SOBÓL I PANNA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1983
- Premiera:1984. 03. 09
- Gatunek:Melodramat
- Barwny, 2504 m, 88 min
Lokacje: dwór Pentowo pod Tykocinem, dolina Narwi.
Adaptacja najbardziej znanej powieści Józefa Weyssenhoffa - żyjącego na przełomie XIX i XX wieku piewcy urody kresowych puszcz i uroków życia na wschodnich rubieżach II Rzeczypospolitej oraz surowego krytyka ziemiaństwa. Większość jego utworów interesuje dziś wyłącznie zawodowych badaczy literatury, choć ponowne "odkrycie" Kresów po roku 1989 sprawiło, że i o Weyssenhoffie mówi się ostatnio więcej. Z jego bogatej spuścizny jedynie "Soból i panna" nigdy nie został zapomniany. Do tego stopnia, że w 1983 roku Hubert Drapella zdecydował się przenieść powieść na ekran. Nie było to łatwe przedsięwzięcie, zważywszy, że książka Weyssenhoffa to w zasadzie pozbawiona linearnej fabuły kompilacja soczystych opisów krajobrazów i polowań oraz nieco zdawkowego wątku miłosnego. Hubert Drapella realizował swój film w plenerach Suwalszczyzny, przypominającej fauną i florą mityczne Kresy. Uwagę skupił jednak na drugoplanowym w powieści romansie między wysoko urodzonym studentem Michałem Rajeckim a Warszulką - wiejską dziewczyną o niepospolitej urodzie i przymiotach ducha. Młodzi spotykają się, rzecz jasna, podczas polowania. Po pierwszym spotkaniu przychodzą następne. Zadurzony Michał przebąkuje coś niebacznie o wspólnej przyszłości, co oczywiście nie ma prawa nastąpić. Nikt z jego sfery nie zaakceptowałby takiego mezaliansu. Mimo że Warszulka szczerze kocha panicza, ten powoli przestaje się nią interesować. Dostrzega, że ich związek nie ma przyszłości. Rezygnuje nawet z wiele obiecującej randki. Powodowany wyrzutami sumienia usilnie namawia Warszulkę do ożenku z interesującym się nią zamożnym chłopem Józefem Trembelem. Kiedy zrozumie, że popełnił błąd, jest już za późno.
Film został starannie i sprawnie zrealizowany, choć zatracił nieco ducha prozy Weyssenhoffa. Rekompensuje to jednak rola Jana Englerta, który jako Stanisław Pucewicz zyskał bardzo pochlebne oceny recenzentów. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- GarderobaCzesława Krauze
- Muzyka
- Dyrygent
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- KonsultacjaAndrzej Krzywiński
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- Efekty pirotechniczne
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaWarszulkaMichał RajeckiStanisław PucewiczŁaukinis, stryj Warszulkiwikary Lelejkobaron August; w napisach nazwisko: Baumandziewczyna pracująca w gospodarstwie Pucewicza; w napisach imię: Jolantagość baronostwa, uczestnik polowaniabaronowaAniela Trembelówna, narzeczona Pucewiczadziewczyna pracująca w gospodarstwie PucewiczaJózef Trembel; w napisach nazwisko: MariańskiParaska, dziewczyna u Czerwińskiegopani Rajecka, matka Michaładziewczyna pracująca w gospodarstwie Pucewiczakapitandziewczyna pracująca w gospodarstwie Pucewiczawoźnica Antonigospodyni Marcelagość baronostwaleśniczy Czerwińskigość baronostwa, uczestnik polowaniagość baronostwaPetrulisproboszcz Stuligińskinie występuje w napisachgość baronostwa, uczestnik polowania; nie występuje w napisachgość baronostwa; nie występuje w napisachgość baronostwa; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SOBÓL I PANNA | |
Powieść | |
Autor | Józef Weyssenhoff |