Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PANOPTYKON

  • Film fabularny - telewizyjny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2009
  • Premiera:
    2010. 12. 16
  • Barwny, 96 min

Panoptykon to model więzienia, a zarazem sposobu nadzoru, wymyślony przez braci Jeremy'ego i Samuela Benthamów pod koniec XVIII wieku. Cechą odróżniającą panoptykon od innych miejsc odosobnienia jest możliwość permanentnej obserwacji osadzonych tak, by nie wiedzieli, czy i kiedy są obserwowani.
W filmie Barbary Kurzaj i Sławomira Matei (używającego pseudonimu "Shuty") więzieniem, będącym zarazem czymś w rodzaju "Big Brothera" jest stary PRL - owski blok, a wszystkowidzącymi strażnikami wścibscy sąsiedzi. "Panoptykon" to trzeci, po "W drodze" i "Lunie" (zwyciężczyni Festiwalu Polskiego Kina Niezależnego 2006), film w dorobku zespołu Matei, znanego prozaika, nagrodzonego w 2005 roku "Paszportem Polityki" za powieści "Zwał". Shuty zresztą to osobowość prawdziwie renesansowa. Oprócz pisania zajmuje się fotografią i realizowaniem filmów offowych. Jest również współtwórcą krakowskiego Klubu Artystycznego Galeria T. A. M. i autorem opery disco polo.
Pomysł "Panoptykonu" zrodził się już podczas kręcenia "Luny". Shuty i jego współpracownicy doszli wówczas do wniosku, że warto zrealizować kolejny film, utrzymany w konwencji bliskiej thrillerowi i horrorowi, będący zarazem inteligentną zabawą z widzem, zaznajomionym z klasyką tych gatunków, zwłaszcza z dokonaniami Romana Polańskiego i Alana Parkera. W przeciwieństwie do "Luny" akcja "Panoptykonu" toczy się głównie w zamkniętej, ponurej, mogącej wręcz przyprawić o atak klaustrofobii, przestrzeni. W obsadzie obok mało znanych aktorów pojawiły się znane nazwiska z Janem Fryczem na czele.

Paweł, pochodzący z małego miasteczka student socjologii, ma poważne problemy z ukończeniem pracy magisterskiej. Wszystko przez sąsiadów z pokoju w akademiku, którzy zamiast nauką zajmują się nieustannym popijaniem i balowaniem. Zdesperowany chłopak postanawia wynająć mieszkanie, by spokojnie dokończyć pisanie pracy. Przypadek sprawia, że trafia się niezwykła okazja. Tajemniczy konserwator antyków oferuje mu wynajęcie mieszkania za darmo (poza rzecz jasna regulowaniem opłat za czynsz, gaz i prąd). Nieznajomy ma jeszcze kilka warunków: nie wolno palić, pić, przyjmować kobiet i wchodzić do białego pokoju, w którym znajdują bardzo delikatne i cenne przedmioty. Paweł nie zastanawia się długo. Jedyny minus nowej sytuacji to czasowy "celibat" spowodowany rozłąką z jego atrakcyjną dziewczyną. Początkowo wszystko układa się znakomicie. Praca magisterska pod tytułem "Tożsamość i społeczeństwo. Socjologia nadzoru społecznego" szybko nabiera rumieńców. Jednak wkrótce zaczynają się problemy. Jedna z sąsiadek coraz częściej potrzebuje jego pomocy, odwdzięczając się za każdym razem wielodaniowymi posiłkami i istną lawiną słów, spod której Paweł nie potrafi się uwolnić. Jednocześnie chłopak czuje się obserwowany przez innych sąsiadów, dziwnie wyglądające młode małżeństwo z dzieckiem, o którym wie skądinąd, że umarło. Zza ścian i sufitu coraz częściej dochodzą podejrzane hałasy, a do drzwi natarczywie pukają akwizytorzy wyglądający na sekciarzy. Poznana w windzie Monika, ponętna sąsiadka z tej samej klatki, skarży mu się w zaufaniu, że dostaje anonimy z pogróżkami.Coraz bardziej skołowany chłopak z biegiem czasu zaczyna tracić orientację co jest faktem, a co płodem jego wyobraźni; co rzeczywistością, a co sennym majakiem. Tymczasem zaniepokojona przedłużającym się brakiem wieści od swego ukochanego dziewczyna Pawła postanawia za wszelką cenę się z nim skontaktować. Nie będzie to jednak łatwe. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.06.06 04:11:15
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.