KOBRO/STRZEMIŃSKI. OPOWIEŚĆ FANTASTYCZNA
- Film fabularny - krótkometrażowy
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2018
- Gatunek:Film eksperymentalny
- Barwny, 45 min
Dobrze by było od razu powiedzieć, dlaczego "opowieść fantastyczna"... Może ze względu na starą wschodnioeuropejską tradycję? Na przykład pisarz Fiodor Dostojewski opatrzył swój utwór "Łagodna" podtytułem "opowiadanie fantastyczne". W komentarzu napisał, że "fantastyczną" jest sytuacja, w której istnieje niewidzialny i nieistniejący Stenograf, który może podsłuchiwać i zapisywać myśli głównego bohatera. Dodał też, że w "Łagodnej" rzecz rozgrywa się przy ciele samobójczyni, a bohater - mąż - snuje myśli, które realnie nie mogły być przecież snute, tak jak były snute, czyli jak je on, pisarz, snuł. Uznał jednak, że takie fantastyczne snucie jest dla historii najlepsze.
W tym filmie nic nie jest tak, jak wydarzyło się naprawdę i to niewydarzenie się jest celowe. Stworzenie wielu sytuacji, które nigdy nie miały miejsca, jest głęboko przemyślane, a nawet jeśli niegłęboko to - w każdym razie - przemyślane. Wszystko po to, by z wydarzeń, które nie miały miejsca, wysnuć wnioski na temat tego, co miało miejsce - a więc Wy wszyscy - Widzowie - będziecie Prawdziwymi Detektywami.
Co to znaczy, że będziecie detektywami? To oznacza, że w tej historii została popełniona zbrodnia. Porzućcie więc uprzedzenia i wyuczone zawody, by krok za krokiem, trop po tropie wysnuć wnioski z niewydarzonych wydarzeń.
W kręgu podejrzanych lokujemy: Lenina i Fanny Kaplan, która targnęła się na jego życie. Fritza Habera, ojca wojny chemicznej i jego małżonkę, która z rozpaczy popełniła samobójstwo. Kuratora Sztuki i jego utraconą miłość o wdzięcznym imieniu Eleonora. Miasta: Paryż, Moskwę, Petersburg i Łódź. Cara Mikołaja II, poetę Władimira Majakowskiego, śpiewaka Fiodora Szalapina, Rewolucję Październikową oraz obie wojny światowe: Pierwszą i Drugą.
Film "Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna" jest eksperymentem technologicznym, formalnym i narracyjnym: łączy zdjęcia fabularne z udziałem aktorów kręconych w hali zdjęciowej, scenografii wirtualnej i animacji, balansuje na granicy videoartu i teatru telewizji. Jego strategie to impresja, sięganie do podświadomości, dialog współczesnego reżysera z awangardą pierwszej połowy XX wieku. Tytułowi bohaterowie znajdują się w onirycznej przestrzeni "Pomiędzy", gdzie współistnieją: podwodny świat, w którym rozmawia się o sztuce i sala sądowa, na której Kobro ze Strzemińskim walczą o opiekę nad dzieckiem. Jest tam rezerwuar wypełniony możliwymi do zakwestionowania ideami z współczesnej wystawy sztuki i Twierdza Osowiec, której Strzemiński bronił w czasie I Wojny Światowej. Można tam spotkać Lenina i Fritza Habera i samych tytułowych artystów.
Film "Kobro / Strzemiński" wchodzi w dyskusję z biografizmem jako metodą odczytania sztuki, ale też pokazuje, że od biografizmu nie sposób uciec. Jego twórcy zadają pytanie: co dzisiaj ze strategii awangardowych wynika? Przygladają się projektowi awangardowemu, który nie wytrzymał konfrontacji z realnym zyciem. Ale też dostrzegają walor postawy awangardowych artystów, która polegała na przezwyciężaniu życiowych przeciwności i wykraczaniu wyobraźnią poza to, co inni uznają za nieprzekraczalny horyzont.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IIbiurowyprojekcji VR
- Scenariusz
- Adaptacja
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazuostrzyciel
- Asystent operatora kamery
- Zdjęcia podwodneoperatorasystentasystentnureknurek
- Oświetleniemistrz
- Gripbest boy
- Krany kamerowe
- SprzętzdjęciowyzdjęciowyoświetleniowyVisual Family Collectiveprojektory
- Postprodukcja obrazukierownik postprodukcji
- Laboratoriumwywołanie i obróbka taśmy
- Korekcja barwna
- Digital Intermediatesupervisor
- ScenografiaVR
- Współpraca scenograficzna
- Rekwizyty
- AtelierDive Spot Warsawzdjęcia podwodneAndrzej Kowalskiobsługa hali
- Kostiumy
- Muzyka
- Montaż muzyki
- Dźwięk
- Nagranie dźwiękurealizacja dodatkowych nagrań
- Postprodukcja dźwiękuproducent
- Reżyseria dźwięku
- Montaż dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Animacjareżyseria
- RedakcjaTVP
- Tłumaczeniej. francuskij. francuskij. angielski
- Transport
- Asystent kierownika produkcji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planuasystent techniczny
- Script (Sekretariat planu)
- Producent
- Producent nadzorującyTVP
- Produkcja
- Koprodukcja
- Obsada aktorskaKatarzyna Kobro, Eleonora, Klara Haber, Rodząca-Gaja, Fanny KalanWładysław Strzemiński, Lenin, Fritz Haber, Kurator, WidzAutorka
Nagrodyschowaj
- 2019Ostrów Wielkopolski (Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy)-Grand Prix Komeda