IMAGINE
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Francja, Portugalia
- Rok produkcji:2012
- Premiera:2013. 04. 12
- Język:angielski
- Barwny, 101 min
Okres zdjęciowy: 10 maja - 20 czerwca 2011.
Lokacje: Lizbona.
Film dedykowany Ewie Jakimowskiej, żonie reżysera oraz pamięci Bena Underwooda.
Ian, ociemniały instruktor orientacji przestrzennej, przybywa do lizbońskiej kliniki dla niewidomych dzieci, by nauczyć
je poruszania się bez białej laski. Szybko zjednuje sobie sympatię podopiecznych, jednak kierownictwo zakładu
coraz mocniej wątpi w skuteczność jego niekonwencjonalnych metod.
"Imagine" jest dedykowany żonie reżysera, scenografce Ewie Jakimowskiej oraz pamięci Bena Underwooda, zmarłego
w 2009 roku niewidomego nastolatka, który zadziwił cały świat swoją niepospolitą umiejętnością echolokacji. Kiedy
jako choremu na nowotwór dziecku trzeba mu było amputować oboje oczu, wydawało się, że Ben podzieli los tysięcy
niewidomych, skazanych na poruszanie się o lasce. O dziwo, chłopiec dość szybko odkrył, że potrafi całkiem nieźle
orientować się w przestrzeni dzięki interpretacji zachowania fal dźwiękowych. Nauczył się nie tylko samodzielnie
ubierać i chodzić na spacery, ale też wspinać się na drzewa, jeździć na rowerze, grać w piłkarzyki, a nawet surfować.
Niestety, nowotwór ostatecznie pokonał Bena, kiedy ten miał szesnaście lat. To właśnie jego historia stała się dla
Andrzeja Jakimowskiego jedną z głównych inspiracji do nakręcenia "Imagine". Film ów, podobnie jak wcześniejsze
produkcje twórcy "Sztuczek", oddziałuje na widza przede wszystkim unikatowym, niemal kontemplacyjnym klimatem,
subtelną grą niedopowiedzeń, spokojną narracją, każącą odbiorcy skupić się nie tyle na rozwoju fabuły, co na detalach
otaczającego bohaterów świata, które - jak zdaje się sugerować Jakimowski - nabierają nierzadko niespodziewanych
znaczeń. Równie istotne dla reżysera są relacje uczuciowe, zawiązujące się pomiędzy najważniejszymi postaciami
w filmie, które potrafił ukazać z wielką delikatnością, nie tylko dlatego, że dotyczą osób ciężko skrzywdzonych przez los,
ale także dlatego, że same w sobie są po prostu piękne. Nie byłoby niezwykłego klimatu "Imagine", gdyby nie zdjęcia
Adama Bajerskiego. Z jednej strony miał on ułatwione zadanie, gdyż akcja filmu toczy się w Lizbonie, której jedyną
w swoim rodzaju architekturę wielokrotnie już opiewano w sztuce. Z drugiej zaś perypetie bohaterów ukazano tak, by
stworzyć widzowi - tak dalece, jak tylko to możliwe - iluzję, że on również jest "niewidomy". To, co dla fabuły i przeżyć
bohaterów najistotniejsze nierzadko w ogóle nie jest pokazywane, skazując odbiorcę na domysły i jak sugeruje tytuł
wyobraźnię. Warto podjąć to wyzwanie.
Do renomowanej kliniki okulistycznej w Lizbonie przybywa Ian, młody instruktor orientacji przestrzennej. Nowy terapeuta,
choć jest niewidomy, świetnie radzi sobie bez pomocy białej laski. Samodzielnie podróżuje, przechodzi przez ruchliwe
ulice. Jednak jego pokiereszowana twarz świadczy, że sam słuch i węch to czasem zbyt mało, by móc żyć jak w pełni
zdrowy człowiek. Dostrzega to również dyrektor kliniki, lecz dobre referencje Iana mówią same za siebie. Przybysz
rozpoczyna więc regularne zajęcia z niewidomymi dziećmi. Te, początkowo sceptycznie nastawione, stopniowo
coraz bardziej akceptują Iana i jego niekonwencjonalną terapię.Zwłaszcza kilkunastoletni Serrano ulega fascynacji nowym
instruktorem, który ponownie rozbudza w chłopaku pragnienie poznawania świata i pokonywania ograniczeń własnego
kalectwa. Nawet Eva, młoda atrakcyjna dziewczyna, wcześniej rzadko przekraczająca próg swego pokoju, zaczyna
coraz bardziej interesować się Ianem i jego metodą. Niebawem między obydwojgiem zaczyna nieśmiało kiełkować uczucie.
"Ludzie zdrowi patrzą, ale nie widzą" - mówi Ian, a Eva coraz lepiej rozumie, co ma na myśli. Zwłaszcza podczas - naruszającej
regulamin ośrodka - wspólnej romantycznej wycieczki do kawiarni. Rzecz jasna bez białych lasek. Pomimo terapeutycznych
sukcesów Iana (nauczył dzieci m.in. nalewać płyny do naczyń bez rozlewania), kierownictwo kliniki jest coraz bardziej zaniepokojone
rozbudzonymi wśród pensjonariuszy pragnieniami "normalnego życia". Poddaje więc publicznie Iana wyjątkowo trudnej próbie,
z której, niestety, nie wychodzi on zwycięsko. Wielu podopiecznych instruktora zaczyna się zastanawiać, czy przypadkiem nie
jest on tylko sprytnym oszustem. [TVP]
Zwiastunpokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kameryIIIIII
- Asystent operatora Steadicam
- Data Manager
- Oświetleniemistrz
- Compositing
- Scenografia
- Kostiumy
- Muzyka
- Wykonanie muzykirożek angielskivioara cu goarnaskrzypcepianino, baby piano, gitara 12-strunowa, gitara akustyczna, basowa gitara akustyczna, cajónfagotbouzouki irlandzkieDavid Kuckhermannhang drum, udu, shakergitara elektryczna, mandolina, banjo, gitara 12-strunowaaltówkaskrzypcepuzonakordeon, saksofon barytonowygitara klasycznawiolonczela
- Realizacja nagrań
- Zgranie muzyki
- Nagranie dźwiękuGuillaume Le Braz
- Postprodukcja dźwięku
- Montaż dźwięku
- Zgranie dźwięku
- Efekty synchroniczne
- Premikswspółpracawspółpraca
- Asystent operatora dźwiękutechnicznytechnicznytechniczny
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Fotosy
- Tłumaczeniescenariusza
- Efekty specjalnecyfrowe
- Kierownictwo artystyczneJoao Torres
- Konsultacjascenariuszowa
- Asystent kierownika produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Księgowość
- ProducentVladimir KokhFrançois d' Artemare
- KoproducentMike DowneySam Taylor
- Producent towarzyszącyNicolas JourdierPascal Poirot
- ProdukcjaFilmes do Tejo II MultimédiaFilm and Music Entertainment IrelandKMBO Production
- Współpraca produkcyjnaFilm and Music Entertainment IrelandCan do Films
- Koprodukcja
- Produkcja towarzysząca
- WspółfinansowanieMC/ICACentre National du Cinéma et de l'Image Animée
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaEdward HoggIanAlexandra Maria LaraEvaMelchior DerouetSerranoFrancis FrappatdoktorJoao Lagartobrat HumbertoAlix Plancquczeń IanaAntónio Rolouczeń IanaCláudia Soaresuczennica IanaDenilson Gomesuczeń IanaEllie Wallworkuczeń IanaGrace Whitforduczennica IanaJason Monerouczeń IanaJonathan Delalondeuczeń IanaJoshua Blackuczeń IanaLucy Hoganuczennica IanaMaya Al-Kadriuczennica IanaSérgio Nevesuczeń IanaSofia Santosuczennica IanaTemi Abiloyeuczeń IanaTiago Oliveirauczeń IanaTom Bartonuczeń IanaFigueira CidJanitorJoao VazJoséPablo MalterMárioTeresa Madrugasiostra MariaFilipe DuarteobcyLuís LucaschirurgDavid AtrakchipodróżnikLuís EsparteiropolicjantPatrícia PiseiroAnaFrankie T. Londonojciec niewidomejSandra Oliveirawłaścicielka kawiarniStella DiaskucharkaAnderson Freitasniepełnosprawny pacjentCarlos CurtopijanyCristina Alfaiateelegancka kobietaJorge Mergulhaosprzedawca owocówJoaquim SoaresogrodnikCarlos Santoszirytowany kierowcaMaciej Guźniczakchłopiec w kawiarniMarianna Guźniczakdziewczynka w kawiarniAntónio Gavinhodostawca węglaAntónio Santosdostawca węgladziewczyna Mariamatkamężczyzna na stopniach tramwaju; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 2012Warszawa (Warszawski Festiwal Filmowy)-Nagroda za Najlepszą Reżyserię w Konkursie Międzynarodowym
- 2012Warszawa (Warszawski Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności
w kategorii filmów fabularnych - 2013Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Grand Prix
- 2013Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Złote Grono
- 2013Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za dźwiękGuillaume Le Braz
- 2013Los Angeles (Festiwal Filmów Polskich)-Nagroda "Hollywood Eagle Award"
- 2013Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-Nagroda Specjalna Jury
- 2014Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski
- 2014Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy dźwiękGuillaume Le Braz
- 2014
- 2014
- 2014
- 2014
- 2014
- 2014Nagroda PSC (Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych)-Nominacja
- 2014MocArt RMF Classic
w kategorii: Muzyka Filmowa Roku - 2014Ostrów Wielkopolski (Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy)-Wyróżnienie Specjalne
- 2014Gorzów Wielkopolski (Festiwal Filmów Frapujących)-"Frapa" Specjalna
"za to, że wniósł nową wartość i nowe znaczenie słowa „widzieć”"