TATO
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1995
- Premiera:1995. 12. 14
- Gatunek:Film obyczajowy
- Barwny (negatyw: Eastman Kodak), 110 min
Michał jest wziętym operatorem filmowym. Charakter pracy sprawia, że w domu bywa raczej gościem. Wychowaniem jego kilkuletniej córki zajmuje się, zaniedbywana i skazana na "domową" samotność, żona. Pewnego wieczora zastaje ją w stanie nerwowego załamania. Ewa na jego widok samookalecza się, po czym wybiega na klatkę schodową, oskarżając męża o pobicie. Nikt nie daje wiary wyjaśnieniom Michała. Wezwani przez sąsiadów policjanci radzą mu, aby swoje rodzinne sprawy załatwiał po cichu i bez świadków. Następnego dnia życie rodzinne zdaje się wracać do normy, wszystko jednak wskazuje na nieprzypadkowość wieczornego incydentu. Żona jest poważnie chora. Na dodatek wyprowadza się do matki, szalenie zaborczej i nie dostrzegającej jej psychicznej choroby. Zabiera ze sobą siedmioletnią Kasię, wnosząc jednocześnie do sądu rozwodowy pozew. Ojcu pozostają jedynie rzadkie, limitowane czasem, spotkania z własnym dzieckiem. Wizyta w Stowarzyszeniu Obrony Praw Ojca oraz u adwokata uświadamia Michałowi, jak mało wie o swojej córce. W sądowej rozgrywce stoi na z góry straconej pozycji. Zdesperowany, decyduje się porwać własne dziecko. Zamieszkują razem i teraz dopiero zaczynają się prawdziwe kłopoty...
"Tato" jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanej kierowniczki produkcji Barbary Pec-Ślesickiej. Film zyskał przychylnie recenzje krytyków i "głosującej nogami" publiczności, dzięki której został jedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesicki junior udowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też - potwierdzoną dwa lata później w filmie "Sara" - dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących do swoistej zabawy z widzem. W "Tacie" nietrudno odnaleźć nawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak choćby "Sprawa Kramerów" Roberta Bentona, "Papierowy księżyc" Petera Bogdanovicha, "Brzdąc" Chaplina, "Casablanki" Curtiza i "Fatalnego zauroczenia" Adriana Lyne'a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogu cytatów, "Tato" jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanym kolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda - naczelny twardziel polskiego kina zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorską dojrzałością, a scenarzysta Maciej Ślesicki - "uchem" na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walka ojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia "Taty" - bodaj najbardziej udanego debiutu od czasów "Vabanku" Juliusza Machulskiego.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IInie występuje w napisach
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazu
- Oświetlenie
- Wózkarz
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Kostiumy
- Asystent kostiumografanie występuje w napisach
- Muzyka
- Wykonanie muzykiKrzysztof WroniszewskiobójWojciech Kulczyckiklarnetharfaskrzypce
- Konsultacja muzyczna
- Realizacja nagrańnagrań dokonano w Studio Manta
- Montaż muzykinie występuje w napisach
- Dźwięk
- Asystent operatora dźwięku
- Mikrofoniarz
- Efekty dźwiękowe
- Montaż dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Konsultacjakaskaderska; nie występuje w napisach
- Ewolucje kaskaderskie
- Opieka medycznanie występuje w napisach
- Efekty specjalnew napisach nazwisko: Rażniewski
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Dyżurny planuw napisach nazwisko: Rażniewski
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Administracja
- Kasjer
- Producent
- Produkcja
- Współpraca produkcyjna
- Obsada aktorskaMichał SuleckiEwa Sulecka, żona MichałaKasia, córka Ewy i MichałaJadwiga Fornalczyk, teściowa MichałaCezary Kujawski, działacz Stowarzyszenia Obrony Praw OjcaMagda, adwokat Michałanauczycielka Kasiadwokat Ewyadwokat teściowej Michałasędziasędziateść MichałaMałgorzata Piotrowska, psychiatra, przyjaciółka Ewypsychiatra w szpitaludziennikarkareżyserproducent reklamówekAleksander BukowskiPiotr Frączekkobieta z biura kuratora sądowegopolicjantMagda Kaimpolicjantfunkcjonariuszka Straży Miejskiejsąsiad Sucheckichinspektor policjikelnerpielęgniarz w szpitalu psychiatrycznympani Krysia, kobieta z biura kuratora sądowegodziennikarzDariusz Kruszelnickiaktor grający w reklamie realizowanej przez Michałapolicjanttaksówkarzstarszy pan na zebraniu Stowarzyszenia Obrony Praw Ojcasprzedawca w sklepiesąsiadka Sucheckichaktorka grająca w reklamie realizowanej przez Michałazleceniodawca reklamówki szamponukoleżanka Ewy zeznająca w sądzie przeciwko Michałowidozorca na zebraniu Stowarzyszenia Obrony Praw Ojcagoryl wynajęty przez teściową MichałaMaciek, kolega Kasifunkcjonariusz Straży Miejskiejojciec Maćkagoryl wynajęty przez teściową Michałagoryl wynajęty przez teściową Michałaasystent reżyserapolicjant; nie występuje w napisachczłonkini Parlamentarnego Koła Kobiet w telewizji; nie występuje w napisachaktorka występująca w reklamie szamponu; nie występuje w napisachStrąk, "ojciec" Kasi na sali sądowej; nie występuje w napisachaktor występujący w reklamie szamponu; nie występuje w napisachlekarka pogotowia; nie występuje w napisachnie występuje w napisachdziennikarz; nie występuje w napisachmężczyzna na schodach kamienicy teściów Michała; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za reżyserię
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę męską
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za montaż
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za drugoplanową rolę męską
- 1996Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności
- 1996Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Jury Młodzieżowego
za debiut reżyserski - 1996Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1995 - 1995Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego