ZAMACH
- Film średniometrażowy
- Produkcja:Polska, Izrael
- Rok produkcji:2011
- Gatunek:Mockument
- Barwny, 38 min
"Zamach" to ostatnia część "polskiej" trylogii, w skład której wchodzą również filmy: "Mary koszmary" (2007) oraz "Mur i wieża" (2009). Projekt Yael Bartany ma charakter eksperymentalnej, narodowej psychoterapii, podczas której historyczne demony budzone są i wywlekane na światło dzienne. Abstrahując od złożonego obrazu stosunków polsko-żydowskich, jest to również uniwersalna opowieść o gotowości na przyjęcie obcego i problemie integracji kulturowej w niestabilnym świecie pełnym politycznych napięć i przewrotów. Akcja filmów Bartany rozgrywa się w symbolicznej przestrzeni pełnej blizn po konfliktach etnicznych i wojnach. W filmach tych splatają się ze sobą wątki dotyczące izraelskiego ruchu osadniczego, syjonistycznych marzeń, antysemityzmu, Holokaustu i palestyńskiego prawa do ziemi. Cykl Yael Bartany, prezentowany po raz pierwszy w całości w Pawilonie Polonia, dedykowany jest powołanemu do życia przez artystkę Ruchowi Odrodzenia Żydowskiego w Polsce. Ruch stawia sobie za cel "powrót" trzech milionów Żydów do ojczyzny ich przodków. W swym najnowszym filmie Bartana rozprawia się z marzeniami o zbudowaniu wielonarodowej wspólnoty, nowego społeczeństwa polskiego. Akcja "Zamachu" toczy się w niedalekiej przyszłości, podczas ceremonii pogrzebowej lidera Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce, który ginie z rąk nieznanego zamachowca. Poprzez wyobrażoną w filmie śmierć lidera scalony zostaje mit nowego ruchu, którego działalność mogłaby przerodzić się konkretną propozycję polityczną, możliwą do wdrożenia w najbliższej przyszłości w Polsce, gdzieś w Europie czy na Bliskim Wschodzie. Film powstał wiosną 2011 roku w Warszawie: w okolicach Krakowskiego Przedmieścia, we wnętrzach Pałacu Kultury i Nauki oraz na placu Piłsudskiego. Manifestujący członkowie Ruchu mieszali się na warszawskich ulicach m.in. z uczestnikami marszu obrońców praw zwierząt oraz grupami modlących się za ofiary katastrofy smoleńskiej przed Pałacem Prezydenckim, spotykając się zarówno z oznakami sympatii, jak i nienawiści. W 2012 roku podczas Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie będzie miał miejsce pierwszy kongres Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- ReżyseriaYael Bartana
- Asystent reżyseraOrna NissenbaumIIIIII
- ScenariuszGish AmitMichael Kessus GedalyovichYaron London
- Scenariusz - opracowanieIlla Ben-PoratMarc Siegel
- KonsultacjaGish AmitscenariuszowaIlla Ben-PoratscenariuszowascenariuszowaGalit Eilatscenariuszowascenariuszowa
- StoryboardHadar Landsberg
- ZdjęciaItai Neeman
- Operator kameryUri Ackerman
- Asystent operatora obrazuShai Cotenostrzycielostrzyciel
- Asystent video
- Oświetleniewspółpracawspółpracawspółpracawspółpraca
- Wózkarz
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Asystent kostiumografa
- Asystent scenografaHadar Landsberg
- Budowa dekoracji
- Rzeźby
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- DźwiękDaniel Meir
- Zgranie dźwięku
- Mikrofoniarz
- MontażYael Bartana
- WspółpracaThalia HofmanDaniel Meir
- Charakteryzacja
- Fotosy
- Making of
- TłumaczenieDaria KassovskyTimna SeligmanNoa Shuval
- Goniec
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Asystent kierownika planu
- Producent towarzyszącyJames Lingwood
- ProducentNaama Pyritz
- Asystent producenta
- ProdukcjaMy-i Productions
- KoprodukcjaArtangel