MOJA SYTUACJA JEST SZCZEGÓLNIE TRUDNA...
- Podtytuł: FILMOWY PORTRET MECENASA JANA OLSZEWSKIEGO
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2023
- Barwny + czarno-biały, 80 min
"Moja sytuacja jako oskarżyciela posiłkowego jest szczególnie trudna” – tak rozpoczyna się mowa mecenasa Jana Olszewskiego jako oskarżyciela posiłkowego w procesie zabójców ks. Jerzego Popiełuszki w Toruniu. Po 40 latach od tamtych dramatycznych wydarzeń zdaniem wielu znawców prawa mowa Olszewskiego należy do klasyki sądownictwa w Polsce i znakomicie charakteryzuje byłego premiera nie tylko jako prawnika, lecz także jako człowieka, który całe swoje życie poświęcił służbie innym. Mowa końcowa wygłoszona w Toruniu jest w filmie dokumentalnym pretekstem do przypomnienia widzowi o całym życiu Jana Olszewskiego.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Scenografiaw napisach nazwisko: Richards
- Współpraca scenograficzna
- Garderoba
- Charakteryzacja
- DźwiękRoman Chrzanowski
- Dźwięk na planie
- Efekty specjalneDariusz Balińskina planie
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjnaAleks CzerkiesEwa BuchnerJakub KowalikMarcin Gawęda
- Postprodukcja
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaFundacja Rozwoju Gospodarczego
- Obsada aktorskaArtur Kujawa, przewodniczący składu sędziowskiegoAndrzej WoźniakowskiRajmund IwińskiMichał KułakowskiAdam KarasLudmiła AnepirKamila BraulińskaAleksandra DulczewskaKrzysztof FalkowskiJakub GłogowskiWiktor HudzSwietłana IwaszkiewiczGrzegorz JarzynaAndrzej JeglińskiJulia KalkinaSwietłana KaratsejewaTatiana KarpienkoOlena KrapiwinaBarbara KurekAndrzej LewandowskiNatalia MiasnikawaJanusz MorycOlga OlinnikNadia PoluninaOleh PorobaniukRafał MałekMarek SkrzypczakJacek ŚwitKrystyna Ździebło
Nagrodyschowaj
- 2024Gdynia (Ogólnopolski Festiwal Filmowy "Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci")-Nagroda Główna "Złoty Opornik"
za "ukazanie kulis i nowej perspektywy najważniejszego procesu sądowego w Polsce lat 80-tych w sposób, który pozwala widzowi wczuć się w rozterki i decyzje głównego bohatera, mecenasa Jana Olszewskiego. Jury doceniło również to, że twórcy, używając z konieczności fabularyzacji nie zatracili dokumentalnego charakteru filmu oraz żmudną pracę dokumentacyjną będącą podstawą scenariusza"