMaurycy, syn George SandSolange, córka George Sand, w dzieciństwieTekla Justyna Chopin, matka FryderykaMikołaj Chopin, ojciec FryderykaLudwika Chopin, siostra FryderykaIzabela Chopin, siostra FryderykaWielki Książę Konstanty PawłowiczAlbert Grzymała, przyjaciel ChopinaJan, służący ChopinaNikołaj NowosilcowMaurycy Schlesinger, wydawca utworów Chopinarzeźbiarz Jean Baptiste Auguste Clesinger, mąż Solange Dudevant-Sandbaron Casimir Dudevant, mąż George SandFelicien Mallefille, kochanek George Sandbaronowa Charlotta RothschildFerenc Liszthrabina Maria d'Agoult, miłość Ferenca LisztaMadeleine, służąca w Nohantmajor Kicki, wysłannik księżnej JoannyPolit, brat George SandZuzanna, kucharka w Nohantksiężna Joanna, żona KonstantegoBourges, adwokat George Sanddoktor SanchezEscamillo, gospodarz George Sand i Chopina w ParmieFranciszek Buloz, wydawca George Sandsędziasłużąca George Sand na Majorcezakrystian w klasztorze na MajorceAnna Babiakgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncertach Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie ChopinaAnna Karchowskagość na koncercie Chopinakwiaciarka ulicznagość na koncercie ChopinaIzabela Krupkagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinakochanka Dudevantagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschild; w napisach imię: HannaIzabela Stadnickagość na koncercie Chopinagość na koncercie ChopinaMonika Wadowskagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildoficeroficergość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinaoficergość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina; w napisach nazwisko: Kępagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinaurzędnik prowadzący przeszukanie w mieszkaniu Chopinówgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildoficergość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinamężczyzna na sali sądowejgość na koncercie Chopina w salonie baronowej RothschildPiotr Peciogość na koncercie Chopina w salonie baronowej RothschildPiotr Preidlgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopinagość na koncertach Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie ChopinaJerzy TrutkowskiPiotr Tymińskicelnikcelnik na granicygość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopinagość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildgość na koncercie Chopina w salonie baronowej Rothschildorkiestra pod dyrekcją Pawła LewandowskiegoSławiniacy (Lublin)choreografia: Leszek Gęce
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2002Bilet, Nagroda Stowarzyszenia "Kina Polskie"-Złoty Bilet
za zajęcie trzeciego miejsca w rankingu oglądalności - 2003
- 2003
- 2003
- 2003
- 2003Houston (WorldFest-Houston International Film Festival)-Platinum Remi
dla najlepszego dramatu - 2003Houston (WorldFest-Houston International Film Festival)-Gold Remi
dla najlepszych zdjęć - 2003Kijów (MFF "Stożary")-nagroda za najlepszą rolę kobiecą
- 2003Kijów (MFF "Stożary")-nagroda za najlepszą rolę męską
- 2003Mińsk (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Listapad")-Nagroda za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą
- 2003Houston (Festiwalu Polskich Filmów)-Nagroda Specjalna