LEPIEJ BYĆ PIĘKNĄ I BOGATĄ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1993
- Premiera:1993. 10. 22
- Gatunek:Komedia
- Barwny, 95 min
Lokacje: Łódź (targowisko "Górniak" przy Placu Niepodległości, Hotel "Grand" przy ul. Piotrkowskiej 72, blok na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego, Tatrzańskiej i Zapolskiej, fabryka "Ariadna" przy ul. Niciarnia 2/6), Pabianice, Paryż.
Kiedy na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zmieniła się całkowicie polska rzeczywistość, musiał zmienić się i polski film. Język politycznych aluzji, martyrologia i tematyka rozrachunkowa nie pasowały do nowych realiów. Wielu uznanych reżyserów musiało na nowo szukać porozumienia z widzem, nie zawsze z sukcesem. W wypadku Filipa Bajona dopiero "Lepiej być piękną i bogatą" jest utworem, w którym w pełni odbija się duch nowych, kapitalistyczno- demokratycznych czasów. Poprzednia, zrealizowana po 1989 roku komedia pt. "Sauna" tematycznie wyraźnie nawiązywała do epoki PRL-u, dość nieśmiało dotykając problemów teraźniejszości. Za inspirację dla "Lepiej być piękną i bogatą" posłużyła autentyczna opowieść biznesmenki, którą autor "Wahadełka" spotkał podczas rejsu na Bornholm. Już przy pisaniu scenariusza nie było wątpliwości, kto zagra najważniejszą postać. "Rolę Doroty pisałem od początku dla Biedrzyńskiej" - powie w jednym z późniejszych wywiadów reżyser. Intuicja nie myliła doświadczonego twórcy - Adrianna Biedrzyńska zebrała doskonałe recenzje, pozostawiając w cieniu takie aktorskie asy jak Daniel Olbrychski, czy Marek Kondrat. "Lepiej być piękną i bogatą" jest filmem nieodparcie zabawnym, ale i nie pozbawionym poważniejszej refleksji. Dowcip sytuacyjny i słowny częściej wywołuje tu uśmiech niż salwy beztroskiego śmiechu. Romansowo-biznesowe perypetie bohaterki zawierają bowiem wiele dość gorzkiej prawdy o sposobach robienia pieniędzy we współczesnej Polsce. Bajonowi udało się zgrabnie połączyć współczesną wersję bajki o Kopciuszku z satyrą na wynaturzenia rodzimego kapitalizmu.
Pewnego dnia okazuje się, że strajkująca tkaczka jest właścicielką fabryki, w której pracuje. Ta cudowna zmiana miejsc powoduje, że z walczącej o "socjal" robotnicy staje się nagle kobietą interesu, walczącą o uratowanie fabryki przed bankructwem. Pomaga jej w tym mecenas, który stara się wykorzystać nieprzygotowanie i naiwność Doroty Waltz aby samemu odnieść korzyść i ubić interes życia. Posiada on we Francji zakłady odzieżowe i zamierza rozwinąć działalność na terenie kapitalizującej się Polski. Do tego potrzebna jest mu fabryka Doroty. Jednak rodzące się między nimi uczucie komplikuje sytuację. Ponadto Dorota podejmuje samodzielne decyzje. Potrafi ona dostrzec możliwość zrobienia wielkiego interesu w spadochronie podarowanym jej przez rosyjskiego generała . . .
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IIWalentyna KoblukUkraina
- Współpraca reżyserskaHeinz FeitagNiemcy
- Casting (reżyseria obsady)Michael KerwerNiemcy
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kameryOleg AndrusenkoUkraina
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrzdekoracja stołu w scenie bankietu
- Rekwizyty
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Instrumentacja
- Wykonanie muzykiMoscow Symphony Orchestra
- DyrygentKonstantin Krymiec
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Technik dźwięku
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaSylvia HebelNiemcyw napisach określenie funkcji: Asystent montażystyw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- CharakteryzacjaOleg GlinskiUkraina
- Współpraca charakteryzatorska
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Efekty pirotechniczne
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- Przygotowanie desantuWiktor Biełousow
- Kierownictwo produkcjiIgor JegorowUkrainaAndras ElekWęgry
- Organizacja zdjęćFrancja
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjnaMary Gay DolorfinoNiemcyJanos SoltiWęgryLaszlo LegendiWęgryTeri SamodaiWęgryIvan RousseauFrancjaChristophe MeunierFrancjaMarie-Caroline TillierFrancja
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- ProducentManfred DurniokAndras FerencLeonid Mużuk
- ProdukcjaDialog Studio (Węgry)Ukrtelefilm (Kijów)Manfred Durniok Produktion (Berlin)
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaDorota WaltzmecenasMoniak, wicedyrektor fabrykidyrektor fabrykiEdmund Edmontowiczżona mecenasastrażnik w fabrycestrażakMaria Waltz, matka DorotyOlgaszofer Doroty we FrancjiGalina Makarowamatka Edmontowiczastarsza pani w Paryżuprostytutka Ewkagospodyni przyjęciaA. ChaszaT Grendaprostytutkarobotnica w fabrycerobotnica w fabrycerobotnica w fabrycerobotnica w fabrycerobotnica w fabryceS GonczarF KniaźM Bartkowiakpracownik paryskiej fabrykiK Pietraspracownik paryskiej fabrykigość na przyjęciu; nie występuje w napisachskrzypek; nie występuje w napisachgość na przyjęciu; nie występuje w napisachZbigniew NiemczyckiZbyszek, gość na przyjęciu; nie występuje w napisachgość na przyjęciu; nie występuje w napisach