PRZYGODA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2014
- Premiera:2014. 12. 01
- Barwny, 77 min
Sztuka cenionego węgierskiego pisarza Sandora Maraia opowiada o skomplikowanym wielokącie miłosnym. Na oczach
widzów rozgrywa się dramat bohaterów, którzy niewłaściwie ulokowali swoje uczucia. Wiele tu rozważań o życiu i śmierci,
o miłości, cierpieniu, zdradzie, o poświęceniu i odpowiedzialności za swoje czyny. Akcja spektaklu rozgrywa się w klinice
profesora medycyny, Petera Kadara. Protagonista w sztuce Maraia to człowiek stateczny i zrównoważony, powszechnie
szanowany, ale życie wystawia go na ciężką próbę. Mimo silnych przeżyć potrafi utrzymać choćby pozorny spokój,
stłumić w sobie ból i żal. Więcej emocji okazują pozostali bohaterowie, uwikłani w kłamstwa i miłosne perypetie.
Oni - w obliczu życiowych niepowodzeń - zachowują się histerycznie, nerwowo.
W klinice profesora pojawia się jego dawny kolega ze studiów. Przed 25 laty prowadzili razem badania nad chorobami
nowotworowymi. Kadarowi zabrakło wówczas wiary i wytrwałości, wybrał drogę awansów i kariery. Doktor Szekers
zaszył się na prowincji, kontynuował żmudne prace. Żyje wciąż mrzonkami o skutecznym leku na raka, chce sprawdzić
wyniki swoich badań w nowoczesnej klinice kolegi. Podziwia Kadara, który jest jednym z najbardziej uznanych lekarzy
w kraju, ma prywatną praktykę, jest szczęśliwy, żyje w luksusie z piękną żoną, ma same sukcesy w życiu zawodowym
i prywatnym. Niebawem okaże się jednak, że życie potrafi zaskakiwać.
Tego samego dnia profesor Kadar powierza swemu asystentowi, dr. Zoltanowi, kierowanie laboratorium w klinice.
Ten wszakże nie przyjmuje nowego stanowiska, tłumacząc się zamiarem odejścia z pracy. Wyjeżdża do Francji, a zmuszają
go do tego osobiste powody. Profesor domyśla się, że asystent wpadł w sidła jakiejś kobiety i nie uda mu się już go zatrzymać.
Odejście z kliniki dra Zoltana to także wielkie zaskoczenie i dramat dla niemłodej lekarki Eszter Palos, która jest w nim
zakochana do szaleństwa. Daje upust swej rozpaczy i rozszalałym emocjom przed młodziutką pielęgniarką, która sama
przeżywa miłosne rozterki.
Decyzja asystenta skłania Kadara do przemyśleń, refleksji nad własnym życiem. Żona znaczy dla niego bardzo wiele
i zaczyna sobie uświadamiać, że od pewnego czasu oddali się od siebie, jakby uczucie między nimi wygasło. Próbuje
naprawić związek, chce wyjechać z Anną, by mogli odnaleźć siebie na nowo. Ale jest już za późno, żona wylewa
tłumione przez lata żale. On był całkowicie pochłonięty kliniką, ona czuła się zaniedbywana, samotna. Nawet jeśli bywali
razem w towarzystwie, jego otaczały tłumy, ona pozostawała z boku. Teraz chce odejść, rozpocząć nowe życie.
I oto profesor dowiaduje się, że ukochana żona ma kochanka, a wkrótce domyśli się też, kim jest ów szczęśliwiec.
Tymczasem spada na niego kolejny cios. Anna, która od dłuższego czasu czuje się niezbyt dobrze, chudnie,
cierpi na bezsenność, w końcu ulega namowom męża i poddaje się badaniom. Okazuje się, że jest śmiertelnie chora. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator obrazu
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrz
- Wózkarz
- Korekcja barwna
- Scenografia
- Rekwizyty
- Współpraca rekwizytorska
- Kostiumy
- Muzykatrio w składzie: Marcin Masecki (fortepian), Ziv Ravitz (perkusja), Carth Stevenson (kontrabas)
- Współpraca kostiumograficzna
- Garderoba
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Efekty synchroniczne
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Obsługa planu
- Kierownictwo projektu
- Produkcja
- Obsada aktorskaPéter Kádár, profesor medycynyAnna, żona KádáraDr Ester Pálos, lekarkaDr Zoltán, asystent profesoraDr Szekeres, lekarzPielęgniarka
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
PRZYGODA | |
Autor | Sandor Márai |
Przekład | Katarzyna Lewicka |