BLUSZCZ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1982
- Premiera:1984. 05. 25
- Gatunek:Film psychologiczny, Film obyczajowy
- Barwny, 2831 m, 99 min
Lokacje: Łódź (m. in. plac na rogu ulic Piotrowskiej i Żwirki, budynek Towarzystwa Kredytowego Miejskiego przy ul. Pomorskiej 21).
Pełnometrażowy debiut fabularny Hanny Włodarczyk, uhonorowany "Jantarem'83" na XI Koszalińskich Spotkaniach Filmowych "Młodzi i Film".
Trzydziestotrzyletnia Kinga rozwiodła się z mężem. Wychowanie córki sprawia jej coraz większe trudności. Nie potrafi ułożyć sobie życia z kochankiem. Przestaje wierzyć w sens swojej pracy. Bierze urlop, by napisać książkę, lecz i ta próba kończy się fiaskiem. Agresją maskuje swe zagubienie i samotność. Jej brak trwałych zainteresowań i pasji oraz niekonsekwencja spotykają się z krytyką otoczenia. Sąsiadka Kingi, Urszula, zabija męża pijaka, który ją terroryzował. Lecz z nią też Urszula nie umie nawiązać kontaktu ani jej pomóc.
Krytyka interpretowała film Włodarczyk jako utwór feministyczny. Z perspektywy lat feminizm ów jawi się jednak jako wyciszony, łagodny, niemal samooskarżycielski. Autorka filmu zdaje się sugerować, że przesadne dążenia kobiet do wolności, niezależności, równouprawnienia obracają się przeciwko nim samym. W konsekwencji wywołują frustrację, poczucie osamotnienia i zawodu. Człowiek bowiem, zaś kobieta w szczególności ma naturę "bluszczu". Potrzebuje "opleść" się wokół kogoś innego, oprzeć się na nim, czasem sam służyć za oparcie. Bez tego życie traci cel, załamuje się hierarchia wartości, wykruszają ambicje. Pozostaje egzystencja nudna, szara, wypełniona rutyną. Wątek Kingi reżyserka przetkała motywem Urszuli - kobiety z nizin, dręczonej przez męża - pijaka. Jest to jakby inny wariant losów Kingi, zakończony aktem bezkompromisowego buntu. Jego skutki są wszakże identyczne - życiowa pustka. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Operator Steadicam
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorskaTadeusz Jurkiewicz
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzykaw napisach nazwisko: Bychowski
- Dyrygentw napisach nazwisko: Bychowski
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Efekty dźwiękowe
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opracowanie graficzne
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaKinga WiczewskaMarta, przyjaciółka KingiUrszula, sąsiadka KingiJutka, przyjaciółka KingiEwa, przyjaciółka KingiEmilka, córka KingiAndrzej, kochanek KingiStefan, były wykładowca KingiBogdan Wiczewski, były mąż KingiLucek, partner KingiAndrzej OwczarekMarekWojtekDanusia, przyjaciółka KingidentystkaAla, przyjaciółka KingiMagda, przyjaciółka KingiJurek, mąż Urszuliprowadzący happeningnaukowiecgitarzystadozorca w przedszkoluMałgorzata Owczarekżona MarkaAgata GrodekMonika PrajsMarcin Owczarekuczestnik sympozjum; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1983Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za debiut reżyserski
za debiut pełnometrażowy; za ciekawe studium psychologiczne młodej kobiety