PATRZĘ NA CIEBIE MARYSIU
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1999
- Premiera:2000. 05. 30
- Barwny, Betacam SP, 67 min
Lokacje: Warszawa (szpital wojskowy na ul. Szaserów).
Głównymi bohaterami filmu jest dwoje młodych ludzi, od dwu lat dzielących życie i mieszkanie. Michał Okrężny to obiecujący psychiatra z lekarskiej rodziny, Marysia Orzechowska właśnie kończy studia geologiczne. Ich wolny związek zdaje się pomału wchodzić w fazę kryzysu. Marysia coraz mocniej pragnie stabilizacji, małżeństwa, dziecka. Michał wręcz przeciwnie, jest pełen obaw i wątpliwości. Czuje, że nie podoła finansowym i życiowym obowiązkom głowy rodziny. Nad uczucie przedkłada rozsądek, którego - zdaniem partnerki - ma w nadmiarze. Jednak wreszcie "łamie się" i proponuje ukochanej ślub. Wkrótce Marysia oświadcza, że jest w ciąży. Michał, lekarz z wykształcenia, z najwyższym trudem ukrywa zdumienie. Przecież byli zabezpieczeni. Niespodziewana wiadomość sprawia, że w młodym psychiatrze niepostrzeżenie narasta stres. Wewnętrzne napięcie dodatkowo potęguje duże tempo pracy oraz niezwykle rzadka dolegliwość nowego pacjenta, który nie widzi, choć aparat wzroku ma całkowicie zdrowy. Na domiar złego niewidomy to znany aktor Artur, niedługo zaczynający zdjęcia do kolejnego filmu. Producent naciska więc na Michała, by jak najszybciej doprowadził gwiazdora do pełnej formy. Okrężnego zadręcza też koleżanka - dziennikarka, by zaaranżował jej wywiad z niecodziennym pacjentem. Jakby tego było nie dość, Michał wbrew swej woli zostaje wplątany w małżeńskie problemy Artura.
Łukasz Barczyk dostosował formę swego debiutu do jego treści. Całość stylizowana jest na film, kręcony po amatorsku na wideo. Kamera wędrując za bohaterami, nierzadko za nimi "nie nadąża". Głos mówiącej postaci dobiega wtedy zza kadru. Montaż sprawia wrażenie chaotycznego, trochę niechlujnego. Reżyser ukazuje swych bohaterów głównie w bliskich planach. Ze szczególnym upodobaniem koncentruje się na twarzach, doszukując się w nich prawdy o emocjach pary pierwszoplanowych postaci. Wizualne "rozedrganie" filmu dobrze oddaje stan ducha Marysi i Michała. Ona boi się stracić jego uczucie poddane ogniowej próbie zbliżającego się ślubu i rodzicielstwa, w pewnym momencie przestaje też być pewna wierności partnera. On narażony na wieloraką presję ze strony otoczenia z coraz większym wysiłkiem stara się zapanować nad własnymi odczuciami i odruchami. Czy wytrzyma?
Debiutancki film Barczyka stanowi intrygującą próbę psychologicznego opisu sytuacji młodych Polaków, wchodzących w życie u progu XXI stulecia. Szanse i niebezpieczeństwa, z jakimi się stykają różnią się w znacznej mierze od tych, przed którymi stali ich rodzice. Inne są dziś hierarchie wartości, inne drogi kariery, inny system gospodarczo-polityczny. Rzuceni na głęboką wodę dwudziestoparolatkowie muszą dostosować do nowych warunków wyniesione z domu wyobrażenia o samodzielności, odpowiedzialności, sukcesie. Film Barczyka jest ciekawą próbą pokazania, w jaki sposób to czynią.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IIw napisach pierwszy człon nazwiska: Kasprzyk
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazu
- Operator Steadicam
- Oświetleniegłówny oświetlacz
- Wózkarz
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Asystent charakteryzatoraDorota Brzezicka
- Fotosy
- TransportSławomir Baszczyk
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjnakierownik produkcji TVP Poznań
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Administracja
- Kasjer
- Producent
- Producent nadzorującyTVP PoznańTVP
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaProgram 2
- Obsada aktorskaMarysia OrzechowskaMichał Okrężnyaktor Artur ZachodniKatarzyna, żona Arturadziennikarka Monikamatka Michałamatka Marysiojciec Michałaordynator, szef MichałaStrugacki, producent filmowyagent ArturaMareczek, mąż Monikiinspektordziewczyna w pokoju szpitalnym ArturaJulia Olszewskasanitariusz Grześ
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski lub drugi film
- 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za główną rolę kobiecą
- 2000Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Prezydenta Gdyni
dla najlepszego debiutu aktorskiego - 2000Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT)
- 2001Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Grand Prix
- 2001Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Specjalna "Srebrna Statuetka Leliwity"
- 2001Mannheim (MTF)-nagroda specjalna
- 2001Mannheim (MTF)-nagrody jury ekumenicznego
wyróżnienie