MATKA TERESA OD KOTÓW
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2010
- Premiera:2010. 09. 17
- Barwny, 95 min
Okres zdjęciowy: 18 czerwca -19 lipca 2009.
Lokacje: Warszawa (m.in. Most Siekierkowski, ul. Środkowa, parafia p.w. św. Marii Magdaleny przy ul. Wólczyńskiej), Świder, Otwock.
Inspirowana faktami współczesna opowieść o dwóch chłopcach, którzy zamordowali własną matkę. Oszczędzając widzom drastycznych scen i prowadząc narrację od końca do początku, reżyser skupił się na drążeniu psychiki bohaterów i próbach odpowiedzi na pytanie "dlaczego?"
"Wiele lat temu przeczytałem w gazetach o pewnym zdarzeniu. Znaleziono martwą kobietę z odciętą głową, która schowana była w pokoju swoich synów. Chłopcy przez kilka dni mieszkali z ciałem swojej matki, a następnie uciekli. Było to dla mnie coś tak szokującego i nieprawdopodobnego, że zacząłem ten temat drążyć..." - zbrodnia, o której mówi reżyser Paweł Sala wydarzyła się na warszawskiej Ochocie w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia i wstrząsnęła całą Polską. Tym bardziej że - jak się niebawem okazało - rodzina, w której doszło do tragedii, była najzupełniej normalna. Żadnych patologii, nałogów, przemocy, biedy. "Matka Teresa od kotów" jest fabularnym debiutem filmowym Pawła Sali, wcześniej związanego głównie z teatrem, także telewizyjnym. Zgodnie z deklaracjami reżysera jego dzieło nie da się wpisać w konwencję kryminału czy thrillera. To kino zdecydowanie psychologiczne, nie dające łatwych odpowiedzi, mierzące się z mroczną tajemnicą ludzkiej duszy. Odbioru filmu nie ułatwia zastosowany przez twórcę zabieg formalny, polegający na prowadzeniu narracji od końca do początku, znany choćby z "Memento" Christophera Nolana i "Nieodwracalnego" Gaspara Noego.
"Matka Teresa od kotów" została dobrze przyjęta przez krytyków, dając im pretekst do najrozmaitszych interpretacji. Recenzentów intrygowała głównie postać Artura, dwudziestoletniego syna tytułowej bohaterki, na którym w największej mierze ciąży wina za popełnione morderstwo. Motywów jego czynu próbowano szukać m.in. w podświadomej walce z ojcem o dominację w rodzinie, chorobie psychicznej, zaburzeniach seksualnych, frustracji i chorobliwej ambicji, czy tajemniczych zdolnościach paranormalnych o demonicznej proweniencji. Poza końcowymi scenami w lesie, film jest utrzymany w ciemnej tonacji kolorystycznej, obszerne mieszkanie w starym budownictwie pełne wszędobylskich kotów wydaje się zaniedbane i zakurzone, zdecydowanie nieprzytulne, podobnie jak - łagodnie rzecz ujmując - psychika Artura. Wielką siłą filmu jest aktorstwo, stojące na bardzo wysokim poziomie. Ewa Skibińska jako Teresa kreuje wiarygodną postać kobiety, której mimo najszczerszych chęci nie udaje się scalić wstrząsanej wewnętrznymi konfliktami rodziny. Bojąc się najstarszego syna, nie umiejąc dotrzeć do przeżywającego własny dramat męża, zaspokaja swoje potrzeby uczuciowe, przygarniając do domu uliczne koty. Mariusz Bonaszewski w roli Huberta bezbłędnie oddaje duchową degrengoladę eksżołnierza, który po traumatycznych przeżyciach w Afganistanie nie może odnaleźć się w normalnym życiu. I wreszcie Mateusz Kościukiewicz jako Artur daje popis gry, tworząc niepokojący portret chłopaka uosabiającego często zło w stanie "czystym", a zarazem zagubionego, być może trawionego pragnieniami (także natury seksualnej), które napełniają go przerażeniem, posiadającego, co kilkakrotnie sugeruje reżyser ,tajemnicze zdolności paranormalne, w sprawie których powinien wypowiedzieć się psychiatra, a może i egzorcysta.
Do podwarszawskiego motelu nocą wpada oddział policji i aresztuje dwóch przebywających tam chłopców. Starszy Artur ma niewiele ponad dwadzieścia lat, młodszy Marcin trzynaście. Następnie policyjny okratowany samochód wiezie ich do aresztu. Po drodze chłopcy wbrew zakazom stróżów prawa - próbują rozmawiać i żartować. Starszy zachowuje się prowokująco, więc samochód na chwilę zatrzymuje się, a dwóch policjantów wywleka Artura na zewnątrz i za pomocą pięści wyperswadowuje mu ochotę na dalsze pogawędki. Na chłopcach ciąży zarzut popełnienia bestialskiego morderstwa na własnej matce, której obcięli głowę i wraz z resztą ciała schowali do szafy w swoim pokoju. Gdy trup zaczął się rozkładać, zamknęli pokój na klucz i uciekli z domu. Następnie, w ciągu kolejnych retrospekcji, akcja coraz bardziej cofa się w czasie, ukazując codzienne życie i pracę matki chłopców; stosunki panujące w ich rodzinie, rosnącą fascynację Marcina starszym bratem, powrót ojca chłopców z zagranicznej misji wojskowej, a przede wszystkim złowrogą przemianę Artura, który rozwijając odkryte w sobie zdolności paranormalne, zaczyna w coraz większym stopniu terroryzować całą rodzinę. [TVP]
Zwiastunpokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Casting (reżyseria obsady)w napisach nazwisko: Ignatiew
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Operator Steadicam
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrz
- Wózkarz
- Krany kamerowe
- Korekcja barwnakoordynacjasupervisorcyfrowakopii filmowej
- Naświetlanie
- Laboratorium
- Kierownictwo laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- Muzyka
- Wykonanie muzykiw składzie: Marcin Krzyżanowski (w napisach: Marc Krz) - wiolonczela elektryczna, Maria Kulowska - wiolonczela, Justyna Straszyńska - wiolonczela, Maciej Strojny - gitara basowa, Jacek Ruszkiewicz - perkusjasopran
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Reżyseria dźwięku
- Dźwięk na planie
- Udźwiękowienie
- Asystent operatora dźwięku
- Efekty synchroniczne
- Realizacja nagrańnagrania "Gendos"; studio TVP
- Zgranie dźwiękuS-1
- KonsultacjaPavel ŠtverákDolby
- Kierownictwo studia
- Obsługa studia
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażystyw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Asystent charakteryzatora
- Współpraca charakteryzatorska
- Koordynacja kaskaderska
- Ewolucje kaskaderskie
- Efekty specjalne
- Pojazdy
- Konsultacjads. BHPds. zwierzątpsychologds. policjids. więziennictwads. kolejowych; nie występuje w napisach
- Opieka medycznaImprezmed
- Opieka artystyczna
- FotosyPikselPiksel
- Projekt plakatu
- Making of
- Zwiastun filmumontaż
- Strona www
- Czołówkaanimacja czołówki ZF Rozwójanimacja czołówki ZF Rozwójmuzyka do czołówki ZF Rozwójanimacja czołówki DeLord
- Logotyplogo ZF Rozwój
- Transport
- Catering
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Administracja
- Goniec
- Producent wykonawczy
- Producent
- Koproducent
- Asystent producentads. promocji i postprodukcji
- Produkcja
- Koprodukcja
- Współfinansowanie
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaTeresaHubert, mąż TeresyArtur, syn TeresyMarcin, syn TeresyEwa, kuzynka TeresyKrystyna, przyjaciółka TeresyJacekJadzia, córka Teresyciotka Różaterapeutamaklernauczycielka Marcinapułkownikpolicjant, sąsiadWiktoriapolicjantka dyżurnadzielnicowyZygmuntszeregowybukinistapolicjantpolicjantpolicjantpolicjantMarta LinkowskaskrzypaczkaMałgorzata StudniarekwiolonczelistkawiolonczelistkatechnikMieczysław Chmielewskipracownik prosektoriumGennady Chamzyrynśpiewak "Gendos"Jarzębina (zespół)pod kierunkiem Ireny Krawiec; płaczkiKrzysztof RybakowskiżołnierzżołnierzRobert DzwonkowskiżołnierzJarosław SzlęcyżołnierzMichał WołkowickiżołnierzżołnierzJakub MićkażołnierzKamil MyszkażołnierzżołnierzPiotr WitkowskiżołnierzDamian WijasżołnierzżołnierzWiktor WandzelżołnierzżołnierzżołnierzżołnierzżołnierzżołnierzRobert Wandzelżołnierzżołnierzżołnierz
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2010Karlovy Vary (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za najlepszą rolę męską
- 2010Karlovy Vary (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za najlepszą rolę męską
- 2010Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda im. Stanisława Różewicza za reżyserię
za reżyserię - 2010Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda Jury Młodzieżowego
- 2010Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego
- 2011Paszport "Polityki" (nagroda kulturalna tygodnika "Polityka")-Nagroda w kategorii: Film
uzasadnienie nagrody: "późny debiut, na który warto było czekać. Za utwór oryginalny w formie, perfekcyjnie zrealizowany i zagrany, będący odważną wypowiedzią o rozpadzie rodziny i świecie pozbawionym wartości wyższych" - 2011Gwarancja Kultury (nagroda TVP Kultura)-Nagroda w kategorii: Film
za "wyrafinowaną grę formalną, za nowe rozdanie w polskim kinie, za bezlitosne łamanie tabu, za konsekwentne i dopracowane kino autorskie, za jeden z ciekawszych debiutów ostatnich lat" - 2011Moskwa (Festiwal Filmów Polskich "Wisła")-Wyróżnienie
- 2011Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Specjalna Jury
za najlepszy debiut - 2011Świdnica (Festiwal Reżyserii Filmowej)-Złoty Dzik
- 2012Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
w kategorii: Plakat filmowy