JOANNA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2010
- Premiera:2010. 11. 26
- Gatunek:Film psychologiczny, Film wojenny
- Barwny (negatyw: Kodak), 108 min
Okres zdjęciowy rozpoczął się 8 listopada 2009.
Lokacje: Kraków (m.in. ul. św. Jana, kościół Przemienienia Pańskiego przy ul. Pijarskiej 2).
"Kameralny, świadomie staroświecki film Feliksa Falka ma czysty ton, rzadki w nowym polskim kinie. Dobro i zło są
tu pozbawione masek, jakie nakłada im "Joanna" powstała jako reakcja na sytuację współczesną,
gdy kwestie moralności i wiary wywleka się na sztandary, łącząc je ze zbiorowością, z narodem, z partią. Falk
sprowadza te wartości na grunt osobowy. To punkt widzenia chrześcijański, personalistyczny. Samotne dobro,
napiętnowana cnota ukryta pod pozorem grzechu, nierozpoznane poświęcenie - to przecież ewangeliczne
paradoksy" pisał w recenzji Tadeusz Sobolewski. Owa "staroświeckość", czy też "stereotypowość"
dzieła Falka jest zatem zwodnicza. Reżyser posługuje się nią, by kręcąc kolejny film "o ratowaniu Żydów"
opowiedzieć jednocześnie bardziej uniwersalną, poruszającą historię o ludzkiej samotności, kruchości więzów
międzyludzkich, nieustannej grze prawdy i pozorów, w której ukryte dobro piętnowane bywa jako zło,
a deklarowana przyzwoitość i patriotyzm mogą posłużyć za fałszywe moralne alibi, pozwalające "nie dostrzec"
krzywdy drugiego człowieka. Bogaty w treść, dojrzały scenariusz i reżyserska sprawność w przetłumaczeniu
go na język ruchomych obrazów to jednak nie jedyne walory dzieła Falka. Wśród tych ostatnich nie sposób
pominąć Urszuli Grabowskiej, odtwarzającej tytułową postać. Kameralny film, jakim jest "Joanna", by przekonać
widza wymaga bowiem świetnego aktorstwa. Tu liczy się prawda każdego gestu, spojrzenia, słowa, a nawet
milczenia. Urszuli Grabowskiej udało się tę prawdę pokazać, podobnie jak i partnerującym jej kolegom
koleżankom, ze szczególnym uwzględnieniem drugoplanowych ról Stanisławy Celińskiej i Kingi Preis.
"Joannę" uhonorowano nagrodami za reżyserię, scenariusz, kostiumy i charakteryzację na Festiwalu
Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2010) oraz Orłami za najlepszą główną i drugoplanową rolę kobiecą
2010 roku. Ponadto film zdobył laury na festiwalach w Moskwie, Taszkiencie, Chicago, Palm Beach
i Los Angeles.
Kraków, lata okupacji hitlerowskiej. Joanna Kurska pracuje jako kelnerka w restauracji. Pewnego dnia
niemieccy żołnierze urządzają w okolicy łapankę. Jej ofiarami padają także goście lokalu. Na szczęście Joannie
udaje się uciec. Podobnie jak małej siedmioletniej Róży, żydowskiej dziewczynce, którą matka, zdemaskowana
przez siedzącego obok szmalcownika, na chwilę przed niemieckim "nalotem" wysłała do położonego naprzeciwko
restauracji kościoła. Do tego samego kościoła często zachodzi Joanna, by prosić Boga o powrót niedawno
poślubionego męża, który poszedł na wojnę we wrześniu 1939 roku i jak dotąd nie wrócił. Czy w ogóle jeszcze
kiedykolwiek go zobaczy? Joanna wciąż ma nadzieję,
co pomaga jej stawiać czoło coraz bardziej natarczywej i nieznośnej samotności. Tym bardziej że
czuje, iż w rodzicach i siostrze nie ma pełnego oparcia. Namiastkę poczucia spokoju i bezpieczeństwa
daje jej tylko mieszkanie, wciąż pełne dawnej obecności męża i pamiątek po nim, ale i na ów ostatni
azyl w dobie powszechnych dokwaterowań coraz więcej osób spogląda łakomym okiem.
Kiedy nazajutrz po niemieckiej łapance Joanna jak zazwyczaj modli się w pustym kościele, ku swemu
zdumieniu znajduje śpiącą pod ławką dziewczynkę. Jest nią Róża. Jeden rzut oka i Joanna już wie,
że mała jest Żydówką i jeśli nikt jej nie pomoże wkrótce zginie. Niewiele myśląc kobieta postanawia
ukryć ją w swoim mieszkaniu. Nie mając pełnego zaufania do rodziny, przyjaciół i sąsiadów, a zapewne
także nie chcąc ich narażać, Joanna nikomu nie mówi, że w domu "ukrywa Żyda". Jednocześnie musi
szukać nowej pracy i dyskretnie zaopatrzyć Różę w ubrania, jedzenie i choćby najskromniejsze zabawki.
Pomimo wysiłków Kurskiej, wścibska gospodyni kamienicy zaczyna coś podejrzewać, a co jeszcze
gorsze Joanną zaczyna interesować się pewien niemiecki oficer, który daje dość jasno do zrozumienia,
jaki rodzaj znajomości chciałby z nią zawrzeć. [TVP]
Zwiastunpokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent techniczny operatoraII ekipaII ekipa
- Ładowacz
- Klapser
- Podgląd video
- Oświetleniemistrzw napisach nazwisko: Gienza
- Wózkarz
- Obsługa agregatu
- Sprzętzdjęciowyzdjęciowyoświetleniowyagregatdźwiękowy
- Digital Intermediateproducentnadzór produkcyjnynadzór produkcyjnysupervisor
- Korekcja barwnacyfrowakopii filmowej
- Laboratoriumwykonanie kopii wzorcowej
- Kierownictwo laboratorium
- Opieka technologiczna
- Skanowanie
- Konforming
- Naświetlanie
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Pomoc rekwizytorska
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzykifortepianwokalizaskrzypce
- Dyrygentorkiestrachór
- Opracowanie muzyczne
- Organizacja nagrań
- Realizacja nagrańwspółpraca
- Zgranie muzykiwspółpraca
- Dźwięk
- Asystent operatora dźwięku
- Udźwiękowienie
- Edycja dialogów
- Efekty synchroniczne
- Imitator dźwiękuwspółpracawspółpraca
- Postprodukcja dźwięku
- Zgranie dźwiękuwspółpraca
- KonsultacjaPavel ŠtverákDolby
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Studio montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Współpraca charakteryzatorska
- Efekty komputerowe
- Efekty specjalnenie występuje w napisach
- Koordynacja kaskaderska
- Opieka medyczna
- Konsultacjamedycznasamochodowads. militarnychds. BHPds. historycznychjęzykowa; nie występuje w napisach
- Tłumaczenienie występuje w napisach
- Napisy
- Fotosy
- Public relations
- Catering
- Transport
- Lokacjewspółpraca
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Koordynacja postprodukcyjna
- Nadzór produkcyjny
- Producent wykonawczy
- Producent
- Koproducent
- Produkcja
- Koprodukcja
- Współfinansowanie
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaJoanna KurskaRóżaKamińska, dozorczyni w kamienicy JoannyStaszka Kopećmatka JoannyEwa, siostra JoannyMarta, koleżanka JoannyJoachim Paul Assböckmajorkierownik pocztystrażnik na poczciematka Różyojciec Joannyszmalcownikoficer tłumaczmecenas, sąsiad JoannyJurek KrasuckiLucjansiostra zakonnażołnierzkobieta w kościelemężczyzna w kościelepolicjantArtur Kasiakmąż JoannyOla, córka Ewy
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2010Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za reżyserię
- 2010Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenariusz
- 2010Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za kostiumy
- 2010Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za charakteryzację
- 2010
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011Moskwa (MFF)-Nagroda za rolę żeńską
- 2011Moskwa (MFF)-Nagroda dziennikarzy rosyjskich
- 2011Moskwa (MFF)-Nagroda Rosyjskich Klubów Filmowych
- 2011Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-Nagroda Krytyków Chicagowskich
za "najwybitniejszy film fabularny" - 2012Palm Beach (Międzynarodowy Festiwal Filmów Żydowskich)-Nagroda Publiczności
- 2012Taszkient (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Grand Prix
- 2012Taszkient (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za najlepszą rolę żeńską
- 2013Los Angeles (Universe Multicultural Film Festival)-Wielka Nagroda Jury