AMATOR
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1979
- Premiera:1979. 11. 16
- Gatunek:Film psychologiczny, Film obyczajowy
- Barwny, 3209 m, 117 min
Lokacje: Kraków, Warszawa, Katowice (dworzec PKP), Rabka Zdrój (stacja PKP), stacja PKP Chorzów Miasto, Chrzanów (Plac Tysiąclecia).
Jeden z najwybitniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji dwudziestopięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolną ewolucję Filipa, który z człowieka "schowanego" we własną prywatność i ceniącego ponad wszystko "święty spokój" przeobraża się w społecznika i artystę, wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy sukcesu. Wręcz przeciwnie - samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje wynaturzenia dookolnej rzeczywistości. Cena prawdy jest wszakże wysoka. Filip za swój film otrzymuje nagrodę. Zakłada Amatorski Klub Filmowy. Coraz bardziej wciąga się w te prace, zaniedbując rodzinę i dom. Kręci krytyczny film o miasteczku i film o robotniku - kalece. Zostają one wyświetlone w telewizji. Filip przekonuje się, że jego działalność i trudność nie tylko pomaga, ale także rodzi konflikty, a nawet dramaty. Poznaje wagę odpowiedzialności, granice wolności twórczej, cenę uczciwości. Po zasadniczej rozmowie z dyrektorem Filip postanawia zrezygnować z robienia filmów, nie chce bowiem, by szkodziły one komukolwiek. Wraca do domu, ale żona odeszła już z dzieckiem nie mogąc znieść stałych napięć i konfliktów. Filip kieruje kamerę na siebie i zaczyna opowiadać historię swego życia...
"Amator" już od momentu premiery budził żywe zainteresowanie. Poruszone w nim problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Krzysztofa Kieślowskiego na niepokoje trawiące pod koniec lat siedemdziesiątych pokolenie ówczesnych trzydziestolatków.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Script (Sekretariat planu)
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficznaJanina Wierzbicka
- Charakteryzacja
- Muzyka
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Efekty dźwiękowe
- Montaż
- Współpraca montażowa
- KonsultacjaJ KolatP Klara
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Produkcja
- Obsada aktorskaFilip MoszIrka, żona FilipaAnna Włodarczyk z Federacji Filmu Amatorskiegodyrektor fabrykiStanisław Osuch, kierownik FilipaWitek Jachowicz, przyjaciel FilipaPiotrek Krawczyk, sąsiad FilipaKędzierski, redaktor w telewizjiwystępuje w roli samego siebiewystępuje w roli samego siebieJaśkaWawrzyniecsekretarka HaniaStelmaszczykCzesław, uczestnik Festiwalu Filmów Amatorskichpani Katarzynalekarz pogotowiaJolanta Brzezińskażona Wawrzyńcawystępuje w roli samej siebie; jurora Festiwalu Filmów AmatorskichJacek TuralikBuczekredaktor tv; w napisach nazwisko: WarchołGrażynalekarz dyżurnyurzędniczka; nie występuje w napisachpiosenkarka filmowana przez Mosza; nie występuje w napisachpiosenkarz filmowany przez Mosza; nie występuje w napisachportier; nie występuje w napisachsiostra Irki; nie występuje w napisachwystępuje w roli samego siebie; jurora Festiwalu Filmów Amatorskich; nie występuje w napisachuczestnik spotkania z Krzysztofem Zanussim; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1979Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Jantar
za podjęcie problematyki szczególnie ważnej w zakresie ideowego, moralnego i intelektualnego dojrzewania młodego pokolenia. Jury uznało, że film ten najpełniej stawia problem wyborów życiowych, stwarzając płaszczyznę do przemyśleń nad ideałem współczesnego młodego pokolenia. - 1979Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za rolę męską
w wyniku plebiscytu publiczności - 1979Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Wielka Nagroda "Złote Lwy Gdańskie"
- 1979Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę męską
- 1979Moskwa (MFF)-Złoty Medal
- 1979Moskwa (MFF)-nagroda FIPRESCI
- 1979Lublin (Międzynarodowe Forum Filmowe "Człowiek-Praca-Twórczość")-nagroda publiczności
- 1980Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Interfilm (Międzynarodowe Jury Ewangelickie)
- 1980Złota Kamera (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: debiut aktorski; za rok 1979; nazwa nagrody "Nagroda "Filmu" - 1980Chicago (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Złoty Hugo