JANEK SIMON. PORTRET
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2019
- Barwny, 26 min
Dla mnie sztuka to jest sposób na przeżycie mojego życia w sposób satysfakcjonujący, a ciekawość to najsilniejsza
motywacja emocjonalna - mówi bohater filmu, Janek Simon. Nie ma wykształcenia artystycznego, był studentem socjologii,
być może dlatego właśnie w swojej sztuce zajmuje się badaniem rzeczywistości.
Bardzo często definiuje siebie jako anarchistę. Ważnym nurtem w jego twórczości jest etyka i praktyka Do It Yourself (DIY).
Od 2011roku w oparciu o gotowe projekty modeli kupuje zestawy części, samemu składa, modyfikuje Drukarki 3D. Na nich
w domu drukuje swoje rzeźby. W filmie zobaczymy, jak wygląda proces ich powstawania.
Oprócz ideowych powodów lubi konstruować, cieszy go, kiedy sam buduje mechanizmy, obiekty, które potem zaczynają
działać. Porównuje te działania do radości budowania z klocków lego. Jego pracownia wygląda więc jak anarchistyczne
laboratorium, pełne komputerów, podzespołów, fragmentów drukowanych posągów oraz przedmiotów zwiezionych z różnych
zakątków globu. Film pokazuje nie tylko indywidualistyczną stronę osobowości artysty, który od rana do nocy zatopiony
jest w wirtualnym świecie, tworzącego własne narzędzia, maszyny i technologie. Równie ważną stroną jego osobowości
jest pasja podróżnika. Simon co jakiś czas opuszcza swoją samotnię. Podróżuje do Indii, Afryki. Artysta przedstawi
materiały filmowe powstałe wokół projektu Auropol w ramach, którego zaprosił polskich artystów na wspólną rezydencję
do Auroville - utopijnego miasta w Indiach. Chciał sprawdzić, jak przebiegnie interakcja ironicznych i pesymistycznych
postaw polskich twórców z optymistycznym kontekstem Auroville. Biorę jakiś kawałek Polski w zupełnie inne odległe
miejsce i patrzę, co z tego wyniknie - mówi w filmie artysta.
Do Nigerii z kolei zabiera "Popiół i diament", słynny film Andrzeja Wajdy. Pokazuje go producentom z Nollywood,
w nigeryjskim przemyśle filmowym szuka twórcy, który przeniesie polskie pytania w tamtejsze realia. Sprawdza, na ile
problemy, pytania, dylematy zawarte w polskim filmie są uniwersalne, na jaką historię można przełożyć scenariusz
Wajdy i Andrzejewskiego.
Obserwując twórczość Janka, można powiedzieć, że dość regularnie pojawia się u niego potrzeba działań grupowych.
Opowiemy między innymi o takich projektach i inicjatywach jak autonomiczna przestrzeń sztuki, niezależnej organizacji
powołanej przez Janka Simona, Janka Sowę i Jakuba de Barbaro, działającej w Krakowie w latach 2008 - 2012 (Goldex
Poldex). Pokażemy dokumentację Szalonej Galerii, w ramach której Simon wraz z kilkorgiem innych artystów (m.in.
z Agnieszką Polską) wyruszył w Polskę z mobilną wystawą. Inicjatywa ta powstała jako odpowiedź na brak dostępu do
kultury współczesnej dużej części polskiego społeczeństwa.
Artysta opowie o tym, co najbardziej motywuje go do pracy, czego szuka w sztuce, jak definiuje sens swoich artystycznych
działań. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Oświetlenie
- Korekcja barwna
- Muzyka
- Dźwięk
- Udźwiękowienie
- Montaż
- Redakcjaopieka redakcyjna
- Kierownictwo projektu
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja