POZNAŃ 56
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1996
- Premiera:1996. 11. 22
- Gatunek:Film historyczny
- Czarno-biały (Eastman-Kodak), 106 min
Najżywiej komentowany film podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1996 roku. Kontrowersje i spory, dotyczące "Poznania'56" dotyczyły niemal wszystkiego: perspektywy narracyjnej, zgodności z faktami, montażu, a nawet stylu uprawiania manifestacji politycznych. Filip Bajon zaproponował bowiem nowy sposób opowiadania o dramatach najnowszej historii. Doniosłe i tragiczne dzieje poznańskiego powstania ukazał w sposób, jak sam mówił, "antyrocznicowy, antykombatancki, antymartyrologiczny, antypolityczny i antyrozrachunkowy". Tego nie było ani w "Człowieku z żelaza", ani w "Dreszczach", ani w żadnej innej produkcji z rodzimego kanonu. Gdy w Poznaniu wybuchły rozruchy, Filip Bajon miał dziewięć lat. "To wszystko działo się w mojej dzielnicy. Nagle na ulicach i podwórkach, na których bawiliśmy się w wojnę, zaczęła się wojna naprawdę. Pojawił się czołg, na dachu stał karabin maszynowy, wokół pełno łusek..." - mówił o tym fragmencie swej biografii reżyser. Jego pamięć stanowi jedyną kanwę scenariusza. Wpłynęła też na wybór czarno-białej taśmy, na której nakręcono film. "Tak we wspomnieniach widzę ówczesną rzeczywistość" - dowodził Bajon w jednym z wywiadów. Głównymi bohaterami "Poznania '56" są dwaj chłopcy w wieku 10 - 12 lat. To z ich perspektywy widz śledzi rozwój wydarzeń. Dzieci w tym wieku mają naturalną skłonność "pchania się tam, gdzie dzieje się coś ciekawego". Posiadają jednak także instynkt samozachowawczy. Dlatego kamera ukazuje rozruchy uliczne z głębi ciemnych bram, poprzez sztachety płotów, zagracone podwórka. W filmie Bajona nie ma akcji w klasycznym rozumieniu tego słowa. Panuje chaos, dezorientacja. Rewolucyjny mechanizm napędza się niejako sam, unosi kolejnych ludzi, zaskoczonych tym, co sami sprowokowali. Poszczególne sceny nie tworzą przyczynowo- skutkowego ciągu, lecz coś w rodzaju "powstańczej magmy". Zdaniem reżysera ta reportażowa technika dobrze oddaje spontaniczność poznańskiego zrywu, gwarantuje jego wiarygodny obraz. Oprócz dwójki uczniów, trochę bezładnie "oprowadzających" widza po "powstańczym teatrum" w filmie Bajona można odnaleźć jeszcze kilka innych wątków. Najważniejsze z nich to perypetie Zenka - młodego robotnika, który uniesiony emocjonalnym porywem, staje się mimowolnym przywódcą protestu oraz losy pięciu profesorów, którzy zdążając na sympozjum naukowe do Szczecina trafiają w sam środek rozruchów. Ich wagon zostaje przez władze odłączony od reszty składu, zaryglowany i pozostawiony na bocznym torze. Z tej perspektywy obserwują i komentują rozgrywające się wokół wydarzenia.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazu
- Oświetleniegłówny oświetlaczgłówny oświetlacz
- Wózkarz
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzykitrąbkasaksofonycymbałyfletygitarygitaryfortepian i instrumenty klawiszowebębny
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Realizacja nagrań
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowaw napisach imię: Bogusława
- Technik dźwięku
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opracowanie graficzne
- Fotosy
- Efekty pirotechnicznewspółpracawspółpraca
- Ewolucje kaskaderskie
- TransportMirosław GołębiowskiWojciech NowickiRoman StrugałaMaciej Sworowski
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Kasjer
- ProdukcjaFundacja Poznań 56
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaZenekStachu Kaczmarek, ojciec PiotrkaMateusz HornungPiotrekDarekZośka, nauczycielka bohaterówdziadek Piotrkarobotnikczołgistaojciec Darkaciotka Piotrkamatka Piotrka; w napisach błędna pisownia nazwiska: Horoszymatka Darkablondynka, pielęgniarka w szpitalubrunetka, pielęgniarka w szpitaluUB-ekUB-ekczłowiek z walizkąkobieta z UBredaktor w poznańskiej rozgłośni Polskiego Radiaprofesor w wagonieprofesor w wagonieprofesor w wagonieprofesor w wagonieprofesor w wagoniestarszy robotnikstrażnik więziennyRobert Gamelew napisach imię: IwonaTomasz Stefanikmilicjant
- Lektorgłos Darka (narratora-głównego bohatera) zza kadru; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Specjalna Jury
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenografię
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za kostiumy
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za dźwięk
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Don Kichot, Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych
- 1996Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę dziecięcąMateusz Hornung
- 1997Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Jury Młodzieżowego
- 1997Rosja (MFF "Złoty Rycerz")-nagroda za reżyserię
festiwal odbył się w Moskwie - 1997Rosja (MFF "Złoty Rycerz")-nagroda za zdjęcia
festiwal odbył się w Moskwie