MIESZCZANIE ŻYWIECCY
- Cykl dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2021
- Barwny, 12 filmów x ok. 26 min
Seria składa się z dwunastu opowieści poświęconych mieszczanom żywieckim. To opowieść o tożsamości i ciągłości pokoleniowej, o tym w jaki sposób tradycja nas obciążą a w jaki buduje. Cześć z bohaterów to putosze, czyli z dziada pradziada mieszkańcy Żywca, pielęgnują oni min. tradycje noszenia żywieckiego stroju mieszczańskiego. Cykl porusza temat nieobecnej już w mieście społeczności żydowskiej oraz opowiada historie polskich Habsburgów, mieszkających w Żywcu.
Odcinek 1. Marta i Beata
Beata Słowik, uczy tradycyjnych tańców mieszczan żywieckich zwanych putoszami. Jej córka, Marta Słowik Bałaś, postanowiła wyprowadzić się na wieś i zostać góralką, uczy tańców górali beskidzkich. Opowieść o matce i córce zakochanych w tańcu i górach oraz różnicach między tradycją mieszczańską i góralską.
Odcinek 2. Andrzej i Danuta
Andrzej Barutowicz, fotograf, wraz z mamą Danutą prowadzi zakład fotograficzny w Żywcu założony przez jego dziadka Antoniego Matlakiewicza. Jako dobry rzemieślnik spełnia oczekiwania klientów, stara się jednak realizować swoje własne pomysły fotograficzne. Opowieść o próbie tworzenia własnej indywidualnej fotografii.
Odcinek 3. Antoni i Aleksander
Antoni Kasztelnik był rzeźnikiem, który założył w Żywcu jedno z pierwszych kin w Polsce. Wybudował je na polu buraków, w tajemnicy przed swoją żoną, która wyjechała na wakacje. Jego 18-letni pra-pra-prawnuk Aleksander Hibner postanawia wraz z kolegami nakręcić film o swoim przodku.
Odcinek 4. Grzegorz i Grzegorz
Grzegorz Studencki to organista, pedagog i miłośnik muzyki klasycznej. Jego syn, Grzegorz Studencki, to realizator dźwięku. Ojciec boi się, że mimo wielu lat ciężkiej pracy jako organista, nic po sobie nie zostawi. Syn podejmuje decyzję, aby zarejestrować grę na organach.
Odcinek 5. Wiesław
Wiesław Wilga to rzeźbiarz samouk. Swoją twórczość, dzieli na komercyjną i prywatną. Opowiada, jaki wpływ na niego miała rezygnacja ze zdawania na studia artystyczne i wybór pracy zarobkowej. W dokumencie realizuje rzeźbę "Ostatnia wieczerza".
Odcinek 6. Beata i Ada
Beata i Ada Bysko, matka i córka, to żywczanki zakochane w tradycyjnych strojach mieszczan żywieckich. Beata przez całe swoje dorosłe życie zgłębia jego tajniki.
Beacie udało się zrekonstruować unikatowy czepiec żywiecki, jej marzeniem jest zrekonstruować haft sefardyjski.
Odcinek 7. Wisia, Małgorzata i Kaja
Małgorzata Kubielas i jej wnuczka Kaja Danaiłow podejmują się wydania dzienników
z okresu II wojny światowej, pisanych przez 15- letnią wtedy Jadwigę Mojżeszek, w domu nazwaną Wisią. Kaja mieszka w tym samym domu, w którym mieszkała Jadwiga.
Dziewczyna porównuje swoją wizję świata do tej, którą poznała w pamiętnikach nastolatki sprzed 80 lat.
Odcinek 8. Maria Krystyna i Krzysztof
Krzysztof Błecha, lekarz i przyjaciel księżnej Marii Krystyny Habsburg, opowiada o historii polskich Habsburgów, ich patriotyzmie oraz postawie wobec mieszkańców Żywiecczyzny. Wspomina początki swojej przyjaźni z księżną, która była blisko związana z jego rodziną.
Odcinek 9. Joanna
Joanna Zając-Slapničar to malarka pochodząca ze starej żywieckiej rodziny. W swojej twórczości eksploruje wątki związane z przodkami i tradycją mieszczan żywieckich. Prowadzi artystyczne warsztaty dla dzieci. Na podstawie starych zdjęć i pamiątek tworzy serię malarską.
Odcinek 10. Filip i Filip
Filip Jakubiec, maturzysta i tatuażysta, poznaje historię swojego pra-pradziadka Filipa Herzberga. Poznaje historie żydów mieszkających w jego mieście przed II wojną światową. Stara się zrozumieć złożoność relacji polsko- żydowskich. Tworzy mural, który ma upamiętnić jego przodków.
Odcinek 11. Dorota i Jędrzej
Dorota Firlej, historyk sztuki i kustosz w Muzeum w Żywcu, przybliża życie i twórczość Andrzeja Komonieckiego, charyzmatycznego wójta i kronikarza Żywca, który żył na przełomie XVII i XVIII wieku. Rozmawia z grafologiem, który na podstawie archiwalnych rękopisów opowiada o charakterze autora. Aktorowi, którego wybiera, aby wcielił się w rolę Komonieckiego, opisuje historię Żywca.
Odcinek 12. Mirosław
Mirosław Staszkiewicz, dyrektor szkoły, konfrontuje się z historią swoich dziadków,
z których każdy przyjął inną postawę wobec okupacji. Bohater mierzy się z przeszłością, zadając pytanie, czym jest patriotyzm i jakie jest jego miejsce we współczesnym świecie.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Dokumentacja
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazu
- Oświetlenie
- Korekcja barwna
- Muzyka
- Dźwiękodcinki: 3-4
- Postprodukcja dźwięku
- Montażodcinki: 1, 10odcinki: 1-4odcinki: 3-5odcinki: 6-12odcinki: 10
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Producent
- ProdukcjaCentrum Kultury i Historii