SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO JORKU
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1997
- Premiera:1997. 09. 26
- Barwny, 95 min
Lokacje: Warszawa (Stadion Dziesięciolecia, Pałac Kultury i Nauki), Podhale, Tatry z Giewontem, Gdańsk (Krzyże "Solidarności"), Nowy Jork (Statua Wolności, Manhattan, nieistniejące wieżowce World Trade Center, Most Brookliński, Chrysler Building, Greenpoint, East River).
Janusz Zaorski debiutował w okresie tzw. trzeciego kina. Tym wspólnym mianem krytycy próbowali połączyć reżyserów, których pierwsze samodzielne filmy powstały na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Zaorski był w tej grupie najmłodszy. Szybko jednak ujawnił swój talent i swobodę poruszania się w różnych tematach i gatunkach, od groteski przez moralitet, kameralny dramat psychologiczny po klasyczne kino akcji. Z sukcesem przenosił na ekran dzieła pisarzy tak różnych, jak Edward Redliński ("Awans"), Stanisław Grochowiak ("Partita na instrument drewniany"), Stanisław Dygat ("Jezioro Bodeńskie"), Kazimierz Brandys ("Matka Królów") czy Maria Nurowska ("Panny i wdowy"). Jest laureatem licznych nagród, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Są wśród nich tak prestiżowe, jak Srebrny i Złoty Lampart oraz Srebrny Niedźwiedź i gdyńskie Złote Lwy. "Szczęśliwego Nowego Jorku" to kolejna adaptacja literackiego utworu Edwarda Redlińskiego. Tym razem Janusz Zaorski wziął na warsztat dramat "Cud na Greenpoincie", w którym autor "Konopielki" zawarł szereg gorzkich refleksji, związanych ze swym pobytem w USA.
Głównymi bohaterami filmu jest sześcioro polskich emigrantów, wywodzących się z różnych środowisk. Niegdyś wyruszyli za ocean pełni wiary w poprawę własnego losu, lecz na miejscu rzeczywistość okazała się rażąco odmienna od mitu "amerykańskiego snu". Oderwanie od tradycji i kulturowych korzeni, nieznajomość języka i realiów nowojorskiego życia powodują postępującą izolację przybyszów z Polski. Większość z nich żyje na granicy ubóstwa, z trudem ciuła grosz do grosza, haruje od świtu do nocy. Do Polski zaś wszyscy wysyłają kasety wideo, na których rejestrują skłamany obraz własnej prosperity. Akcja filmu toczy się w trzy kolejne niedziele przed świętami Bożego Narodzenia. Dzień Wigilii stanie się punktem zwrotnym w życiu wszystkich sześciorga bohaterów.
Obraz polskiej emigracji w filmie Zaorskiego nie różni się zbytnio od tego, który zarejestrowali w swych sztukach m.in. Sławomir Mrożek i Janusz Głowacki, a w kinie Jerzy Skolimowski ("Fucha", "Najlepszą zemstą jest sukces"). Opowiadając o powikłanych perypetiach Azbesta, Potejty, Terizy, Profesora i innych Zaorski "nie odkrył więc Ameryki". Film jednak został dostrzeżony przez krytykę i odniósł sukces frekwencyjny (ok. pół miliona widzów). Nie bez znaczenia był tu z pewnością udział wielu gwiazd rodzimego ekranu. Recenzenci chwalili także reżyserską sprawność i wrażliwość, wartkie tempo narracji, dobre zdjęcia, zgrabne łączenie elementów komediowych z tragicznymi oraz efektownie wplecione w fabułę fragmenty muzyczne.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IIekipa polskaRich Greenbergekipa amerykańska
- Współpraca reżyserskaekipa polskaekipa polska
- Asystent reżyseraDena Gittlemanekipa amerykańskaMichael Lermanekipa amerykańska
- Casting (reżyseria obsady)Nina Prattekipa amerykańskaekipa amerykańska
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kameryekipa polska i amerykańska
- Asystent operatora obrazuekipa polska i amerykańskaDiane Koronkiewiczekipa amerykańska
- Współpraca operatorskaSteven Lubenskyekipa amerykańskaAmelia Stockdaleekipa amerykańska
- Operator SteadicamJacques Jouffretekipa amerykańska
- Podgląd videoekipa polska
- Oświetlenieekipa polskaekipa polskaekipa polskaekipa polskaJoe Matinaekipa amerykańskaGreg Cahillekipa amerykańskaCraig Harrisekipa amerykańskaBen McCulloughekipa amerykańskaBen Wolfekipa amerykańskaAkash Aubinekipa amerykańska
- Wózkarzekipa polskaekipa polskaSal Caroleiekipa amerykańska
- Laboratorium
- Korekcja barwna
- ScenografiaDianne Kalemkerisekipa amerykańska
- Asystent scenografaekipa polska
- Dekoracja wnętrzekipa polskaKerry Reardonekipa amerykańska
- Współpraca dekoratorskaBrian Buteauekipa amerykańskaCraig Schubertekipa amerykańskaMichael Kaneekipa amerykańska
- Rekwizytyekipa polskarekwizytor na planie; ekipa polskaDianne Kalemkerisekipa amerykańskaSteve Kreuchekipa amerykańska
- Kierownictwo budowy dekoracjiekipa polska
- Kostiumy
- Asystent kostiumografaekipa polskaVictoria Farrellekipa amerykańska
- GarderobaAndrea Holmesekipa amerykańskaRenata Ślusarz-Maciągekipa amerykańska
- Muzyka
- Choreografiaekipa polska
- Dźwięk
- Operator dźwiękuekipa polskaekipa polskaKelly Neeseekipa amerykańska
- Efekty dźwiękowesynchroniczne; Łódzkie Centrum Filmowesynchroniczne; Łódzkie Centrum Filmowe
- Zgranie dźwiękuŁódzkie Centrum Filmowe; Dolby-SR Stereo SystemŁódzkie Centrum Filmowe; Dolby-SR Stereo System
- Montaż dźwiękuSonoria; Spectral Audio Prisma SystemSonoria; Spectral Audio Prisma System
- Nagranie muzykiproducent nagrania; Studio C.C.S.
- Montaż
- Montaż materiałów video
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorskaekipa polskaekipa polskaMagda Dajaniekipa amerykańska
- Opracowanie graficznenapisynapisy
- FotosyWojciech Druszczekipa polska i amerykańska
- Efekty specjalneekipa polska
- Kierownictwo produkcjiekipa polskaJohn Bedolisekipa amerykańska
- Kierownictwo produkcji IIekipa polskaekipa polskaekipa polska
- Asystent kierownika produkcjiekipa polska
- Współpraca produkcyjnaekipa polskaLibby Richmanekipa amerykańskaCyndi Brennerekipa amerykańskaGillian Maloneekipa amerykańskaNadine Wilsonekipa amerykańskaAleigh Twomeyekipa amerykańskaMarek Kruszelnickiekipa amerykańska
- Kierownictwo planuekipa polskaJonathan Manzoekipa amerykańska
- Obsługa planuekipa polskaekipa polskapomoc; ekipa polskaRadosław Polkowskipomoc; ekipa polskaExile Ramirezekipa amerykańskaDanny Cossekipa amerykańskaNicholas Manzoekipa amerykańskaPeter Thurrellekipa amerykańskaZach Jasieekipa amerykańskaLucia Burnsekipa amerykańskaKarl Graapekipa amerykańskaekipa amerykańskaAnnie Hussonekipa amerykańskaDave Polickekipa amerykańskaAlvin Rizasekipa amerykańska
- Transportekipa polskaGeorge Campbellekipa amerykańskaManny Santiagoekipa amerykańskaAleksander Mendezekipa amerykańska
- Script (Sekretariat planu)ekipa polskaekipa amerykańska
- Administracjaekipa polska
- Koordynacja spedycjinie występuje w napisach
- Producent
- Współpraca producenckaBeth DembitzerSupervising Producer U.S.
- KoproducentTelewizja PolskaTelewizja PolskaAgencja Produkcji FilmowejAgencja produkcji FilmowejSławomir SussHBOLuke BiermannHBO
- Produkcja
- Koprodukcja
- Usługi produkcyjneArena Pictures Inc.w USA
- Obsada aktorskaJanek "Serfer"Ignacy "Potejto""Profesor"Leszek "Azbest"Teresa "Teriza", siostra "Azbesta"Jacek "Pank", brat "Serfera"Tara Leoneprostytutka "Coffee"alfons "Czemp"żona "Profesora"żona "Serfera"Katarzyna Szydłowskaprostytutka, córka "Czempa"milioner RicziHenio, narzeczony "Terizy"Jadzia, żona "Potejta"żona "Azbesta"matka "Azbesta"Rosjanin na Stadionie Dziesięciolecia"klient" z sekatoremosiłek od "Czempa"Louis TorresdealerRaymond Polancolatino gangsterOscar Tevezlatino gangsterHarry Tsechiński sklepikarzPaul Leechiński gangsterEugene Leongchiński strzelecDell Hallmandrug dealer Luckerojciec "Panka" i "Serfera"Maria Staszelmatka "Panka" i "Serfera"Małgorzata ŁabunowiczHanulka, siostra "Panka" i "Serfera"Alexander Conrad MacerPatryk, syn "Serfera"Stanisław Aniołkowskiojciec "Potejta"Justyna GroszkiewiczZosinka, córka "Potejta"Artur ZambrowskiJasiulek, syn "Potejta"Michał BartczakPiotr, syn "Potejta"Kamil BartczakPaweł, syn "Potejta"Aleksandra ZalewskaHanyś, córka "Potejta"Anna ZalewskaKasinka, córka "Potejta"Anna Radziejewskacórka "Azbesta"Marek Miałkowskisyn "Azbesta"Ahmed El Tieb"aniołek"Nguyen Viet Anh"diabełek"Piotr Krzak"kostuch"Cheikh Amadou DioumJoseph Karhusędzia amerykańskiBudsuren Tumen-UlżyjKirgiz w domu "Potejta"Magna Ogir-CewgmedKirgiz w domu "Potejta"kolega "Potejta" na progu kościoła; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SZCZUROPOLACY | |
Powieść | |
Autor | Edward Redliński |
Pierwowzór | |
CUD NA GREENPOINCIE | |
Dramat | |
Autor | Edward Redliński |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1997Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za reżyserię
- 1997Bilet, Nagroda Stowarzyszenia "Kina Polskie"-Złoty Bilet