Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

IMAGINE

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska, Francja, Portugalia
  • Rok produkcji:
    2012
  • Premiera:
    2013. 04. 12
  • Język:
    angielski
  • Barwny, 101 min

    Okres zdjęciowy: 10 maja - 20 czerwca 2011.
    Lokacje: Lizbona.

    Film dedykowany Ewie Jakimowskiej, żonie reżysera oraz pamięci Bena Underwooda.

Ian, ociemniały instruktor orientacji przestrzennej, przybywa do lizbońskiej kliniki dla niewidomych dzieci, by nauczyć je poruszania się bez białej laski. Szybko zjednuje sobie sympatię podopiecznych, jednak kierownictwo zakładu coraz mocniej wątpi w skuteczność jego niekonwencjonalnych metod.
"Imagine" jest dedykowany żonie reżysera, scenografce Ewie Jakimowskiej oraz pamięci Bena Underwooda, zmarłego w 2009 roku niewidomego nastolatka, który zadziwił cały świat swoją niepospolitą umiejętnością echolokacji. Kiedy jako choremu na nowotwór dziecku trzeba mu było amputować oboje oczu, wydawało się, że Ben podzieli los tysięcy niewidomych, skazanych na poruszanie się o lasce. O dziwo, chłopiec dość szybko odkrył, że potrafi całkiem nieźle orientować się w przestrzeni dzięki interpretacji zachowania fal dźwiękowych. Nauczył się nie tylko samodzielnie ubierać i chodzić na spacery, ale też wspinać się na drzewa, jeździć na rowerze, grać w piłkarzyki, a nawet surfować. Niestety, nowotwór ostatecznie pokonał Bena, kiedy ten miał szesnaście lat. To właśnie jego historia stała się dla Andrzeja Jakimowskiego jedną z głównych inspiracji do nakręcenia "Imagine". Film ów, podobnie jak wcześniejsze produkcje twórcy "Sztuczek", oddziałuje na widza przede wszystkim unikatowym, niemal kontemplacyjnym klimatem, subtelną grą niedopowiedzeń, spokojną narracją, każącą odbiorcy skupić się nie tyle na rozwoju fabuły, co na detalach otaczającego bohaterów świata, które - jak zdaje się sugerować Jakimowski - nabierają nierzadko niespodziewanych znaczeń. Równie istotne dla reżysera są relacje uczuciowe, zawiązujące się pomiędzy najważniejszymi postaciami w filmie, które potrafił ukazać z wielką delikatnością, nie tylko dlatego, że dotyczą osób ciężko skrzywdzonych przez los, ale także dlatego, że same w sobie są po prostu piękne. Nie byłoby niezwykłego klimatu "Imagine", gdyby nie zdjęcia Adama Bajerskiego. Z jednej strony miał on ułatwione zadanie, gdyż akcja filmu toczy się w Lizbonie, której jedyną w swoim rodzaju architekturę wielokrotnie już opiewano w sztuce. Z drugiej zaś perypetie bohaterów ukazano tak, by stworzyć widzowi - tak dalece, jak tylko to możliwe - iluzję, że on również jest "niewidomy". To, co dla fabuły i przeżyć bohaterów najistotniejsze nierzadko w ogóle nie jest pokazywane, skazując odbiorcę na domysły i jak sugeruje tytuł wyobraźnię. Warto podjąć to wyzwanie.
Do renomowanej kliniki okulistycznej w Lizbonie przybywa Ian, młody instruktor orientacji przestrzennej. Nowy terapeuta, choć jest niewidomy, świetnie radzi sobie bez pomocy białej laski. Samodzielnie podróżuje, przechodzi przez ruchliwe ulice. Jednak jego pokiereszowana twarz świadczy, że sam słuch i węch to czasem zbyt mało, by móc żyć jak w pełni zdrowy człowiek. Dostrzega to również dyrektor kliniki, lecz dobre referencje Iana mówią same za siebie. Przybysz rozpoczyna więc regularne zajęcia z niewidomymi dziećmi. Te, początkowo sceptycznie nastawione, stopniowo coraz bardziej akceptują Iana i jego niekonwencjonalną terapię.Zwłaszcza kilkunastoletni Serrano ulega fascynacji nowym instruktorem, który ponownie rozbudza w chłopaku pragnienie poznawania świata i pokonywania ograniczeń własnego kalectwa. Nawet Eva, młoda atrakcyjna dziewczyna, wcześniej rzadko przekraczająca próg swego pokoju, zaczyna coraz bardziej interesować się Ianem i jego metodą. Niebawem między obydwojgiem zaczyna nieśmiało kiełkować uczucie. "Ludzie zdrowi patrzą, ale nie widzą" - mówi Ian, a Eva coraz lepiej rozumie, co ma na myśli. Zwłaszcza podczas - naruszającej regulamin ośrodka - wspólnej romantycznej wycieczki do kawiarni. Rzecz jasna bez białych lasek. Pomimo terapeutycznych sukcesów Iana (nauczył dzieci m.in. nalewać płyny do naczyń bez rozlewania), kierownictwo kliniki jest coraz bardziej zaniepokojone rozbudzonymi wśród pensjonariuszy pragnieniami "normalnego życia". Poddaje więc publicznie Iana wyjątkowo trudnej próbie, z której, niestety, nie wychodzi on zwycięsko. Wielu podopiecznych instruktora zaczyna się zastanawiać, czy przypadkiem nie jest on tylko sprytnym oszustem. [TVP]

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

IMAGINE w internecie

2024.06.06 04:22:57
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.