PRAWO OJCA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1999
- Premiera:2000. 01. 14
- Gatunek:Film sensacyjny
- Barwny (Kodak Vision), dźwięk: Dolby Stereo SR, 2800 m, 97 min
Okres zdjęciowy: 5 maja - 13 czerwca 1999.
Lokacje: Radachówka k. Kołbieli.
Scenariusz opowiada historię ojca, którego kilkunastoletnia córka została brutalnie zgwałcona, a sprawcy gwałtu, mimo ewidentnych dowodów winy, pozostają na wolności. W obliczu nieskuteczności wymiaru sprawiedliwości, ojciec, były kierowca rajdowy, bierze prawo w swoje ręce. Film jest opowieścią o krzywdzie i zemście, dotykającą kwestii bolesnej i trudnej: co ma czynić mieszkający w naszym państwie prawa obywatel wobec niemal zupełnej bezkarności przestępców - z jednej strony, a bezsilnością organów ścigania i indolencją wymiaru sprawiedliwości - z drugiej. Akcja filmu, umieszczona na tle nowokapitalistycznego pejzażu współczesnej Polski, choć ma wiele elementów komercyjnych, nie jest kolejną kliszą amerykańskich filmów sensacyjnych. Prowokuje dyskusję o tym, gdzie przebiega granica pomiędzy odruchem ratowania własnego dziecka i wyrównaniem życiowych rachunków a krwawym odwetem. Michał Kord, główny bohater "Prawa ojca" - były rajdowiec, a obecnie kierowca TIR-a - nie bał się. Widząc niecałkiem przypadkową opieszałość policji i prokuratury, postanowił sam wymierzyć sprawiedliwość trzem młodym mężczyznom, którzy zgwałcili i brutalnie pobili jego dorastającą córkę. Czy jako ojciec miał do tego prawo? Każdy widz filmu będzie musiał sam odpowiedzieć sobie na to pytanie. Zarówno Kord, jak i grający go Marek Kondrat - zarazem reżyser filmu - odpowiadają na nie twierdząco. Nasz strach jest siłą innych. Karmimy bandytów naszym strachem, mówi Kord w jednej ze scen filmu. Ten film dotyczy problemów, z którymi borykamy się w dzisiejszej rzeczywistości, wyjaśnia Kondrat. Praktycznie nie ma dnia, aby gazety nie donosiły o jakimś nowym przestępstwie. Przeraża nas może nie tyle ich liczba, co brutalność i poczucie, że jesteśmy praktycznie bezbronni, że prawo jest opieszałe, że zdaje się faworyzować bandytów, zamiast chronić ofiary. Widzę zgorzknienie u samych stróżów prawa, u policjantów, z którymi miałem kontakt podczas realizowania "Ekstradycji". Zwierzali mi się, że narażają własne życie, by złapać przestępców, którzy następnego dnia w majestacie prawa są wypuszczani na wolność. Jeżeli nie mamy poczucia, że wymiar sprawiedliwości stoi po naszej stronie, a bandyci są surowo i sprawiedliwie karani, czujemy się bezradni i szukamy innych dróg (...).
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Pomysł filmunie występuje w napisach
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazutechnicznyII operator; techniczny
- Operator Steadicamasystent; nie występuje w napisach
- Oświetleniegłówny oświetlacz
- Wózkarz
- Obsługa agregatu
- Korekcja barwna
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Garderoba
- Muzyka
- Wykonanie muzykiperkusjatrąbkagitarasaksofon altowyfortepian, gitara basowa, kontrabasinstrumenty perkusyjnewokaliza
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Realizacja nagrańnagrania zrealizowano w studiach S-4 Polskiego Radia, Buffo i Paramusic w Warszawie
- Dźwięk
- Operator dźwięku II
- Mikrofoniarz
- Efekty dźwiękowesynchronicznesynchronicznesynchroniczne; współpracasynchroniczne; współpraca
- Zgranie dźwiękuPavel Spatnyzgranie w systemie Dolby Stereo; Barrandov Studios Praha
- UdźwiękowienieSonoria; współpraca ŁCF
- Montaż dźwięku
- Montaż
- Montaż elektroniczny
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Asystent charakteryzatora
- KonsultacjaFilip Dopierałakonsultacja w zakresie prawa i postępowania karnegokonsultacja w zakresie procedur policyjnychJanusz Bolewskimedycznakaskaderskasamochodowarajdowa i ewolucja samochodowaefekty zderzeń i wypadków samochodowych
- Opieka medyczna
- Współpraca artystycznaFilm+Film+
- Public relations
- Opracowanie graficzne
- Fotosywspółpraca; nie występuje w napisach
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Efekty specjalne
- Efekty pirotechniczne
- Catering
- Transport
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjnaCanal+Canal+
- Asystent kierownika produkcjinie występuje w napisach
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planugripgrip
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Administracja
- Kasjer
- Koordynacja produkcyjna
- Producent wykonawczy
- Producent
- Produkcja wykonawcza
- Koprodukcja
- Obsada aktorskaMichał KordMarta Kord, córka Michała"Juras"Robert, przyjaciel Michała"Kafar"Zdzisław Kaczor "Pałka"Ania, żona Robertaprokurator Kaniowskaadwokat Kesslerabiznesmen KesslerHofman, inspektor policjikomisarz OrłowskibarmanKazio OleszkoAngelika, żona "Jurasa", córka Kesslera"Zyga", syn Oleszkiposterunkowydoktor Skoczylasemerytowany policjantoficer policjilekarz z pogotowialekarzpijany chłoppielęgniarkastrażnikEwa, żona KordatirówkaZofia Braciakklient tirówkiochroniarzochroniarzsekretarka; nie występuje w napisachlekarz; nie występuje w napisachbiznesmen, gość Kesslera; nie występuje w napisachbiznesmen, gość Kesslera; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1999Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Jury
- 1999Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Złoty Klakier (nagroda Radia Gdańsk dla najdłużej oklaskiwanego filmu)
- 1999Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Festiwalu Filmowego w Toronto
- 2001
- 2001
- 2001
- 2001