DOTKNIĘCIE ANIOŁA
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska, Niemcy
- Rok produkcji:2015
- Barwny, 59 min
Poetycka opowieść dokumentalna Henryka Schoenkera pochodzącego z Oświęcimia. Wstrząsające świadectwo, niewiarygodny zapis pamięci cudem ocalałego, małego chłopca.
Czy był możliwy inny scenariusz Holocaustu? Czy w Auschwitz - Oświęcimiu można było uratować tysiące Żydów ze Śląska, zanim powstała idea najokrutniejszego z obozów śmierci? Czy historia Żydów w Polsce mogłaby potoczyć sie pod okupacją hitlerowską inaczej, gdyby świat zachodni nie odniósł się do nich z tak szokującą obojętnością? Henryk Schoenker, syn ostatniego przewodniczącego Gminy Żydowskiej w Oświęcimiu ujawnia światu nieznaną historię tragicznej szansy emigracji Żydów. Zanim zrodziła się idea obozu Auschwitz-Birkenau , jesienią 1939 roku powstało w mieście Biuro Emigracji Żydów do Palestyny. Założył je na rozkaz niemieckich władz wojskowych Leo Schoenker, ojciec bohatera filmu. Tysiące ludzi w nadziei na ratunek ściągały ze Śląska do zwykłego miasteczka Oświęcim. Schoenker zawezwany do Berlina do Eichmanna składał sprawozdanie z wielką wiarą i konkretnym planem międzynarodowego działania. Niestety , na skutek obojętności świata idea legalnej emigracji legła w gruzach. Dziś Henryk wraca w ruiny rodzinnej rezydencji , które niosą echa tamtych wydarzeń.
Zdjęcia do filmu nagrywane były w autentycznych wnętrzach Oświęcimia, Krakowa, Wieliczki, Bochni i Tarnowa. Większość z budynków uległa zniszczeniu w kilka miesięcy potem. Miejsca ważne dla historii zdążyły jeszcze oddać świadectwo minionych wydarzeń. Sam bohater filmu jest od czasu wojny kompletnie głuchy. "Straszliwe dżwięki mojego dzieciństwa zamknęły sie we mnie jak w muszli. Pewnie dlatego straciłem słuch, abym nie mógł o nich zapomnieć" - mówi w filmie Henryk Schoenker krocząc po śladach sześcioletniej gehenny wojennej. W filmie wcielili się w postacie z przeszłości zawodowi aktorzy oraz liczni mieszkańcy Oświęcimia. Wszyscy musieli być podobni do pierwowzoru prawdziwych postaci, więc casting trwał wiele miesięcy. Grający rolę tytułowego Anioła zapuszczał siwe włosy i brodę przez rok. Przyczynę dziwacznego wizerunku utrzymywał w tajemnicy przed bliskimi. Wirtuoza skrzypiec Birnbauma zagrał prawdziwy skrzypek Oświęcimia . Dzieci oprócz talentu musiały się wykazać nadzwyczajnym hartem ducha w skrajnie trudnych warunkach atmosferycznych.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Dokumentacjahistorycznahistoryczna
- Storyboard
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazufocus pullerfocus puller
- Asystent operatora kamery
- Zdjęcia lotnicze
- Oświetlenie
- Krany kamerowe
- Operator Steadicam
- Sprzętzdjęciowyzdjęciowyzdjęciowyzdjęciowyzdjęciowy
- Korekcja barwna
- On-linew napisach określenie funkcji: Montaż on-line
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaw napisach imię: Bogusława
- Kostiumyw napisach nazwisko: Uchmann
- Mundury
- Muzyka
- Wykonanie muzykiskrzypcecymbałyakordeonflet, instrumenty perkusyjnegitara
- Studio nagrańw napisach nazwisko: Kinior Reckin
- Koordynacja nagrań
- DźwiękProSoundStudio
- Montaż
- Archikolażekoncepcja
- KonsultacjahistorycznahistorycznaArtur Patekhistoryczna
- RedakcjaBeate Schlanstein
- Making of
- Fotosy
- Tresura
- Opieka nad dziećmi
- TłumaczenieChristine SkarbekPeter Ulrich
- Kierownictwo produkcjiPolskaNiemcy
- Kierownictwo produkcji IIPolska
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Producent
- KoproducentTVPBeate Schlanstein
- Produkcja
- KoprodukcjaWestdeutscher Rundfunk (Kolonia)
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskamatka Mina Schoenkerojciec Leon Schoenker; w napisach imiona: Piotr JózefKarol KlęczarHenio SchoenkerLusia SchoenkerJohn GottowtWłodzimierz NowotarskianiołMirosław Kramarczykskrzypek Birnbaumkobieta z niemowlęciemOliwia KaniaFransinekeDawid RoszkowskiIgnaśJacek FlaszBocianoficer SD w Wieliczceżołnierz z psemstolarzJulia Niedzielamatka stolarzaPrzemysław Kciukkomendant Muller
- Bohater
Nagrodyschowaj
- 2015Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-"Złote Zęby" dla najbardziej interesującego filmu dokumentalnego
- 2015Łódź (Festiwal Mediów "Człowiek w zagrożeniu")-Nagroda Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense
- 2016Impact Doc Award-Award of Excellence - Special Mention
- 2016Polsko-Niemiecka Nagroda Dziennikarska im. Tadeusza Mazowieckiego
w kategorii: Telewizja - 2016Houston (WorldFest-Houston International Film Festival)-Gold Remi
- 2016Nowy Jork (New York Festivals)-Złoty Medal
- 2016Rzym (Roma Cinema DOC)-Wyróżnienie Specjalne
w kategorii: międzynarodowy film dokumentalny do 60 min - 2016Zamość (Zamojski Festiwal Filmowy "Spotkania z Historią")-Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
- 2016Zamość (Zamojski Festiwal Filmowy "Spotkania z Historią")-Nagroda Publiczności
- 2016Vukovar (Vukovar Film Festival)-Nagroda Specjalna
- 2016Rzym (Roma Cinema DOC)-Wyróżnienie Specjalne
- 2016Gdynia (Ogólnopolski Festiwal Filmowy "Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci")-Wyróżnienie im. Janusza Krupskiego
- 2016Mikołajów (TrueDoc Documentary Festival)-Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
- 2016Mitylena (Aegean Docs International Documentary Film Festival)-Nagroda dla najlepszego filmu zagranicznego
- 2016Los Angeles (Festiwal Filmów Polskich)-Nagroda "Hollywood Eagle Documentary Award"
- 2016Kielce (Festiwal Form Dokumentalnych "Nurt")-Nagroda Główna "Złoty Nurt - Wydarzenie Nurtu"
za "niezwykły obraz, który tworzy syntezę doświadczeń Holocaustu łącząc poniżenie i opresję z ocaleniem i wiarą w człowieczeństwo, odwołującą się do sfery przeżyć metafizycznych" - 2016Kielce (Festiwal Form Dokumentalnych "Nurt")-Nagroda Radia Kielce
za "to czego nie widać czyli artyzm dźwięku w formie dokumentalnej" - 2016Warszawa (Festiwal Filmów Dokumentalnych "Kino z duszą")-Nagroda Główna
za "dotknięcie tajemnicy życia w piekle Holocaustu" - 2017Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za najlepszy długometrażowy film dokumentalny
- 2017Żytawa (Nyski Festiwal Filmowy)-Wyróżnienie Stowarzyszenia Filmowego Saksonii
- 2017Vancouver (Metamora Films Festival)-Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
- 2017Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda Dyrektora Festiwalu
za "wielowymiarowy, niezwykle przejmujący obraz Holocaustu, łączący w sobie tragizm przeżyć z wiarą w człowieka, podany w niekonwencjonalnej formie, w którym poezja i metafizyka nadaje realizmowi dokumentalnego opisu ponadczasowy i uniwersalny charakter" - 2017Londyn (TMC London Film Festiwal)-Nagroda dla najlepszego zagranicznego filmu dokumentalnego
- 2017Syrakuzy (Śródziemnomorski Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności
- 2017Rijeka (Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych)-Grand Prix
- 2017Rijeka (Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych)-Nagroda za reżyserię
- 2017Rijeka (Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych)-Nagroda za zdjęcia
- 2017Zlatna (Międzynarodowy Festiwal Filmów Etnograficznych)-Grand Prix
- 2017Kansas City (Universal Film Festival)-Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
- 2017Kansas City (Universal Film Festival)-Nominacja do nagrody dla najlepszego filmu
- 2017Wrocław (Multimedia Festiwal Filmów Optymistycznych "Happy End")-Grand Prix
za "film o żywej pamięci, który podąża za swoim charyzmatycznym bohaterem, za tragiczną i poetycką opowieść, w której kryje się miłość i nadzieja. Za twórcze wykorzystanie materiałów archiwalnych, poruszającą warstwę wizualną" - 2017Monaco (Angel Awards International Film Festival)-Nagroda Główna
- 2018Ramsgate (Międzynarodowy Festiwal Filmowy i Telewizyjny)-Nagroda dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego
- 2018Ramsgate (Międzynarodowy Festiwal Filmowy i Telewizyjny)-Nagroda za najlepszą reżyserię
- 2018Ramsgate (Międzynarodowy Festiwal Filmowy i Telewizyjny)-Nagroda Publiczności
- 2018Palma de Mallorca (Palma de Mallorca International Films Infest Festival)-Nagroda za najlepszą historię dokumentalną
- 2018Moskwa (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "KiniDUEL")-Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
- 2018Moskwa - Petersburg (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Catharsis")-Nagroda dla najlepszego filmu o prawach człowieka
- 2019San Antonio de Ibarra (San Antonio Independent Film Festival)-Nagroda dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego