Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POKUSZENIE

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 03. 15
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny, 98 min

"Pokuszenie" Barbary Sass to wybuchowa mieszanka: stalinizm, religia i miłość. W sumie jeden z najciekawszych polskich filmów ostatnich sezonów" - napisał jeden z krytyków po premierze utworu autorki "Bez miłości". Wokół "Pokuszenia" rozgorzała dyskusja. Niektórzy dopatrywali się w nim wpływów skandalizującego "Księdza" Antonii Bird, inni wskazywali na podobieństwa fabuły do więziennych losów prymasa Wyszyńskiego i donoszącej na niego zakonnicy o kryptonimie "Ptaszyńska". Były to jednak tropy powierzchowne i mało istotne. W filmie Barbary Sass nie chodzi bowiem ani o pozyskanie publiczności skandalem czy drastycznością, ani o prowokacyjne szarganie świętości. "Pokuszenie" jest jej prywatnym rozliczeniem się ze stalinizmem. Jest również, a może przede wszystkim poruszającym studium miłości bez nadziei na spełnienie; traktatem o istocie wolności; pełną zaskakujących odkryć peregrynacją po zakamarkach sumień ludzi poddanych ciśnieniu polityki, ideologii, religii i namiętności. W ponurej, pozbawionej światła scenerii stalinowskiego więzienia rozgrywają się wielkie ludzkie dramaty. Ich psychologiczna wiarygodność to w dużej mierze zasługa znakomitych kreacji aktorskich. Imponuje zwłaszcza debiutantka Magdalena Cielecka w roli siostry Anny, wewnętrznie rozdartej między beznadziejną miłością do duchownego, ślubowaniem wyłącznego poświęcenia się Bogu a pragnieniem zemsty kobiety, wzgardzonej przez ukochanego mężczyznę. Uznanie krytyki zyskał też Olgierd Łukaszewicz. Jego ksiądz to człowiek o szerokich horyzontach, pełen ciepła, próbujący dochować wierności Bogu i nie skrzywdzić zakochanej w nim kobiety. I wreszcie Krzysztof Pieczyński jako komendant obozu odosobnienia. Chociaż ubek i sługus reżimu, to ma w pamięci swój własny pobyt w łagrze. Manipulując siostrą Anną i nakłaniając ją, by zadenuncjowała eminencję, jednocześnie po cichu sekunduje jej oporowi. Wartość "Pokuszenia" doceniło jury festiwalu w Gdańsku w 1995 roku. Magdalena Cielecka otrzymała wówczas nagrodę za najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską, Wiesław Zdort za zdjęcia, a Wiesław Znyk za dźwięk. Film wyróżniono też na festiwalach w Berlinie i Tokio, a na festiwalu w Genewie Magdalenie Cieleckiej przypadł tytuł najlepszej młodej aktorki europejskiej 1996 roku.
Akcja filmu toczy się w Polsce w latach pięćdziesiątych. Siostra zakonna Anna zostaje przydzielona do grupy osób, mających opiekować się dostojnikiem kościelnym, więzionym przez władze komunistyczne. Zakonnica nie zdaje sobie sprawy, że będzie posługiwać człowiekowi, którego poznała kilka lat wcześniej. Był wówczas tylko wiejskim proboszczem, a ona jego gospodynią. Kiedy zorientował się, że dziewczyna kocha i pragnie go tak, jak kobieta mężczyznę, uciekł. Ona, chcąc niejako być bliżej niego, wstąpiła do klasztoru. Teraz spotkali się ponownie. Dawne uczucie rozgorzało w Annie z nową siłą. Komendant obozu wie, że eminencja i zakonnica znają się. Postanawia to wykorzystać. Namawia siostrę, by szpiegowała duchownego. Liczy, że osaczony przez samotność, niepewność i poczucie zagubienia zwierzy się bratniej duszy.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

2024.06.06 02:38:55
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.