LAMENT
- Film fabularny - krótkometrażowy
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2021
- Barwny, 26 min
Historia osadzona na planie filmowym. W świetle bladych reflektorów obserwujemy przygotowania Ekipy Filmowej do występu Chóru. Członkowie Ekipy to ludzie anonimowi, przedstawieni początkowo jako pozbawiona indywidualności grupa. Ubrani na czarno, poruszają się po przestrzeni planu wykonując “choreografię czynności”. Każdy mimowolny ruch postaci nabiera wagi gestu i staje się środkiem wyrazu. Kiedy jednak nadchodzi czas rejestracji występu Chóru okazuje się, że na planie nie ma i prawdopodobnie nigdy nie było Reżysera. Osamotnieni bohaterowie stoją przed dylematem, czy dalsza praca ma sens w obliczu braku kluczowego twórcy.
Przemykający w gąszczu kabli i statywów Członkowie Ekipy są częścią uniwersum, którego podstawą jest ciągły, jednostajny ruch kamery obracającej się wokół własnej osi. Kamera nie zmienia swojej pozycji. Nie ma zbliżeń ani możliwości montażu. Zmechanizowane obroty determinują tempo i choreografię Ekipy. Bohaterowie tracą z czasem anonimowość – demaskowane są ich role i panująca wśród nich hierarchia. Poznajemy Kierownika Planu, Gaffera, Oświetlacza, Dyżurnego i Dźwiękowca. Upływ czasu w tym świecie jest zaburzony. Obsesyjnie ogłaszane przez Kierownika Planu opóźnienie wydłuża się. Każdy z obrotów kamery zwieńczony jest obrazem stołu cateringowego, na którym obserwujemy postępujący rozkład owoców i kanapek.
Gdy na jaw wychodzi nieobecność Reżysera, większość Ekipy panikuje i popada w marazm. Nie mogą kontynuować pracy nad dziełem, którego początku ani końca nie znają. W międzyczasie pojawiają się Chórzystki, które niepostrzeżenie naruszają porządek planu chaotycznie rozgrzewając głosy i przedrzeźniając komendy Kierownika Planu. To one są “materią” z której może powstać ”obraz”, jednak czy pod nieobecność reżysera ktoś odważy się przejąć odpowiedzialność twórcy?
Do wykonania oczekiwanego Lamentu przez Chór ostatecznie nie dochodzi. Okazuje się, że to nie występ Chóru, ale działania Ekipy stanowią treść obrazu – ich praca nabiera wagi autonomicznego dzieła. Wyrazem tego jest figura zapętlenia: ostatni obrót kamery staje się pierwszym
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Współpraca scenariuszowa
- Zdjęcia
- Asystent operatora kamery
- Oświetleniemistrz
- Sprzętkamerowyoświetleniowydyżurny
- Korekcja barwna
- Scenografia
- Budowa dekoracji
- KostiumyMalwina Czynczyk
- Garderoba
- Charakteryzacja
- Fryzury
- Muzykaw napisach imię: Alex
- Choreografia
- DźwiękJustyna Stasiowska
- Dźwięk na planie
- Postprodukcja dźwięku
- Montaż dźwięku
- FotosyEliška StejskalováRamona Güntert
- Kierownictwo produkcji
- Dyżurny planu
- Producent
- Produkcja
- Obsada aktorskaLaszlo BataStanisław WardyńskichórzystkaAgata GrabowskachórzystkaNatalia GrabowskachórzystkaAnna JurkiewiczchórzystkachórzystkachórzystkachórzystkaKarolina Podruckachórzystka








