ZDANIEM OBRONY
- Cykl fabularny
Seria składająca się z pięciu pojedynczych, półtoragodzinnych filmów, zrealizowanych przez różnych reżyserów. Każdy dotyczy innej sprawy, łączy je postać głównego bohatera, adwokata - detektywa, który na własną rękę usiłuje wyjaśnić przebieg wypadków, by oczyścić swoich klientów z niesłusznych oskarżeń. Mecenas Sokor, którego gra Emil Karewicz, rzeczywiście wierzy w niewinność osób, których obrony się podejmuje. Walczy o sprawiedliwość nawet w najbardziej niesprzyjających okolicznościach, gdy wydaje się, że nic już nie zdoła uratować pogrążonego w nieszczęściu człowieka. Rozumie ludzi powikłanych wewnętrznie, bo sam też nie jest postacią jednoznacznie pozytywną. Stracił pracę w zespole adwokackim, dużo pije. Każda sprawa, którą prowadzi, może stać się dla niego osobiście szansą powrotu do zawodu, do normalnego życia.
SPRAWA OSOBISTA
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1984
- Premiera:1986. 11. 27
- Barwny, 90 min
Mecenas Sokor staje w obronie człowieka podejrzanego o przemyt. Andrzej Lechicki, pracownik urzędu celnego, przegrywa w nielegalnym kasynie gry dużą sumę pieniędzy. Wierzyciele ponaglają, domagają się natychmiastowej spłaty długu. Tymczasem prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie przerzutu antyków do Wiednia. Podejrzenia padają na grupę celników. Lisiecki zostaje aresztowany. Wszystkie okoliczności przemawiają na jego niekorzyść. Jedynie jego dziewczyna, Ewa, wierzy w niewinność Andrzeja. Mecenas Sokor rozpoczyna własne śledztwo. Tropi podejrzanych, chce złapać na gorącym uczynku prawdziwych organizatorów przerzutu.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserskaEwelina Gregorczyk-Skrzypczak
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Muzyka
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Realizacja nagrań
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskamecenas Stanisław Sokorcelnik Andrzej Lechickinaczelnik urzędu celnegoMariolaprokurator Jagłowskicelnik Sulikantykwariusz Kropaczewskimecenas Władysław Sawicki, przyjaciel Sokoracelnik Stefan Zawadaprokurator Jan (lub Jerzy; w różnych częściach cyklu padają różne imiona bohatera) Salicki, przyjaciel Sokorawłaścicielka nielegalnego salonu gier, szefowa szajkiszatniarz w szpitaluEwa, dziewczyna Andrzejaczłonek szajkiczłonek szajkicelnik Romaneksąsiadka Sokoracelnik Jurek Radzik, kolega Andrzejacelnik Florczakpasażer w pociągu do Wiednia, właściciel łopatki do ciastakapitan MOkuzynka Sokoraprostytutka; nie występuje w napisachszatniarz w lokalu; nie występuje w napisachkonduktor w pociągu relacji Wiedeń-Warszawa; nie występuje w napisachcelniczka Ewa; nie występuje w napisachmleczarz; nie występuje w napisachkarciarz w nielegalnym salonie gier; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
KASETKA | |
Nowela | |
Autor | Piotr Racht |
PĘTLA DLA OBCEGO
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1984
- Premiera:1986. 11. 20
- Barwny, 64 min
Lokacje: Dąbrowa Górnicza.
Małe prowincjonalne miasteczko, w sąsiedztwie budowa wielkiego kombinatu. Mieszka tu teraz mecenas Sokor, który w wyniku wielu niepowodzeń osobistych i zawodowych popadł w alkoholizm i coraz bardziej pogrąża się w nałogu. W okolicy budowy popełniono morderstwo na młodej fryzjerce, Mirce. Wszyscy wskazują jako sprawcę człowieka "obcego", kierowcę, który przyjechał tu do pracy. Sokor wierzy w jego niewinność i pragnie tego dowieść, by uratować porządnego człowieka przed być może najwyższym wymiarem kary. Walczy też o szansę dla siebie - otrząśnięcia się z alkoholowej depresji i powrotu do zawodu. Zostaje jednak wplątany w aferę gospodarczą. Z pomocą przyjaciela, literata Kubickiego, udaje mu się oczyścić z podejrzeń i doprowadzić do pomyślnego finału sprawę o gwałt i morderstwo.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorskaAdam Stark
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Charakteryzacja
- Muzyka
- Dyrygent
- Dźwięk
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Współpraca produkcyjnaw napisach nazwisko: GruberAnna Komander
- Kierownictwo planu
- Administracjanie występuje w napisach
- Produkcja
- Obsada aktorskamecenas Stanisław SokorMarek Korytkoleśniczy Kantyka, stryj Mirosławyprokurator Jan (lub Jerzy; w różnych częściach cyklu padają różne imiona bohatera) Salicki, przyjaciel Sokoramilicjantjeden z zabójców Mirosławy Kantykifryzjerka Mirosława Kantykaszef KorytkiKrysia, sekretarka w zespole adwokackimjeden z zabójców Mirosławy KantykiMałgorzata Jóźwiakowajeden z zabójców Mirosławy KantykiJanusz Kantyka, stryjeczny brat Mirosławykolega KorytkiJóźwiak, mąż Małgorzatymilicjantksiądznaczelnikpożyczający pieniądze od Korytkikierownik kombinatuadwokat, szef zespołu adwokackiegooskarżyciel Korytkisędzia na rozprawie Korytkikierowca; nie występuje w napisachbabina; nie występuje w napisachpodrywacz; nie występuje w napisachmężczyzna przy wyburzanym budynku; nie występuje w napisach
Variapokaż
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
PONIEWAŻ TAK TRZEBA | |
Nowela | |
Autor | Krystyna Solecka |
JEŹDZIEC NA OGNIU
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1985
- Premiera:1986. 12. 04
- Barwny, 76 min
Kłopoty mecenasa Sokora zdają się nie mieć końca. Pozbawiony pracy w zespole adwokackim, coraz częściej sięga po kieliszek. Na domiar złego zostaje wplątany w aferę gospodarczą. Próbuje na własną rękę rozwikłać sprawę, ale sam niewiele może zdziałać. Prosi o pomoc swego przyjaciela, literata Kubickiego. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaw napisach nazwisko: Choroszczak
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Charakteryzacja
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- Realizacja nagrań
- Dźwięk
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Administracja
- Produkcja
- Obsada aktorskamecenas Stanisław Sokorpisarz Kazimierz Kubicki, przyjaciel Sokorastajenny Wincenty BodarykStanek, człowiek DobruckiegoDobry, porucznik MOinżynier Dobruckiopiekunka pałacuprokurator Jan (lub Jerzy; w różnych częściach cyklu padają różne imiona bohatera) Salicki, przyjaciel Sokoraprokurator"Francuska"sekretarka Dobruckiegotelefonistka na poczciemilicjantmecenas Władysław Sawicki, przyjaciel Sokoraoficer dyżurnymilicjant zatrzymujący SokoraWiktor CzerniawskiAl Pham Guangmasażystaasystent porucznika Dobrego; nie występuje w napisachniewidomy; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
JEŹDZIEC NA OGNIU | |
Opowieść | |
Autor | Maciej Z. Bordowicz |
pierwodruk: Warszawa, 1981. W czołówce filmu nie ma wzmianki o pierwowzorze literackim scenariusza, informacja za słownikiem "Współcześni pisarze i badacze literatury. T. 1" |
STARZY ZNAJOMI
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1985
- Premiera:1987. 02. 12
- Barwny, 77 min
Bohater tego filmu, przez przyjaciół zwany Zdzichem, wychodzi z więzienia. Przykładnie odbył karę, zamierza zacząć nowe życie. Jednak niełatwo jest zerwać z własną przeszłością Zdzicho znów zostaje uwikłany w aferę kryminalną. Mecenas Sokor, który nieraz już wyciągał z opresji ludzi pogrążonych z kretesem, wierzy w niewinność swojego klienta i postanawia to udowodnić.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorskaDariusz Kisoń
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Produkcja
- Obsada aktorskamecenas Stanisław SokorZdzisław SajkiewiczJolkaprokuratorstudentka Kasia, sąsiadka SajkiewiczaKrysia, partnerka SokoraCelina, matka Jolkiprokurator Jan (lub Jerzy; w różnych częściach cyklu padają różne imiona bohatera) Salicki, przyjaciel Sokorakapitan MOmilicjant"Krzywy"sprzedawczyni w komisie odzieżowym"okradziona" przez Sajkiewiczawięzień Zieba, wspólnik Sajkiewiczapracownik warsztatupracownik warsztatutrener karatekówSzymczak, milicyjny specjalista od daktyloskopiiprokuratormeliniarz Jasiokarateka, pomocnik Jolkiwłaściciel pokoju wynajmowanego przez Sajkiewiczamilicjantszatniarz Czesiopracownik warsztatu
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
STARA SPRAWA | |
Opowiadanie | |
Autor | Janusz Atlas |
POLOWANIE NA KRÓLA LIRA
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1987
- Premiera:1993. 05. 02
- Barwny, 82 min
Znani warszawscy aktorzy, Katarzyna Karpiel i Roman Birecki, przyjeżdżają do prowincjonalnego miasteczka, w którym mieszka mecenas Sokor. Tutejszy teatr wystawia "Króla Leara", a gwiazdy stołecznych scen mają wystąpić w sztuce gościnnie. Wieczorem w mieszkaniu mecenasa zjawia się Katarzyna Karpiel - była żona Sokora, obecnie kochanka Bireckiego. Zdenerwowana opowiada, że w trakcie próby generalnej jej partner, który miał zagrać rolę tytułową, zniknął w nie wyjaśnionych okolicznościach. Oczywiście, premiera zostaje odwołana. Na prośbę byłej żony i dyrektora teatru Sokor podejmuje prywatne śledztwo. Ustala listę osób, którym mogło zależeć na zniknięciu lub nawet śmierci Bireckiego. Wśród podejrzanych są: Paulajtis, maszynista w teatrze, kuzyn zaginionego, narzeczony Mirelli - aktorki, którą gwiazdor z Warszawy bardzo się zainteresował, reżyser sztuki, któremu Birecki zarzucił niedostatek umiejętności, wreszcie brygadzista teatralny, który od ponad roku otrzymywał od aktora dolary. Mecenas-detektyw sprawdza kolejne tropy. Ciągle jeszcze ma nadzieję, że uda mu się znaleźć zaginionego aktora żywego.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficznaKrystyna Borysiuk
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorskaDorota Dudkowska
- Muzyka
- Dyrygent
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Organizacja produkcji
- Produkcja
- Obsada aktorskamecenas Stanisław SokorJan Skalski, reżyser "Króla Lira"aktorka Katarzyna Karpiel, była żona Sokoraaktor Roman Bireckibrygadier Władysław Jonkiszmaszynista Zyga Paulajtis, kuzyn Bireckiegoaktorka Mirella Bratportier FranciszekMarkiewicz, dyrektor Teatru Polskiego w CieszynieJonkiszowa, żona Władysławaprokurator Jan (lub Jerzy; w różnych częściach cyklu padają różne imiona bohatera) Salicki, przyjaciel Sokorawścibski aktorgarderobiany Wrocławskipani Weronika, opiekunka Jonkiszowej; w napisach imię: JadwigaKrysia, sekretarka Sokorakioskarka Jadziabileterkagarderobiana Konstancjaaktor; nie występuje w napisach