PAN TADEUSZ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Francja
- Rok produkcji:1999
- Premiera:1999. 10. 22
- Barwny (negatyw: Eastman Kodak), dźwięk: Dolby Stereo, 147 min
Okres zdjęciowy: 3 lipca - 25 września 1998.
Lokacje: Sierpc (m. in. karczma Jankiela), Łomianki pod Warszawą (wkroczenie wojsk napoleońskich), Smolniki (przemarsz wojsk Napoleona), Turowa Wola (dworek w Soplicowie), okolice Leoncina (grzybobranie i "Świątynia Dumania"), Natolin, ok. Staszowa (polowanie na niedźwiedzia), Józefów (folwark w Soplicowie), Kazuń (zamek Horeszków), Warszawa: Zamek Królewski (najazd Rosjan na zamek, śmierć Stolnika), Cytadela (najazd Rosjan na zamek), twierdza w Modlinie (sceny z Mickiewiczem), Piotrków Trybunalski: podwórze przy ul. Rycerskiej 12, Rynek Trybunalski 1 (widok z okna Mickiewicza w Paryżu), Oporów (zamek).
Muzykę nagrano w Sali Koncertowej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (grudzień 1998), poloneza nagrano 16 czerwca 1998.
Prapremiera filmu: 18.10.1999 (Teatr Narodowy).
Adam Mickiewicz napisał "Pana Tadeusza" w 1834 roku, po dziesięciu latach pobytu na obczyźnie. W przepojonym liryzmem i tęsknotą za krajem lat dziecięcych poemacie przedstawił wizję ginącego świata szlacheckiego, ukazał obraz ówczesnej Polski i Polaków.
Próba przeniesienia na ekran narodowej epopei od samego początku wzbudzała liczne spory i kontrowersje, dotyczące zarówno obsady, jak i kształtu scenariusza. Choć większość nie wierzyła w powodzenie przedsięwzięcia, Andrzej Wajda nie wycofał się z planów. Biorąc pod uwagę upodobania współczesnej widowni reżyser położył nacisk na akcję, wątek sensacyjny, romans, akcenty humorystyczne, piękno pejzaży, nie rezygnując z oryginalnych poetyckich strof, za pomocą których porozumiewają się aktorzy. "...dialog miał pozostać Mickiewiczowski, a jednocześnie szybki i filmowy" - wspomina pracę nad "Panem Tadeuszem" współautor scenariusza, Piotr Wereśniak. Siłą filmu, jak zgodnie podkreślali wszyscy krytycy, a także sam Andrzej Wajda, jest doborowa obsada. Zdjęcia rozpoczęto 3 lipca 1998 roku, ostatni klaps rozległ się 24 września. Premiera "Pana Tadeusza", którą przekładano ze względu na wejście na ekrany "Ogniem i mieczem", ostatecznie odbyła się 22 października 1999 roku. Film święcił triumfy, pobił rekordy oglądalności, wyprzedzając wielkie przeboje kinowe, jak "Ogniem i mieczem", "Dzień Niepodległości", "Flinstonowie", "Titanic".
"W mrocznym paryskim wnętrzu zebrali się emigranci z Polski. Wspominają Ojczyznę. Narrator snuje opowieść o Ostatnim Zajeździe na Litwie". Jest rok 1811. Do rodzinnego litewskiego dworku w Soplicowie powraca po ukończeniu nauk Tadeusz Soplica. Gospodarzem posiadłości jest stryj i opiekun młodzieńca, Sędzia. Wydaje się, że dom jest zupełnie pusty, jego mieszkańcy wybrali się do pobliskiego lasu. Zwiedzając stare zakamarki, Tadeusz trafia do swego pokoju dziecinnego, w którym zastaje Zosię. Piękna dziewczyna porusza wyobraźnię młodzieńca, budzi w nim uczucie pożądania i namiętności. Wieczorem, podczas kolacji wydanej na Zamku, o który się toczy spór pomiędzy ziemiańską rodziną Sopliców a Hrabią, ostatnim potomkiem Horeszków, Tadeusz spotyka uwodzicielską Telimenę. Nawiązuje z nią romans. Wkrótce okazuje się, że prawdziwą mieszkanką jego pokoju jest śliczna i młodziutka Zosia, której opiekunką jest właśnie Telimena.
Tadeusz nawet nie podejrzewa, że powszechnie szanowany i znany ze swych patriotycznych czynów ksiądz Robak jest jego ojcem. Porywczy szlachcic Jacek Soplica, którego pycha i urażona młodzieńcza duma doprowadziły do zbrodni, ukrył się pod mnisim habitem. Przed laty zastrzelił Stolnika Horeszkę, a następnie wstąpił do klasztoru, aby odkupić winy. Do tej pory za tę zbrodnię mści się na całym rodzie Sopliców wierny sługa Stolnika, klucznik Gerwazy.
Tymczasem ksiądz Robak, widząc szansę na odzyskanie niepodległości, przygotowuje powstanie na Litwie, które ma ułatwić Francji atak na Rosję. Prowadzi działalność konspiracyjną, ukrywając swą tożsamość przed rodziną, przyjaciółmi i wrogami. Dopiero na łożu śmierci wyjawia prawdę. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyseria - współpraca
- Reżyser IIzajmowała się castingiemHerve Grandsart
- Asystent reżyseraMichel Lisowski
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kameryII
- Asystent operatora obrazuII asystent technicznyWojciech WicińskiII asystent technicznyFranck BouvatII asystent technicznynie występuje w napisach
- Oświetleniegłówny oświetlacz
- Obsługa agregatu
- Wózkarz
- Krany kamerowenie występuje w napisach
- LaboratoriumI.T.C.
- Scenografia
- Scenograf IISylvain Chauvelot
- Asystent scenografa
- Dekoracja wnętrz
- Asystent dekoratora wnętrzAnne-Marie Bire
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Budowa dekoracjimalarz
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Kostiumy wojskowe
- Współpraca kostiumograficznaPierre-Jean Larroque
- Asystent kostiumografa
- Garderoba
- Militaria
- Muzyka
- Wykonanie muzykiobójJoanna DziewiorfletfagotZbigniew KaletaklarnetAntoni AdamustrąbkaWiesław GrochowskiwaltornieDamian WalentekwaltornieAdrian TicmanwaltorniewaltornieEugeniusz Mańczykfortepian, czelestaimprowizacja gitarowakoncert Jankiela
- Dyrygent
- Instrumentacjakoncert Jankiela
- Opracowanie muzyczne
- Konsultacja muzyczna
- Realizacja nagrańwspółpracawspółpracakoncert Jankiela
- Choreografia
- Taniecpolonez
- DźwiękPhilippe SenechalThierry LebonJean-Pierre Halbwachs
- Technik dźwiękuPhilippe Bouchez
- Efekty dźwiękowesynchroniczne; Łódzkie Centrum Filmowewspółpracawspółpraca
- Postprodukcjaorganizacja postprodukcji dźwięku
- Udźwiękowienie
- Zgranie dźwiękuAudis de Joinville (Paryż)
- Montaż dźwiękuwspółpracawspółpracawspółpraca
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacjaw napisach imiona: Maria Ewa
- Współpraca charakteryzatorskaJacques Maistre
- Asystent charakteryzatora
- FryzuryGenowefa JędrzejczakAnnie Marandin
- Konsultacjakultura materialna i obyczajowośćhistoria literaturyewolucje kaskaderskiedobór i wyszkolenie koniszermierka i musztratresura zwierząt; w napisach nazwisko: Pińkowskizaprzęgi i powozyłowiectwo
- Ewolucje kaskaderskieadept kaskaderskiadept kaskaderskiadept kaskaderskiadept kaskaderskiadept kaskaderskiadept kaskaderskijeździec; nie występuje w napisach
- Efekty pirotechniczne
- Efekty specjalne
- Public relationsDorota Zawadzkarzecznik prasowy
- Tłumaczenietłumacz dźwiękowców francuskich
- Fotosy
- Opracowanie graficzneAranenapisy
- SprzętGroupe TSF-Iris CamerakameryHAWKobiektywy anamorficzneD.C. Audiovisueldźwięk
- CateringZenon Rymeknie występuje w napisachJadwiga Troszoknie występuje w napisachAnna Kłucińskapomoc; nie występuje w napisach
- Transportw napisach imię: Józefnie występuje w napisachkierowca scenografa; nie występuje w napisach
- Opieka medyczna
- Ubezpieczenie filmuAGF Ubezpieczenia
- Kierownictwo produkcjiAmira Chemakhi
- Kierownictwo produkcji IIHerve Ruet
- Asystent kierownika produkcji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planuw napisach imię: Bogdangripgrip
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowejPatricia Fief
- AdministracjaNathalie NghetColette Bernard
- Kasjer
- Ochrona planu
- Producent wykonawczy
- Współpraca producencka
- Producent
- Asystent producenta
- KoproducentMargaret Menegoz
- ProdukcjaLes Films du LosagneLe Studio Canal+Państwowe Instytucje FilmoweApollo Film (Kraków), Film Art (Poznań), Max Film (Warszawa), Neptun Film (Gdańsk), Odra Film (Wrocław), Silesia Film (Katowice)
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaJacek Soplica - ksiądz RobakGerwazyTelimenaSędziaHrabiaSiergiej SzakurowRykowMaciej Królik-RózeczkaZosiaTadeusz SoplicaPodkomorzyWojskiProtazyRejentAsesorJankielmajor PłutBartek BrzytewkaMaciej ChrzcicielMaciej KonewkaBuchmanBartek PrusakszlachcicSkołubaNapoleon BonaparteJan Henryk DąbrowskiKarol KniaziewiczksiądzStolnikStolnikowaEwa StolnikównaPodkomorzynaPanna PodkomorzankaPanna PodkomorzankaWojszczankaMatronadomownik Sędziegodomownik Sędziegodomownik Sędziegorezydent SędziegoGajowyplebanksiądz proboszczochmistrzynioficer MoskalikawiarkaszlachciankasłużącaszlachciankadwórkadwórkaAdam GancarzPiotr GlińskiPiotr Kobylińskiszlachcicszlachcic w gospodzie JankielaWłodzimierz Tłokińskimłody szlachcic; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
PAN TADEUSZ | |
Poemat | |
Autor | Adam Mickiewicz |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1999Bilet, Nagroda Stowarzyszenia "Kina Polskie"-Brylantowy Bilet
dla filmu, który przyciągnął do kin najwięcej widzów - 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000
- 2000Warszawa (TP SA Music and Film Festival)-nominacja do nagrody "Philip Award"
w kategorii: muzyka oryginalna i adaptowana w polskim filmie - 2000Warszawa (TP SA Music and Film Festival)-"Philip Award"
w kategorii: piosenka w filmie polskim lub serialu telewizyjnym - 2000Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: najlepsza muzyka do filmu polskiego; za rok 1999 - 2000Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski
za rok 1999; ex aequo z filmem "Dług" (przyznane 25.01; wręczone 20.04) - 2007Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
"Złota Kaczka" 50-lecia dla sceny Poloneza w kategorii: Najlepszy taniec
Patrz także:schowaj
- 1928Film fabularny / Ryszard Ordyński
- 1966Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Adam Hanuszkiewicz
- 1970Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Adam Hanuszkiewicz
- 1980Film animowany / Julian Józef Antonisz