KARTKA Z PODRÓŻY
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1983
- Premiera:1984. 03. 05
- Gatunek:Film psychologiczny, Film wojenny
- Barwny, 2231 m, 78 min
Debiut Waldemara Dzikiego, zrealizowany na podstawie również debiutanckiej powieści Ladislava Fuksa pt. "Pan Teodor Mundstock". Już w swojej pierwszej książce czeski pisarz ujawnił, widoczną i w późniejszych utworach, skłonność do traktowania fabuły jako pretekstu do analizy psychologicznej bohaterów. Młody reżyser poszedł tym tropem i odniósł pełny sukces.
Akcja filmu toczy się w pierwszych latach II wojny światowej, za murami getta. Życie płynie tu w miarę spokojnie, hitlerowcy nie przystąpili jeszcze do "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej". Daje się wszakże wyczuć rosnący niepokój i lęk przed jutrem. Nie zamyka się przecież ludzi w gettach bez przyczyny. Przeczuwający zagładę Żydzi wybierają różne sposoby spędzenia ostatnich tygodni przed śmiercią. Jedni nie przyjmują do wiadomości okrutnych wyroków losu; drudzy liczą na cud; trzeci "nadrabiają" stracone lata, szukając zapomnienia w hulankach; jeszcze inni z kolei skrupulatnie stosują się do rozporządzeń okupanta w nadziei na uratowanie życia. Do tych ostatnich należy Jakub Rosenberg, inteletualista i samotnik, którego Niemcy przeznaczyli do sprzątania ulic. Widząc, że coraz więcej ludzi wokół otrzymuje wezwania do transportu (co stanowi de facto wyrok śmierci), nie pozwala sterroryzować się strachowi. Ze zdumiewającą skrzętnością i pragmatyzmem rozpoczyna przygotowania do swojej ostatniej drogi. Szykuje odpowiednie ubranie, daje się pobić w sprowokowanej bójce, śpi na podłodze, ćwiczy z ciężarami. Próbuje za wszelką cenę ocalić własną godność, nie poddać się ani złudzeniom, ani rozpaczy. Kiedy dostaje pod opiekę małego Dawida, syna znajomych, stara się i jemu zaszczepić własny punkt widzenia.
"Waldemar Dziki ukazał w swym filmie nienowy przecież w kinie problem postaw jednostki w sytuacji ostatecznego zagrożenia. Znalazł jednak dla jego egzemplifikacji własny kształt i charakter. "Kartka z podróży", choć przecież debiut, zadziwia rzetelnością realizacji i dojrzałością twórcy. Zwraca uwagę także perfekcyjne prowadzenie aktorów" - pisał jeden z recenzentów.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowanie występuje w napisach
- Efekty dźwiękowe
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaJakub RosenbergDawid Grossmanpani Grossmanowa, matka Dawidababcia GrossmanowaMichał Grossman, ojciec Dawida, przyjaciel Rosenbergamężczyzna załatwiający Rosenbergowi pigułkiAmira El-Buhejsidziewczyna u LipszycaLubelska, sąsiadka Rosenbergapraczkasklepikarz Cwibelrestaurator Alojzy Moczkorabinurzędnik przynoszący Rosenbergowi wezwanieLubelskiurzędnik w biurze zatrudnieniadziewczyna ze snu Jakuba; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
PAN TEODOR MUNDSTOCK | |
Powieść | |
Autor | Ladislav Fuks |
Nagrodyschowaj
- 1983Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda Dziennikarzy
dla najciekawiej zapowiadającej się indywidualności twórczej - 1983Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT)
- 1984Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski
- 1984Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę męską
- 1984Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Złote Grono