WIDMA
- Podtytuł: KANTATA OPARTA NA II CZĘŚCI "DZIADÓW" ADAMA MICKIEWICZA
- Widowisko telewizyjne
- Rok produkcji:2017
- Barwny, 75 min
Stanisław Moniuszko oparł „Widma” na słynnych Mickiewiczowskich „Dziadach cz. II”. Już pierwsze dźwięki kantaty wprowadzają charakterystyczny dla tego dzieła tajemniczy nastrój. Kolejne przynoszą muzyczny obraz znanych z dramatu zjaw – dwojga dzieci lecących do mamy, widma złego pana atakowanego przez kruki i sowy oraz ducha pięknej Zosi.
Niemal zapomniana dziś kantata „Widma” Moniuszki to utwór, który już krótko po premierze cieszył się dużą popularnością. Dzień po pierwszym publicznym wykonaniu kompozycji w „Dzienniku Warszawskim” pisano, że: „Widma są tym w muzyce, czym Dziady w literaturze”. Ta kantata to dzieło przepełnione muzyką ludową i wiernie oddające treść literackiego oryginału. Zrządzeniem losu przez lata było w cieniu nieco młodszej kompozycji Moniuszki – „Strasznego dworu”. Dziś „Widma” wracają do sal koncertowych.
Skąd wzięło się u Moniuszki zainteresowanie „Dziadami”? Niektórzy badacze sugerują, że nie tylko ze względu na fascynacje twórczością jednego z wieszczów. Ponoć kompozytor miał okazję wziąć udział w pogańskim rytuale zadusznym, a potem zapragnął go wiernie odtworzyć za pomocą muzyki.
Jak Paweł Passini odczytał „Dziady” i odniósł się do Moniuszkowskiej partytury? Wchodząc w przestrzeń NFM, stworzył ofensywny wobec niej teatr. Dostrzegł pewną niezgodę, napięcie pomiędzy pięknem i dostojnością sali koncertowej, śpiewnością i słodyczą partytury a echami docierającej do nas wojny. Swój niepokój wyrażał, wypełniając tę przestrzeń postapokaliptyczną aranżacją, postaciami przeniesionymi z obrazów Zdzisława Beksińskiego, formami scenicznymi Tadeusza Kantora oraz ekspresją znaną z płócien Andrzeja Wróblewskiego. Ruch aktora dopełnia dźwięki grane przez orkiestrę, ciało i gesty pojawiają się, tworząc niejako inny rodzaj muzyki. Teatr zachowuje się jak instrument wobec orkiestry i chóru, które wykonują kantatę
„Widma” Stanisława Moniuszki to próba umiejscowienia w kanonie muzycznego dziedzictwa Europy cząstki arcydramatu Adama Mickiewicza „Dziady”. Kompozytor poszukuje uniwersalnego muzycznego języka dla jednego z najbardziej hermetycznych tekstów naszej tradycji. Wybiera do tego celu II część, czyli „pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki” – gusła odprawiane przez chłopstwo po kryjomu w przycmentarnej kaplicy.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Realizacja telewizyjna
- Operator kamery
- Reżyseria światła
- Realizacja światła
- Oświetlenieoperator Followspotoperator Followspotoperator Followspottechniktechniktechniktechniktechnikświatło efektowekoordynacja zespołu oświetlenia
- SprzętmikroportyAdam Kubicaflycamsprzęt wizyjnywspółpraca przy sprzęcie wizyjnymwspółpraca przy sprzęcie wizyjnymwspółpraca przy sprzęcie wizyjnymwspółpraca przy sprzęcie wizyjnym
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Wykonanie scenografiiRafał Krawczykw napisach nazwisko: Krafczyk
- Kostiumy
- Wykonanie kostiumówRafał Krawczykw napisach nazwisko: Krafczyk
- GarderobaKrystyna Wiśniewska
- Muzyka
- Kierownictwo muzyczne
- Wykonanie muzykibas-baryton; Guślarzsopran; Zosiabas; Zły Panbas; Starzecmezzosopran; Sowabaryton; KrukAniołekStaśChór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiuarie
- Dyrygent
- Kierownictwo artystyczneWrocławska Orkiestra BarokowaChór NFM
- Kierownictwo orkiestrymanager
- Kierownictwo chórumanager
- Przygotowanie muzyczne
- Koncertmistrz
- Realizacja dźwięku
- Współpraca dźwiękowa
- Nagłośnienie
- Postprodukcja dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Wizualizacje
- Realizacja
- Obsługa sceny
- Kierownictwo technicznewspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpracawspółpraca
- Inspicjent
- Redakcjaw napisach określenie funkcji: Redakcja muzycznaw napisach określenie funkcji: Redaktor odpowiedzialny
- Kierownictwo produkcjiTVP
- Koordynacja produkcyjna
- Producent wykonawczy
- ProducentTVPspektaklu
- Produkcja
- Organizacja produkcji
- Obsada aktorskaFranciszka Kierc-FraniktaniectaniecszczudlarzEmilia GórnisiewiczszczudlarzPaweł Boczkowskiszczudlarz
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
DZIADY | |
Dramat | |
Autor | Adam Mickiewicz |
Patrz także:schowaj
- 1959Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Adam Hanuszkiewicz
- 1981Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Jan Kulczyński
- 1983Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Konrad Swinarski
- 1989Film fabularny / Tadeusz Konwicki
- 1997Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Jan Englert
- 2011Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Krzysztof Babicki
- 2014Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Radosław Rychcik
- 2020Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Piotr Tomaszuk
- 2020Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Piotr Tomaszuk
- 2023Spektakl telewizyjny / Adam Mickiewicz / Magdalena Małecka-Wippich Jarosław Gajewski Jarosław Kilian