TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1972
- Premiera:1972. 12. 10
- Gatunek:Film psychologiczny
- Barwny, 2639 m, 92 min
Lokacje: Warszawa (ul. Żurawia, FSO na Żeraniu, Dworzec Wschodni, Dom Towarowy "Sawa" przy ul. Marszałkowskiej).
Magda i Andrzej nie dostali się na studia. Ona - rozpoczyna pracę w szpitalu jako salowa, aby zdobyć brakujące jej "punkty" i za rok ponownie zdawać na Akademię Medyczną, on - niedoszły student Politechniki przyjechał do Warszawy z Trójmiasta, i teraz chciałby rozpocząć życie z Magdą, ale nie może znaleźć pracy. Andrzej zamieszkuje "kątem" u kolegi, a Magda wraca do swego pokoiku w domu ojca. Nie czuje się w nim dobrze, jest intruzem, nie akceptuje bowiem małżeństwa ojca z niewiele od niej starszą Dzidzią.
Pewnego dnia Magda przedstawia ojcu Andrzeja. Ojciec nie jest zachwycony narzeczonym, który nie studiuje i nie pracuje. Andrzejowi udaje się jednak znaleźć pracę, wynajmują więc pokoik sublokatorski, w którym razem zamieszkują. Magda nie zdając sobie sprawy z okoliczności, które ułatwiły mu to (romans z żoną szefa), cieszy się ogromnie, do momentu kiedy przyłapuje Andrzeja z szefową w niedwuznacznej sytuacji. Postanawia mimo to walczyć o swego chłopca, ale w czasie dramatycznej rozmowy z rywalką zauważa, że Andrzej śpi. Zniechęcona, decyduje się na spotkanie ze znajomym chirurgiem, który od dawna interesował się jej osobą, a czego ona do tej pory starała się nie zauważać. Tymczasem Andrzej ma kłopoty, Pieniądze, które dał Magdzie na mieszkanie i wspólne gospodarstwo, pochodzą ze sprzedaży ikony, którą zabrał swej kochance. Magda się tego nie domyśla, ale wie o tym szef - pan Karol i kategorycznie żąda zwrotu pieniędzy lub ikony. Andrzej wraca do Magdy, przeprasza, tłumaczy się, a dziewczyna wierząc mu, przebacza. Andrzej przyszedł do niej jednak głównie po to, by z wspólnej kasetki wziąć pieniądze dla zaspokojenia żądań swego szefa, wyciąga je ukradkiem, ale Magda widzi to i kiedy Andrzej odwiedzi ją w domu ojca dokąd wyprowadza się z ich mieszkania - nie chce z nim rozmawiać. Po wyjściu Andrzeja, Magda obserwuje z okna inny dramat. Dozorca sąsiedniego baraku przymocowuje do szyi psa - przybłędy, który do tej pory był jego towarzyszem ładunek trotylu, przywiązuje go do drzewa, sam zaś ucieka do szopy. Pies zerwawszy sznur biegnie za swym panem. Za chwilę eksplozja niszczy szopę, w której Magda spędziła swą pierwszą noc miłosną z Andrzejem.
Młodzi bohaterowie "Trzeba zabić tę miłość", wchodząc w dorosłe życie, zetknęli się od razu z jego brutalnością, z nieuczciwością osób dojrzałych. I akceptują bez sprzeciwu zastane układy obyczajowe. Po premierze filmu podkreślano, że jest to jeden z nielicznych polskich obrazów bez zbędnego moralizatorstwa i ubarwiania przedstawiających rzeczywistą sytuację młodych ludzi na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Początkowo miał nosić tytuł "Odliczanie czasu". "Gdzieś startują rakiety na Księżyc. Odlicza się - trzy, dwa, jeden, zero... W miłości istnieje też ten moment odliczania czasu w dół. Od najwyższego napięcia uczuciowego - do zera. Od uniesienia do obojętności. Od nadziei do rezygnacji. Zero przy starcie w kosmos może być początkiem triumfu. Na zerze kończy się odliczanie miłości" - mówił scenarzysta Janusz Głowacki.
Fragment filmupokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaAnna Nowak-Gąsior
- Dekoracja wnętrz
- Atelier
- Kostiumy
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowaS Kowalczyk
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjnaAndrzej Kołączyński
- Produkcja
- Obsada aktorskaMagdaAndrzej; rola dubbingowana przez Piotra Fronczewskiegolekarzżona szefa, kochanka AndrzejaDzidzia, partnerka ojca Magdyszef Andrzeja, właściciel warsztatu samochodowegoojciec MagdyStaszek, współlokator Andrzejadozorca budowynazwisko aktora pojawia się w napisach filmu, a większość informatorów podaje, że Maklakiewicz zagrał rolę dyrektora, ale w rzeczywistości aktor nie pojawia się na ekraniemilicjant Rysiomężczyzna wezwany przed komisję ds. uchylających się od pracypielęgniarkapielęgniarkakleryk Władek, kolega AndrzejaA. Michałowskaprzewodniczący komisji ds. uchylających się od pracy, znajomy ojca Andrzejamężczyzna zaprowadzający Andrzeja do przewodniczącego komisjiBHP-owiec w FSOczłonek komisji ds. uchylających się od pracy; w napisach nazwisko: Żytkiewiczpacjent Pawlakgość na przyjęciu u szefa AndrzejaA Śmigielskirealizator programu w FSOmężczyzna w urzędzie zatrudnieniaczłonek komisji ds. uchylających się od pracy; nie występuje w napisachsalowa; nie występuje w napisachmężczyzna w urzędzie zatrudnienia; nie występuje w napisachodznaczany robotnik FSO; nie występuje w napisachmężczyzna wsiadający do taksówki; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguAndrzej; rola Andrzeja Malca; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1976Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Złote Grono
za przenikliwość obserwacji w przeobrażającym się społeczeństwie polskim - 1973Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą
- 1973Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą
nagroda za "role w kilku filmach ubiegłego sezonu, ale w szczególności za rolę w filmie..." - 1973Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego
- 1973Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Wyróżnienie
za sugestywne ukazanie sylwetek bohaterów; nazwa festiwalu: I Międzynarodowe Spotkania Filmowe "Młodzież na ekranie" - 1973Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za rolę kobiecą
nazwa festiwalu: I Międzynarodowe Spotkania Filmowe "Młodzież na ekranie"