ZAMACH
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1958
- Premiera:1959. 01. 12
- Gatunek:Film wojenny
- Czarno-biały, 2222 m, 81 min
Lokacje: Warszawa (m. in. ul. Emilii Plater, Jaworzyńska, Frascati, Kaniowska), Toruń (sceny na Moście Kierbedzia).
Wojenny dramat psychologiczny, rekonstrukcja udanego zamachu AK na szefa policji SS, generała Kutscherę, zwanego "katem Warszawy"; film odtwarza precyzyjne przygotowania i dramatyczny przebieg akcji, w której zginęli niemal wszyscy
zamachowcy, ale która przyniosła zamierzony cel - ograniczenie masowych egzekucji. Utrzymana w dokumentalnym stylu, ale nie dosłowna, rekonstrukcja przygotowań i zamachu dokonanego 1. 02. 1944 roku na dowódcę SS i policji na dystrykt warszawski, generała Kutscherę, inicjatora publicznych egzekucji w Warszawie.
Grupa młodych żołnierzy AK, dowodzona przez Zawadę, zdobywa niemiecki samochód. Marta przynosi wyprodukowane chałupniczo granaty. Ryś lustruje ulicę przed komendanturą . . . Zamach się udaje. Ryś zablokował samochodem drogę Kutschery, Czarny oddał śmiertelną serię z pistoletu maszynowego, Kolos zatrzymał granatami nadbiegających Niemców . . . Kilku zamachowców jest rannych. Orzeł i Zabawa wbrew rozkazowi wracają samochodem i trafiają na obławę - skaczą z mostu Kierbedzia do Wisły, gdzie dosięgają ich niemieckie kule . . . Większość zamachowców ginie, pozostali przy życiu walczą dalej. Marta przekazuje granaty na następną akcję.
"Jest to film niemal o technologii zamachu, o technologii walki podziemia z okupantem, film - chciałoby się powiedzieć - matematyczny, w którym pewna ludzka akcja zostaje prześledzona od początku do końca, szalenie szczegółowo, krok po kroku, nawet z kilkoma szkicami wstępnymi, dokładnymi pomiarami fotograficznymi. W tym filmie nie chodzi o polityczną genezę działania, czy jego skutki, nawet nie o psychologię" - pisał Aleksander Jackiewicz. Istniało jednak jeszcze coś, co odróżniało utwór Passendorfera od najsłynniejszych produkcji "szkoły polskiej". Tym czymś było optymistyczne, pełne nadziei zakończenie. Zamach na Kutscherę, choć okupiony ofiarami, powiódł się, a ci, którzy ocaleli, nie zaprzestali walki.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Konsultacja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo zdjęć
- Produkcja
- Obsada aktorskaMartaKrysiaZbyszek "Zawada""Kolos""Mały"MarekKazik "Czarny"JacekKajtek"Doktor Maks""Ryś""Orzeł"Olekmatka "Czarnego"pasażerka tramwaju pomagająca "Rysiowi"lekarz przyjmujący do szpitala Rysia i "Kolosa"konspirator Jurekdowódca patrolu żandarmówmatka Krysiczłonek konspiracji osłaniający ewakuację Jacka i "Czarnego" ze szpitalapan Józef, mechanik samochodowySylwia Nowosielskażołnierz niemiecki, kierowca zarekwirowanego samochoduNiemiec przyglądający się samochodowi zamachowcówsanitariusz w szpitalu wiozący "Czarnego"lekarz zajmujący się Rysiem i "Kolosem"konduktor w tramwajuasystent w Państwowej Wyższej Szkole Technicznej robiący granatyNinawłaścicielka piwnicy - miejsca spotkań grupyprzodownik Dawidek, granatowy policjant w szpitalu; nie występuje w napisachnie występuje w napisach; informacja pochodzi z życiorysu aktora ze zbiorów Teatru Żydowskiego w Warszawiepielęgniarka zajmująca się Jackiem i "Czarnym"; nie występuje w napisachlekarz mający dokonać transfuzji "Czarnemu"; nie występuje w napisachkolega oficera niemieckiego zaczepiającego Ninę; nie występuje w napisachgranatowy policjant w szpitalu; nie występuje w napisachRomuald Walterlekarz zajmujący się Jackiem i "Czarnym"; nie występuje w napisachnie występuje w napisachoficer niemiecki zaczepiający Ninę; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1959Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-II nagroda Argentyńskiej Komisji Krytyki Teatralnej
- 1959Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za scenariusz
wraz z filmem "Eroica" - 1959Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda dla najlepszego zestawu filmów
wspólnie z filmami "Ewa chce spać" i "Eroica" - 1959San Sebastian (MFF)-nagroda FIPRESCI
- 1959San Sebastian (MFF)-wyróżnienie za scenariusz
- 1959Meksyk (FFF)-nagroda za reżyserię
- 1960Guadaljara (FF)-Srebrne Sombrero
- 1963Cuneo (MFF o Ruchu Oporu)-Złoty Medal