KRONIKA WYPADKÓW
- Cykl fabularny
PRZEZ DOTYK
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1985
- Premiera:1986. 09. 24
- Barwny, 79 min
Film jest dyplomem Małgorzaty Łazarkiewicz zrealizowanym na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Fabularny debiut Magdaleny Łazarkiewicz, obsypany nagrodami
na festiwalach krajowych i zagranicznych, dość długo musiał czekać
na swą telewizyjną premierę. Czy powodem była drastyczność
poruszanego tematu, wręcz fizjologiczny naturalizm, drażniący ton
deprecjacji człowieka wobec odwiecznego rytmu biologicznego?
Oto bowiem w niewielkiej salce starego szpitala ginekologicznego
na sąsiednich łóżkach spotykają się dwie kobiety. Teresa jest brzydką,
chudą dziewczyną, chorą na raka. Nie chce żyć, zgwałcona przez ojca
odizolowała się psychicznie od świata, nie potrafi i nie chce nawiązać
kontaktu z innymi. Z wolna zapada się w nicość, czekając na rychły
koniec smutnej egzystencji. Anna, piękna tancerka, szczęśliwa żona
i matka kilkuletniego synka, jest po raz kolejny w ciąży. Ze wszystkich
sił pragnie wyzdrowieć. Jej potężna wola życia staje się dla Teresy
impulsem wiodącym do ocalenia. Od chwili, gdy zetkną się ze sobą
dłonie obu kobiet, widać, jak życiodajna siła przepływa z jednej
do drugiej. Ten tajemny, metafizyczny proces ma stosunkowo prostą
przyczynę: serdeczność i zainteresowanie Anny, początkowo niechętnej
wszelkiemu sąsiedztwu w szpitalnej sali, uaktywnia w Teresie to, co
wydawało się bezpowrotnie umarłe: wolę istnienia.
Ale ów przepływ siły życia działa niczym klepsydra. Im więcej jest
go w Teresie, tym słabsza iskierka ożywia istnienie Anny.
Przejmujące, wiarygodne psychologicznie kreacje stworzyły w tym
filmie Maria Ciunelis w roli Teresy i Grażyna Szapołowska jako Anna.
Choć "Przez dotyk" był pierwszym filmem Magdaleny Łazarkiewicz,
widać w nim dojrzałość myślową, wrażliwość i indywidualność autorki,
a nawiązania stylistyczne do obrazów Zanussiego, Żebrowskiego czy
Bergmana, świadczą tylko na jego korzyść. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opieka artystyczna
- Fotosy
- Transportnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaTeresa JankowskaAnnalekarzAdam, mąż AnnyprofesorksiądzlekarkaTomek, syn Annypacjentkasalowapielęgniarkaojciec Teresymatka Teresy
Nagrodyschowaj
- 1986Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za rolę kobiecą
w wyniku plebiscytu publiczności - 1986Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za debiut reżyserski
za debiut telewizyjny - 1986Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda Publiczności
- 1986Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda im. prof. Bolesława Lewickiego uczestników seminarium dla nauczycieli
- 1987Złoty Ekran (przyznawany przez pismo "Ekran")
za rolę w filmie i w spektaklach teatru telewizji; w kategorii: Kreacje aktorskie; za rok 1986 - 1986Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
- 1986Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Dziennikarzy
- 1986Creteil (Femmes Film Festival)-Grand Prix
- 1986Figueira da Foz (MFF)-nagroda prezydenta miasta
- 1986Figueira da Foz (MFF)-nagroda miesięcznika "Revista Mulheres"
- 1986Wawrzyn "Radaru" (przyznawany przez tygodnik "Radar")
- 1987Nagroda Przewodniczącego Komitetu d/s Radia i Telewizji
- 1986Gdańsk (Młode Kino Polskie)-nagroda w kategorii filmów fabularnych
I nagroda - 1986Nagroda Artystyczna Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego
stypendium
UCIECZKA
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1986
- Premiera:1987. 08. 29
- Barwny, 71 min
Film dyplomowy Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Dyplomowy film absolwenta Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego spotkał się z dużym zainteresowaniem krytyki, która wróżyła Tomaszowi Szadkowskiemu błyskotliwą karierę. Autor, wcześniej twórca dokumentów traktujących o sprawach tzw. trudnej młodzieży, podejmuje te problemy także w "Ucieczce", uhonorowanej nagrodą za debiut reżyserski w kategorii filmu telewizyjnego oraz nagrodą za zdjęcia na FPFF w Gdyni w 1986 r. Ponadto odtwórcy głównych ról: Adrianna Biedrzyńska i Zbigniew Zamachowski otrzymali wyróżnienia aktorskie na przeglądzie Młode Kino Polskie.
Obraz Szadkowskiego zwraca uwagę niebanalnym potraktowaniem tematu, sensacyjną akcją, dynamicznym montażem. Jego atutem jest również głębokie osadzenie w polskich realiach połowy lat 80. Nie przeszkodziło to krytykom dopatrywać się w filmie licznych analogii do słynnego "Lotu nad kukułczym gniazdem" Milosa Formana. Tak jak tam, dwoje bohaterów "Ucieczki" to osoby zepchnięte na margines, nie pasujące do otaczającego je świata, nie umiejące się z nim pogodzić.
Pewna siebie, odważna nastolatka, która weszła w konflikt z prawem i trafiła do zakładu poprawczego, chce się stamtąd wydostać symulując chorobę umysłową. Zostaje przewieziona pod milicyjną eskortą i w kajdankach do szpitala psychiatrycznego na badania. Na pobliskim boisku grupka pensjonariuszy zakładu zamkniętego kopie piłkę. Jeden z nich, młody chłopak w kurtce khaki i wełnianej czapce nasuniętej na czoło, z uwagą przygląda się karetce pogotowia i siedzącej w niej dziewczynie. Wykorzystując nieuwagę strażników, dziewczyna zwabia chłopaka do samochodu, a następnie nakazuje mu siąść za kierownicą i staranować bramę zakładu. Tak zaczyna się tytułowa ucieczka obojga.
Początkowo przypadkowy wspólnik jest tylko bezwolnym i posłusznym narzędziem w rękach dziewczyny. Z czasem okazuje się, że wcale nie jest takim "czubkiem", jak sądziła. Udaje niemowę, ale sprowokowany przez dziewczynę przypadkiem się odzywa. To ona jednak kieruje ucieczką. Żeby zdobyć trochę pieniędzy, sprzedaje właścicielowi warsztatu samochodowego skradzionego malucha. Stara się też dotrzeć do swego chłopaka w nadziei, że ten jej pomoże, ale czeka ją gorzkie rozczarowanie. Ukochany, zwabiony spora gotówką, związał się z nie najmłodszą właścicielką motelu. Zrozumiawszy, że może liczyć tylko na siebie, dziewczyna postanawia odstawić swego nieco kłopotliwego współtowarzysza podróży do jego rodzinnego domu. Ale niedobry to dom: nadopiekuńcza, despotyczna, pozbawiona odrobiny tolerancji matka i wyzuty z subtelniejszych uczuć ojciec. Nic więc dziwnego, że wrażliwy chłopak nie chce tam zostać i dołącza do dziewczyny. Odtąd są razem już nie z konieczności, ale z wyboru. Nie dane im jednak będzie zaznać szczęścia. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserskaWanda Hegedorn
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- DyrygentBartosz Wadiak
- Konsultacja muzycznaw napisach imię: Irena
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Opieka artystyczna
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Transportnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskadziewczynachłopakmechanik CzesioKrzysiek, były chłopak dziewczynymatka chłopakaojciec chłopakaZbigniew Osmulskiopiekun prostytutekkobieta wyciągana siłą z karetkikierowniczka sklepuPaweł, właściciel malucha; nie występuje w napisachhandlarka na bazarze; nie występuje w napisachnie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1986Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski
w kategorii filmu telewizyjnego - 1986Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
- 1987Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za scenariusz
przyznana przez redakcję "Razem" - 1987Gdańsk (Festiwal "Młode Kino Polskie")-Nagroda aktorska
wyróżnienie
Variapokaż
DZIECI ŚMIECI
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1986
- Premiera:1989. 12. 05
- Barwny, 56 min
Film dyplomowy zrealizowany na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
"Dzieci śmieci" czekały na emisję 4 lata. Ukończone w 1986 roku, uhonorowane nagrodą kanału 4 londyńskiej telewizji za najlepszy film dyplomowy na Festiwalu Szkół Filmowych w 1987 roku pokazywane były zaledwie kilka razy w zamkniętym gronie. Dopiero po Felixie dla "300 mil do nieba" przypomniano sobie o poprzednich dokonaniach mało znanego reżysera. "Dzieci śmieci" raczej nie nadają się do emisji w porze, kiedy przed ekranami siadają młodzi widzowie. To szczery aż do bólu film o brutalności życia. Jest tu moralna zgnilizna, bezprawie, narkomania, bezwzględność. Wszystkiego doświadcza dziecko, zaniedbywane przez rodziców, pozostawione same sobie. Mały bohater filmu Macieja Dejczera postanawia sprzedawać gazety, by zarobić na bilet do Anglii, dokąd wyjechał jego jedyny prawdziwy przyjaciel. Początkowo praca przebiega bez przeszkód. Wkrótce jednak pojawiają się problemy. Malec razem ze swym wspólnikiem wplątują się w nieczyste interesy i oszustwa dokonywane przez szajkę, wykorzystującą dzieci do różnych dochodowych i nielegalnych przedsięwzięć. Chłopiec zostaje schwytany przez policję, lecz niebawem wypuszczony. Wzbudza to podejrzenia jego "pracodawców". Wielką silą filmu Dejczera są muzyka i zdjęcia podkreślające balladowy charakter utworu. Znakomicie wypadli też młodociani aktorzy, pełni autentyzmu, spontaniczni i naturalni. Odtwórcę głównej roli reżyser znalazł dopiero w przeddzień realizacji. Nie było więc czasu na przygotowania, analizę scenariusza, ćwiczenie wymowy. Mimo to Bartosz Sikorski szybko "poczuł" kamerę i udźwignął ciężar niełatwej przecież roli.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Współpraca scenariuszowa
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzykiharmonijka ustna
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Fotosy
- Opieka artystyczna
- Kierownictwo produkcji
- Organizacja produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaWitek Drozdmotorniczy Bogdanmatka Witkaojciec Witkamilicjant przesłuchujący WitkaMarek AdamkowiczSylwia CiukRafał MarciniakgazeciarzMariusz KownackigazeciarzGrzegorz GilgazeciarzAndrzej SzymczakgazeciarzMariusz KuczmarskigazeciarzWojciech Sukiennikgazeciarz