Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SCHINDLER'S LIST

  • Tytuł polski: LISTA SCHINDLERA
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska, USA
  • Rok produkcji:
    1993
  • Gatunek:
    Film wojenny
  • Język:
    angielski, polski, niemiecki
  • Czarno-biały + Barwny, 187 min

    Lokacje: Kraków (kamienica przy ul. Józefa 12, ul. Szeroka, Płaszów, most Piłsudskiego, Dworzec Główny PKP, Kościół Mariacki, kamienica przy ul. Straszewskiego 7, ulice: Poselska, Ciemna, Świętej Kingi, Tarnowskiego, siedziba Gminy Wyznaniowej Żydowskiej przy ul. Skawińskiej 2, kanał przy stopniu wodnym na Dąbiu przy ul. Ofiar Dąbia, Wzgórze Lasoty, Kamieniołom Libana przy ul. Za Torem, Fabryka "Emalia" Oskara Schindlera przy ul. Lipowej, ul. Lwowska), Niepołomice (ul. Wimmera), Olkusz (Szpital i Zespól Opieki Zdrowotnej przy Alei Tysiąclecia 13, Olkuska Fabryka Naczyń Emaliowanych przy ul. 1000 - lecia 15 D), Tyniec (Skała Okrążek), Kasina Wielka, Oświęcim - Brzezinka, Skarżysko-Kamienna.

Monumentalne, uhonorowane siedmioma Oscarami (dla najlepszego filmu, za reżyserię, scenariusz, zdjęcia, muzykę, scenografię i montaż) oraz nominacjami w pięciu innych kategoriach dzieło Stevena Spielberga ukazujące dramat krakowskich Żydów oraz losy człowieka, który niespodziewanie okazał się wybawicielem wielu z nich. Steven Spielberg zrealizował swój film z wielką starannością i pasją, pragnąc zawrzeć w nim ważkie przesłanie: ukazać całą grozę i okrucieństwo holocaustu, zimną kalkulację, z jaką realizowano plan eksterminacji całej rasy, a z drugiej strony szlachetność i wielkość człowieka, który Żydów ratował. Co prawda, ratował za pieniądze, których dorobił się na wojnie, ale dostrzegał też wartości cenniejsze niż bogactwo. Ten film to jednocześnie wyrzut wobec tych wszystkich, którzy mając podobne możliwości, nie zrobili nic.
Dla uzyskania efektu większego autentyzmu reżyser nakręcił film na taśmie czarno - białej. Potwierdzeniu prawdziwości tej opowieści służyć miało też zakończenie filmu, w którym żyjący do tej pory prawdziwi bohaterowie ukazanych wydarzeń pojawiają się u boku aktorów odtwarzających ich na ekranie.
Austriak Oskar Schindler, który ocalił ponad 1100 Żydów, nie miał zadatków na bohatera. Stał się nim właściwie mimo woli, stopniowo ulegając wewnętrznej przemianie. Przystojny, pełen uroku, inteligentny, wiódł życie playboya, czemu sprzyjała łatwość nawiązywania kontaktów, którą wykorzystywał także w interesach. Syn fabrykanta produkującego narzędzia rolnicze, musiał wskutek ojcowskiego bankructwa sam zadbać o swoją przyszłość. Wstąpił do NSDAP, widząc w tym szansę na zrobienie kariery.

We wrześniu 1939 r. Schindler przyjeżdża do okupowanego Krakowa, licząc na uśmiech fortuny. Dzięki znajomościom w nazistowskich kręgach przejmuje zarekwirowaną przez Niemców fabrykę wyrobów emaliowanych, a dzięki kontraktom na dostawy dla niemieckiej armii i darmowej sile roboczej w postaci przymusowych robotników żydowskich zaczyna doskonale prosperować. Jego żydowski księgowy, Itzhak Stern, który namówił swojego pracodawcę na zatrudnianie Żydów, potajemnie przekształca fabrykę w swoisty azyl dla zagrożonych eksterminacją rodaków.
Dobrej passy fabryki Schindlera nie przerywa nawet fakt, że w początkach 1941 r. wszyscy Żydzi z tamtego regionu zostają umieszczeni w getcie w Podgórzu. Łapówkami i dostawami niedostępnych, czarnorynkowych dóbr luksusowych Schindler zapewnia sobie stały dopływ rąk do pracy.
Zimą 1942 r. do Krakowa przybywa Amon Goeth, który zostaje komendantem nowego obozu pracy w podkrakowskim Płaszowie. Mieszkańcy zlikwidowanego getta trafiają do Płaszowa. Straciwszy nagle załogę, Schindler postanawia działać. Zaprzyjaźnia się z Goethem i udaje mu się przekonać go do pomysłu utworzenia w fabryce filii obozu, aby utrzymać w ten sposób ciągłość produkcji. Przekupując Goetha i jego przełożonych prezentami, Schindler zapewnia swoim robotnikom bezpieczeństwo, chociaż jest świadom ryzyka, jakie niesie ze sobą takie nielegalne postępowanie.
Gdy w 1944 r. zapada decyzja o likwidacji obozu w Płaszowie i przewiezieniu jego więźniów do Auschwitz, Schindler, zbulwersowany brutalnością likwidatorów, postanawia opuścić Kraków, ale nie sam. Z pomocą Sterna sporządza listę 1100 robotników i, wykorzystując uzbierany majątek, odkupuje ich od Goetha pod pretekstem przewiezienia do Bruennlitz na Morawach, gdzie rzekomo ma zostać uruchomiona jego nowa fabryka. Mimo poważnych perturbacji umieszczeni na liście Żydzi docierają w końcu na miejsce, by tam spokojnie doczekać końca wojny. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1994
    Złoty Glob (Nagroda Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej w Hollywood)
    w kategorii: reżyseria
    Steven Spielberg
  • 1994
    Złoty Glob (Nagroda Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej w Hollywood)
    w kategorii: najlepszy film
  • 1994
    Złoty Glob (Nagroda Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej w Hollywood)
    w kategorii: scenariusz
    Steven Zaillian
  • 1994
    Nagroda Amerykańskiego Stowarzyszenia Montażystów (A.C.E.)-za najlepiej zmontowany film roku
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: pierwszoplanowa rola męska
    Liam Neeson
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: drugoplanowa rola męska
    Ralph Fiennes
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: kostiumy
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: charakteryzacja
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: dźwięk
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: film
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: reżyseria
    Steven Spielberg
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: scenariusz adaptowany
    Steven Zaillian
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: Najlepsze zdjęcia
    Janusz Kamiński
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: scenografia
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: montaż
  • 1994
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: muzyka
    John Williams
  • 1994
    Cezar (Nagroda Francuskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: film obcojęzyczny
  • 1994
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepszy film
  • 1994
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: reżyseria
    Steven Spielberg
  • 1994
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)-Nominacja w kategorii: Najlepsza scenografia
  • 1994
    Nagroda Los Angeles Film Critics Association
    w kategorii: Najlepsza scenografia
  • 1994
    Nowy Jork (Awards Circuit Community Awards)-Nagroda za najlepszą scenografię
2024.03.01 02:27:10
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.