Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1988
  • Premiera:
    1988. 10. 21
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny, 2376 m, 83 min

Jedno z warszawskich osiedli. Tu właśnie, w wynajętym pokoiku u matki swojego kolegi, mieszka dziewiętnastoletni Tomek, chłopiec niepozorny i bardzo wrażliwy. Wieczorami konsekwentnie uczy się języków, ale gdy zbliża się godzina 21, odsłania stojącą na stoliku lunetę i zaczyna obserwować. Ustawiony nieruchomo przyrząd wycelowany jest w jeden punkt, w okno mieszkania położonego naprzeciw. Tomek nie zna kobiety, która wchodzi do mieszkania, ale od dawna obserwuje ją przez odsłonięte okna. Magda jest dojrzałą kobietą, prawdopodobnie plastyczką, ponieważ w jej mieszkaniu rozwieszone są niedokończone gobeliny. Nie zdaje sobie sprawy z tego, że każdy jej ruch jest obserwowany przez chłopca.
Początkowa chłopięca ciekawość przeradza się w głębokie uczucie. Tomek kocha Magdę, robi wszystko, żeby się do niej zbliżyć.
Pewnego wieczoru do Magdy przychodzi mężczyzna. Chłopiec nie jest w stanie obserwować rozgrywających się tam czułych scen. Gdy jednak widzi, że mężczyzna po zniknięciu Magdy wykręca numer telefonu i czule z kimś rozmawia, jest przekonany, że robi on jej jakieś świństwo. Tomek natychmiast mści się przebijając ostrą lotką opony jego stojącego przed domem samochodu.
Tomek pracuje na poczcie, ale dodatkowo przyjmuje roznoszenie mleka, aby w ten sposób móc czasem popatrzeć na Magdę. Chwyta się również innych pomysłów. Aby ściągnąć ją na pocztę, wkłada do jej skrzynki zawiadomienie o przekazie pieniężnym.
Gdy pewnego wieczoru do młodej kobiety znowu przychodzi mężczyzna, Tomek - nie mogąc tego znieść - wzywa do jej mieszkania pogotowie gazowe. Z ogromną satysfakcją obserwuje potem rozgrywające się tam sceny.
Pewnej nocy chłopiec jest świadkiem dramatycznej sceny rozstania Magdy z jej mężczyzną. Zdenerwowana kobieta wpada do swojego mieszkania i żałośnie płacze. Tomek płacze razem z nią. Rano znowu wkłada do jej skrzynki zawiadomienie o przekazie. Kobieta zjawia się na poczcie. Posądzona przez pracowników o próbę wyłudzenia pieniędzy, zdenerwowana wychodzi na ulicę. Tomek wybiega za nią.
Pierwszy raz ma okazję rozmawiać z Magdą. Wyznaje jej wszystko - że ją podgląda i że po prostu ją kocha. Wzburzona kobieta zostawia go na ulicy.
Wieczorem chłopiec z lękiem spogląda przez lunetę w kierunku mieszkania Magdy. Ta specjalnie dla niego urządza przedstawienie. Gdy zjawia się jej mężczyzna, ciągnie go do łóżka, by w pewnym momencie powiedzieć mu o Tomku. Mężczyzna zrywa się natychmiast i wybiega przed dom. Wywołuje chłopca, a gdy ten wychodzi, po prostu go bije. Rano pobity Tomek przychodzi z mlekiem. Magda otwiera drzwi i spokojnie z nim rozmawia. Chłopiec nieśmiało proponuje spotkanie w kawiarni. Po spotkaniu Magda zaprasza Tomka do swojego mieszkania. Jest czuli i zachęcająca, a po zbliżeniu mówi z cynizmem o tym, co się stało. Zdruzgotany Tomek, widząc jej chłodny wzrok, ucieka do siebie i podcina sobie żyły. Gospodyni wzywa pogotowie i Tomek zostaje odwieziona do szpitala.
Magda tymczasem nie może sobie znaleźć miejsca. Dowiaduje się, że chłopiec jest w szpitalu, ale nie wie co się stało. Usiłuje go odszukać, ale przecież nawet nie wie, jak on się nazywa. Składa wizytę u gospodyni Tomka. Ta pokazuje młodej kobiecie jego pokój i ustawioną lunetę. Mówi, że chłopiec się zakochał.
Tomek wraca ze szpitala, Magda natychmiast biegnie do jego mieszkania. Ale gospodyni nie pozwała obudzić jej śpiącego chłopca. Kobieta spogląda przez lunetę na swoje mieszkanie - wyobraźnia podpowiada jej sceny, w której uczestniczą oboje z Tomkiem. [Jadwiga Korycka; ; Filmowy Serwis Prasowy1988/18]

Film Kieślowskiego ma ascetyczną akcję, ale niezwykle bogatą warstwę psychologiczną. Z rzadką subtelnością ukazuje wewnętrzną przemianę, której ulegają młody, wchodzący w życie mężczyzna i dojrzała, pozornie wyzuta z wszelkich wyższych uczuć kobieta. Dramatyczne losy ich "związku" sprawiają, że oboje odkrywają w sobie zdolność do miłości. Dobro, którego on nigdy wcześniej nie zaznał, a ona prawdopodobnie zwątpiła w jego istnienie.
Krytyka bardzo przychylnie oceniła Grażynę Szapołowską i Olafa Lubaszenkę, odtwarzających role Magdy i Tomka. Jeden z recenzentów pisał: "Szapołowska dowiodła, że jej wrodzony talent rozwinął się w aktorską maestrię. Jej młody partner Olaf Lubaszenko wydobył z roli Tomka to, co najważniejsze: kanciastą, niezdarną młodzieńczość, w której gdzieś tam głęboko, ukryta jest bryłka szlachetnego kruszcu".

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

Patrz także:
schowaj

  • 1988
    DEKALOG, SZEŚĆ w DEKALOG
    Serial fabularny / Krzysztof Kieślowski
2024.06.06 02:30:24
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.