CIENIE
- Tytuł alternatywny: THE ROAD HOME
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Wielka Brytania
- Rok produkcji:1987
- Premiera:1988. 08. 22
- Gatunek:Film psychologiczny
- Język:polski, angielski, niemiecki
- Barwny, 2783 m, 97 min
Rok 1945, do małego niemieckiego miasteczka zbliża się front. Ośmioletni Georg dowiaduje się od wychowującego go pastora, że jest Polakiem, który znalazł się w Niemczech w wyniku akcji germanizacyjnej. W opuszczonym mieście znajdują go polscy żołnierze, walczący na froncie zachodnim. Wraz z transportem repatriantów powraca do kraju. Znajduje schronienie w jednym z klasztorów, gdzie zakonnice prowadzą szkółkę reedukacyjną. Tam odnajduje go matka - Maria Ostrowska. Wraz z nią wyjeżdża na Ziemie Odzyskane, gdzie po powojennej zawierusze osiedliła się rodzina - matka i dziadkowie. Nie znający języka polskiego Georg odpłaca nieufnością życzliwość krewnych. Dziadek wymusza na nim przyjęcie polskiego imienia, matka rozmawia z nim po niemiecku, babcia uczy polskich słów. Pewnej nocy Jurek, obudzony z koszmarnego snu, szuka ukojenia w sypialni Marii. Matka i syn wybierają się po zakupy do pobliskiego miasteczka. Kiedy kobieta wchodzi do sklepu, jej rowerem interesują się dwaj szabrownicy. Grabieży zapobiega Edward, pełnomocnik rządu. Odwożąc Marię i chłopca do folwarku, gdzie mieszkają, proponuje jej pracę w PUR-ze. Jurek coraz bardziej czuje się związany z matką i rodziną. Kiedy pewnego wieczoru do domu przychodzi oddział Wehrwolfu, chłopiec odmawia modlitwę po niemiecku, czym ratuje życie sobie i bliskim. Edward coraz jawniej okazuje Marii swoje względy. Kobieta z wdzięcznością przyjmuje jego pomoc, zgadza się na podjęcie pracy, wysyła Jurka do polskiej szkoły. Zaniepokojony rosnącymi wpływami Edwarda na chłopca dziadek, przedwojenny obywatel ziemski, rozbudza we wnuku kult ojca - kawalerzysty. Kiedy w okolicy pojawia się zdziczały biały koń, wspólnie podejmują próby okiełznania rumaka. Jednocześnie dziadek przekazuje Jurkowi tradycje polskiej jazdy, opowiada o I Brygadzie, nie kryjąc swej niechęci do "bolszewika". W świadomości chłopca coraz większe miejsce zajmuje wyczekiwany przez rodzinę ojciec, który zaginął w czasie kampanii wrześniowej. Mimo postawy dziadka Maria i Edward postanawiają się pobrać. Podczas zaręczynowej kolacji Jurek demonstracyjnie manifestuje swoje przywiązanie do ojca, czym niszczy uroczysty nastrój. Tej samej nocy przeżywa szok, stając się świadkiem intymnych chwil matki i przyszłego ojczyma. Im bardziej chłopiec oddala się od Marii, tym większy wpływ na niego zyskuje dziadek. Wspólnie ujarzmiają białego konia. Jurek odmawia pozowania do ślubnego zdjęcia matki i Edwarda, w przeddzień ślubu niszczy przygotowaną na uroczystość suknię. Wraz z dziadkiem nie przychodzą na ślub, odmawiają też uczestniczenia w weselu. W nocy wyobraźnia podpowiada mu sposób na zabicie ojczyma, który wprowadził się do domu. Pewnego dnia Jurek ucieka ze szkoły, by pomóc dziadkowi w zwózce siana. Przed przejazdem przez mostek biały koń płoszy się i wywraca wóz. W wypadku ginie dziadek. Teraz chłopiec bierze na się jego obowiązki - zapala lampę na ganku, znak oczekiwania na wracającego do domu ojca. Nocą płonie stodoła. Podejrzewający Jurka o podpalenie Edward wymierza karę wbrew protestom Marii. W odpowiedzi chłopiec niszczy zabawkę, jaką otrzymał od ojczyma. Kolejny koszmarny sen podpowiada chłopcu jak zabić Edwarda. Zgodnie z senną wizją powiadamia ojczyma, że w ruinach pobliskiej fabryki znajduje się magazyn broni. Wyruszają tym razem ciężarówką. Podejrzewający zasadzkę Edward znajduje się w stanie skrajnego zdenerwowania. Choć sytuacja podpowiada kolejne możliwości zamordowania znienawidzonego ojczyma, Jurek odstępuje swego zamiaru.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Kierownictwo artystyczne
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- SprzętTechnovision Ltd.
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficznaR. Pająk
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- ProducentSophie BelhetchetWielka BrytaniaGlenn WilhideWielka Brytania
- Produkcja
- Współpraca produkcyjnaZED LimitedFilm Four International
- Obsada aktorskaMaria Ostrowska, matka JurkaEdwardMarta, babcia JurkaJózef, dziadek JurkaJurek Ostrowskipastorżona pastorażołnierz amerykańskiżołnierz brytyjskiżołnierz brytyjskiEmilia Przemińskadziewczynka w klasztorzezakonnicazakonnicaduch ojca Jurkażołnierz radzieckiNiemiec z werwohlunauczycielkaWojciech GrzywaczewskiBuraskolega Edwardaksiądzorganistażołnierz brytyjski; nie występuje w napisachkolega Edwarda; nie występuje w napisachniewidomy akordeonista; nie występuje w napisachurzędnik w urzędzie repatriacyjnym; nie występuje w napisachnie występuje w napisach