Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NIE MA ZMIŁUJ

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2000. 09. 01
  • Barwny (negatyw: Kodak), dźwięk: Dolby Stereo SR, 2930 m, 102 min

    Okres zdjęciowy: 5 maja - 15 czerwca 1999.
    Lokacje: Wrocław, Polkowice (Aquapark),

Na początku oglądamy wnętrze olbrzymiego supermarketu. Ciągnące się w nieskończoność rzędy półek zastawionych kolorowym towarem, a wszystko to okraszone suto barwnymi wywieszkami z powtarzającym się napisem "promocja". Wśród tej handlowej dżungli przemyka Piotr, jak się za chwilę dowiemy, główny bohater filmu. Jest jeszcze zwykłym klientem, który z butelką wina idzie do kasy. Piotr ma dwadzieścia kilka lat, mnóstwo ideałów, stary rower i lubi swoją pracę - jest nauczycielem. Niestety dyrekcja szkoły nie lubi jego i metod wychowawczych, które stosuje. I tak Piotr zasila grupę bezrobotnych. Na domiar złego w drodze ze szkoły wpada razem z rowerem pod samochód. Piotr jest potłuczony, rower ewidentnie nie nadaje się do niczego, a do tego kierowca luksusowego samochodu, który na niego najechał, zamiast przeprosić zaczyna wrzeszczeć. Mija kilka sekund i Piotr uświadamia sobie, że kierowcą jest jego dawny kolega ze studiów - Irek.
W eleganckim garniturze i z drogim samochodem sprawia wrażenie króla życia. Irek zabiera Piotra ze sobą, opowiada mu o firmie i pracy, która pochłania go do reszty i daje możliwość otaczania się luksusem. Nonszalancki, swobodny, pełen energii Irek z kieszeniami wypełnionymi plikami banknotów imponuje bezrobotnemu nauczycielowi. Prosi więc kolegę, by załatwił mu pracę w Vin-Necie. I już wkrótce, po przejściu wyrafinowanej rozmowy kwalifikacyjnej, Piotr w granatowym garniturze i żółtym krawacie, wyposażony w służbowe auto, telefon komórkowy i kilka kartonów win na sprzedaż rusza na podbój świata. Szef, sympatyczny blondyn Grzegorz, na początek wbił mu do głowy kilka podstawowych zasad, którymi ma się kierować: "Klient i klientka to osoby święte. Czas pracy i wysiłek nie są limitowane. Musisz tylko osiągnąć cel. Teraz wszystko zależy od ciebie". Piotr jest w siódmym niebie. Rytm jego życia odmierza teraz pikający co pół godziny firmowy zegarek (właśnie tyle czasu ma na jedno spotkanie z klientem). Szybko udaje mu się zawrzeć kilka korzystnych kontraktów. Jest ceniony, chwalony, ma wspaniałych kolegów, poznaje cudowną dziewczynę.
To, że rodzice byli zdruzgotani jego życiowym wyborem, wydaje mu się całkowicie nieważne. Są wspaniali kumple, odjazdowe imprezy firmowe, i duża kasa. Ale powoli Piotr zaczyna odkrywać prawdziwe oblicze Vin-Netu. Wkrótce staje się dla niego jasne, dlaczego Irek powtarza "Bo tu nie ma zmiłuj", co jest wolnym przekładem słów Grzegorza: "Firma nie wtrąca się w niczyje prywatne życie. Prywatność jest tutaj wręcz zakazana. Bo tu przychodzisz do pracy, a nie do poradni albo sanatorium". Do tego trzeba jeszcze dodać nieuczciwych klientów, gotową na wszystko konkurencję czyli Pol-Vinu i piękną Monikę, która bardzo podoba się Piotrowi. Sprawy komplikują się coraz bardziej....

Od 10 lat życie w Polsce nabrało nowego tempa i wymiaru. Coraz większe znaczenie mają pieniądze, naprawdę duże pieniądze. Zamiast do parku w niedzielę całe rodziny wypuszczają się na spacer do wielkich supermarketów. Jedni tylko oglądają, inni ulegają rozpasanej konsumpcji i kupują, budząc zazdrość tych pierwszych. Wyścig szczurów nabiera tempa.
Kapitalistyczna gospodarka dyktuje twarde warunki i kto chce osiągnąć sukces, musi zakuć swoją wrażliwość w twardy pancerz. Tym bardziej, że "żądza pieniądza" sprawia, że reguły gry często bywają niezbyt uczciwe, a największe bogactwo wpływa do kieszeni ludzi o życiorysach pełnych białych plam. Nic dziwnego, że filmowcy zainteresowali się tą sferą życia. Powoli powstaje coraz więcej obrazów o kandydatach na biznesmenów, kapłanach w świątyni wszechmocnej Mamony. Szybki rozwój rynku pozwala na natychmiastowe narodziny wielkich fortun. Królestwem wielkich pieniędzy jest oczywiście Giełda Papierów Wartościowych, mieszcząca się w gmachu, który przed laty był siedzibą głównych władz PZPR. Tam lekcję od życia dostają bohaterowie "Amoku" Natalii Korynckiej-Gruz i "Pierwszego miliona" Waldemara Dzikiego. Z kolei w "Billboardzie" Łukasza Zadrzyńskiego widzowie mogli obejrzeć, jak wygląda światek "młodych wilków" reklamy. Wcześniej to środowisko pokazał w komedii "Dzieci i ryby" Jacek Bromski. "Small biznes" i gangsterzy bawili widzów dwóch filmów Juliusza Machulskiego o przygodach Jurka Kilera, "Złotego runa" Janusza Kondratiuka i "Fuksa" Macieja Dutkiewicza.
Z kolei znakomity dramat pt. "Dług" wyreżyserowany przez Krzysztofa Krauze ukazał dobitnie, jak wielką ceną można zapłacić za lekkomyślną pogoń za wielkimi pieniędzmi. A Dorota Kędzierzawska w filmie "Nic" pokazała tych, którzy żyją na marginesie kolorowego świata pełnego towarów i pieniędzy, outsiderów nie potrafiących sobie radzić z rzeczywistością. Wiele tematów do scenariuszy filmowcy znajdują na łamach gazet. Tak było w przypadku wspomnianych już filmów "Dług" i "Nic" oraz m.in. w obrazie "Moja Angelika" Stanisława Kuźnika opowiadającym o gehennie dziewczyny, która chcąc zarobić parę groszy naiwnie wpadła w sidła handlarzy kobiet. Niestety nie ujrzał światła dziennego dokumentalny film Henryka Dederki o pracownikach sieci sprzedaży bezpośredniej Amway (sprzeciwiły się temu kategorycznie władze firmy). Środowisko sprzedawców identyfikujących się mocno ze swoją firmą przybliża nam więc w wersji fabularnej film "Nie ma zmiłuj".

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

2024.06.06 02:48:10
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.