Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OMAR. HOW NOT TO BE DIFFERENT

  • Tytuł polski: OMAR. JAK NIE BYĆ INNYM
  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska, Katar
  • Rok produkcji:
    2020
  • Barwny, 52 min

W małej miejscowości Sokółka, w odległym zakątku katolickiej Polski, jednego z najbardziej mono-etnicznych krajów świata, mieszka 18 letni Omar. Jak każdy nastolatek, lubi słuchać hiphopu i spędzać czas ze swoją dziewczyną i kumplami. Jest jednak coś, co go od nich różni – religia, pochodzenie i wygląd.
„Omar. Jak nie być innym” to dokument o wkraczaniu młodego polskiego Tatara w dorosłość, o jego życiu w napięciu pomiędzy rodziną, rówieśnikami a społecznością religijną, a przede wszystkim między muzułmańską matką i katolicką dziewczyną.
Spotykamy Omara w kluczowym momencie życia, kiedy zadaje sobie pytanie, jak być jednocześnie Tatarem, Muzułmaninem i Polakiem. Jak pozostać częścią swojej społeczności i kultury, podejmując najważniejsze w tym wieku decyzje – czy uczyć się dalej? Zostać w Sokółce, czy wyjechać, może nawet z Polski? Gdzie szukać pracy? Czy poświęcić się pasjom? Omar łączy w sobie swojskość i inność. Daje się w nim odczuć uważność i spokój, większe niż u przeciętnego nastolatka, ale jednocześnie jest on pełen pasji, ma wiele zainteresowań i na różne sposoby angażuje się w życie społeczności. Bierze udział w charytatywnej gali bokserskiej, reprezentuje młodzieżową radę miejską, na obchodach Dnia Niepodległości, ale lubi też po prostu posłuchać muzyki czy pójść na imprezę z kolegami. Ma bliskich przyjaciół, ale też bardzo wyraźne własne życie, poczucie odrębności, którego częścią jest tatarskość.
Poczucie rozdarcia potęguje nowy związek z dziewczyną, która pochodzi z tradycyjnego polskiego domu. To sytuacja trudna do zaakceptowania przez rodziców Omara, którego dziadek i pradziadek byli Imamami. Rodzina zajmuje bardzo istotne miejsce w życiu Omara, ale ten pierwszy, poważny związek jest dla niego bardzo istotny i marzenia rodziców, o tatarskiej synowej, która pomoże kultywować stare tradycje, powoli odchodzą w dal.
„Być Tatarem, dla mnie oznacza być tym, kim naprawdę jestem” - mówi Omar. Jesteśmy z nim w domu, w meczecie, w szkole, jak dostaje pierwszą pracę, kiedy jest z rodziną i przyjaciółmi, którzy znaleźli własne sposoby na zachowanie tatarskiej tożsamości. A jak Omar postrzega te wybory? Którą ścieżkę sam wybierze?
Podlasie, głównie Białystok i Sokółka, ale też Kruszyniany i Bohoniki, małe wioski na wschodzie Polski, są od wieków domem dla jednej z najmniejszych mniejszości muzułmańskich w Europie. Omar wraz z rodziną należą do niespełna 2000 potomków rodzin tatarskich, którzy dostali ziemię w tych okolicach w XVII wieku w zamian za służbę wojskową u boku Jana III Sobieskiego. Poprzez wybory młodego Tatara u progu dorosłości podpatrujemy zmagania o przetrwanie małej, tradycyjnej społeczności, która robi co może aby za kilka, lub kilkadziesiąt lat nie zostać jedynie wspomnieniem na zdjęciach z rodzinnych albumów i białoczarnej taśmie kroniki filmowej. Współczesność jest pełna niepokojących trendów: spadającej liczebności tej grupy etnicznej, mieszanych małżeństw, migracji zarobkowej oraz zmieniających się nastrojów społecznych.

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 05:06:12
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.