DZIEŃ WIELKIEJ RYBY
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1996
- Premiera:1997. 05. 29
- Gatunek:Film psychologiczny
- Barwny, 69 min
Lokacje: Męćmierz, okolice Wilkowa, Końskowola (kościół Św. Anny), Wisła w rejonie Kazimierza Dolnego, Wąwolnica, Klementowice (stacja PKP), Wyspa Krowia na Wiśle pod wsią Podgórz.
Zgodnie z pierwotnym zamysłem reżysera "Dzień wielkiej ryby" miał nosić tytuł "Po latach". Miał też być filmem "o przemijaniu i o tym, co trwa, czyli o uczuciu, które pozostaje na zawsze własnością zakochanych, mimo mijających lat". W końcowej fazie realizacji tytuł się zmienił, nie zmieniła się zaś treść. Zgodnie z duchem prozy Kornela Filipowicza, na podstawie której powstał scenariusz, utwór Andrzeja Barańskiego pozostał poruszającym zapisem daremności ludzkich wysiłków w celu zatrzymania biegu czasu i oszukania natury. Ta ostatnia bowiem, a zwłaszcza świat przyrody, pejzaż "intensywnie wkracza w życie ludzi, w ich psychikę". Słowa Barańskiego znajdują odzwierciedlenie w filmie.
Jan, mężczyzna w średnim wieku, po trzydziestu latach nieobecności przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś bywał częstym gościem. Jako zapalony wędkarz wpadał tutaj na ryby. Teraz również przyjechał z wędkarskim ekwipunkiem, lecz to nie nadzieja udanego połowu sprawiła, że wrócił. Trzydzieści lat temu poznał tutaj Irenę - dziewczynę, która mogła odmienić jego życie. On jednak nie pozwolił na to. Dlaczego rozbił ich i tak kruchy związek? Nieśmiałość? Lęk przed wielką miłością? Brak doświadczenia w zdobywaniu kobiety? Miał przecież tylko osiemnaście lat, ale miał też i wzajemność Ireny. Więc dlaczego? Teraz, po latach Jan wie, że Irena mogła być najważniejszą osobą w jego życiu. Wie również, że już nigdy nią nie będzie. W odruchu buntu przeciwko nieubłagalności przemijania podejmuje wysiłek przekraczający jego siły. Niczym daleki krewny słynnego bohatera opowiadania Hemingwaya, łapie na wędkę ogromną rybę. Jej wydobycie na brzeg graniczy z cudem. Mężczyzna jednak nie zamierza zrezygnować. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Wózkarz
- Zdjęcia podwodne
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opracowanie graficzne
- Efekty pirotechniczne
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjnanie występuje w napisach
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Administracja
- Producent wykonawczy
- Produkcja wykonawcza
- Produkcja
- Obsada aktorskaJanIrenaJan w młodościmecenasowa Zofiarecepcjonistka w hotelu, żona "Prezesa"kolejarz, hodowca kwiatów"Prezes"teść "Prezesa"mąż IrenykłusownikArtur, znajomy Jana z młodościksiądzmecenasEmil, kolega Janastaruszka mieszkajiąca naprzeciwko hoteluIrena w teraźniejszościwędkarzstaruszek mieszkający naprzeciwko hotelucórka mecenasacórka mecenasawędkarz nad rzekąwędkarz nad rzekąkioskarka Czesiawłaściciel restauracjikochanek żony "Prezesa"bileterka na stacji
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
DZIEŃ WIELKIEJ RYBY | |
Opowiadanie | |
Autor | Kornel Filipowicz |
Zbiór opowiadań |