AMOK
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1998
- Premiera:1999. 04. 16
- Barwny (negatyw: Kodak), dźwięk: Dolby Stereo, 2600 m, 100 min
"Ktoś, kto dostrzegł w "Amoku" tylko warstwę fabularną, napisał po gdyńskim festiwalu, że film nie wnosi nic nowego do wiedzy, jaką dzięki kinu mamy o latach 90. Otóż - wnosi. Zawiera bowiem nowe dla polskiego kina stwierdzenie: nadeszły czasy, w których ktoś musi stracić, żeby inny mógł zyskać, w których jeśli komuś pomagasz, to komuś innemu szkodzisz. Jeśli z budżetu dostaną działkę rolnicy czy górnicy, to nie wystarczy na kulturę czy służbę zdrowia. Jeśli ty otrzymasz premię kwartalną, to nie wystarczy dla kolegi" - pisał po premierze "Amoku" branżowy "Film". Debiut fabularny znanej dokumentalistki Natalii Korynckiej-Gruz został nie tylko dostrzeżony, lecz i przychylnie przyjęty. Nic dziwnego. Reżyserka nie dość, że sprawnie opowiedziała fabułę, to jeszcze umiejętnie poprowadziła początkujących wówczas aktorów, którzy w późniejszych latach potwierdzili swój talent. W "Amoku" zaś są równorzędnymi partnerami dla takich wykonawców jak Krzysztof Majchrzak, czy Mirosław Baka. Korynckiej-Gruz udało się również przenieść na ekran trochę gorzkiej prawdy o polskiej współczesności; o pokusach, czyhających na młodych ludzi dopiero wchodzących w dorosłość, o towarzyszących temu procesowi konfliktom wartości.
W 1993 roku polska giełda przez wiele miesięcy była Ziemią Obiecaną, miejscem, gdzie niemal każdy zainwestowany grosz opłacał się stukrotnie. W tym okresie zrodziły się pierwsze giełdowe fortuny - a sumy liczone w milionach dolarów powoli przestawały robić wrażenie. W tej scenerii rozgrywa się akcja filmu "Amok".
Młody dziennikarz radiowy - Maciek - dostaje od szefa polecenie zrobienia reportażu o giełdzie. Poznaje tam Maxa, który zgadza się opowiedzieć mu o mechanizmach, układach i postaciach tego środowiska. Sam jest graczem o niejasnej przeszłości, który odnosi na giełdzie spektakularne sukcesy. Miedzy Maxem i Maćkiem zaczyna się tworzyć subtelna więź, swego rodzaju przyjaźń. Max wychowany w ubogiej, lumpenproletariackiej rodzinie, obarczony jest chorą psychicznie matką. Maciek pochodzi z inteligenckiego domu z tradycjami. Taka odmienność rodzi wzajemną fascynację, która u każdego z młodych mężczyzn płynie z innych źródeł. Młody dziennikarz z dnia na dzień zaczyna ulegać fascynacji światem wielkich pieniędzy. Stopniowo zapomina o reportażu, staje się uczniem a potem przyjacielem Maxa. Ta przyjaźń jest trudną próbą charakteru dla dziennikarza, który musi w końcu podjąć decyzję, jaką drogę wybrać. Środowisko, które poznaje, składa się bowiem z ludzi kierujących się w życiu inną moralnością. Maciek - coraz bardziej gracz a coraz mniej dziennikarz - przejmuje w znacznym stopniu świat wartości Maxa: staje się oschły, zamknięty, cyniczny. Pod wpływem Maxa całe życie, także miłość, zaczyna traktować jako grę. "Pieniądze to wolność i godność - mówi mu Max - Nie są po to, żeby pławić się w nowobogackim luksusie, ale żeby nie być upokarzanym". Max udziela Maćkowi lekcji, sam jednak jest w trudnej sytuacji; gotówka, którą obraca na giełdzie, nie należy do niego. Co więcej - szybko narasta zagrożenie ze strony gangstera, który wyłożył pieniądze; termin ich zwrotu dawno minął. Przyciśnięty do muru Max musi zrobić "wielki numer". Prosi Maćka o pomoc. Maciek - choć nie ma już złudzeń co do natury działań przyjaciela - zostaje po jego stronie. Niewiele ma już do stracenia: wcześniej stracił ulubioną pracę dziennikarza radiowego, potem opuściła go ukochana dziewczyna. Teraz musi rozegrać walkę o własną duszę.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzykifortepian, instrumenty klawiszowegitaryfletyflety, gitaryJan Ryfaperkusja
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- KonsultacjaPiotr FreulichPiotr WąsowskiJerzy Kowalski
- Fotosywspółpraca; nie występuje w napisach
- Opracowanie graficzne
- Ewolucje kaskaderskiezabezpieczenia przy skoku do rzeki z wysokości; nie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja wykonawcza
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaMaksymilian "Max" RybakMaciek KastJulia, była dziewczyna MaxaEwa, dziewczyna Maćka"Rekin"szef radiaLeopold Kast, ojciec Maćkamatka MaxaJózef, ojciec Maxa"Bryła""Suchy", człowiek "Bryły""Goryl", człowiek "Bryły"Pilecki"Student"Karolpsychiatrawłaściciel strychuSven Eklund, mąż Juliimłody Maxginekologpolicjant, znajomy Maćka"Malwa"sąsiadka matki Maxamłody reportermaklermaklermaklermaklermaklermaklermaklerbandzior pilnujący kolejki pod bankiembandziorbandziorurzędnikŁukasz DudzińskiwiolonczelistaGrzegorz SienkiewiczskrzypekKatarzyna WiśniewskaskrzypaczkaMaria KrystyniakaltwiolonczelistkaGurustudentstudentstudentstudentstudentstudentTomasz DusiewiczstudentWei HuaxiChinkaShu ZhanChińczykVioletta Brzezińskapiosenkarka w klubie; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1998Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski lub drugi film
- 2000
- 2000
- 2000Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska; za rok 1999