WALET PIKOWY
- Podtytuł: CZYLI KOBIETA ZMIENNĄ JEST
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1960
- Premiera:1960. 10. 17
- Gatunek:Komedia, Film kryminalny
- Czarno-biały, 2527 m, 92 min
Lokacje: Gdańsk (ul. Zaroślak, Ratusz Staromiejski, Dworzec Główny, Biskupia Górka), Gdynia (gmach sądu vis a vis dworca PKP Gdynia Główna),
Komediowy talent Tadeusza Chmielewskiego ujawnił się już w jego debiutanckim filmie "Ewa chce spać". Nakręcony w 1958 roku obraz przyniósł młodemu twórcy uznanie nie tylko w kraju, ale i za granicą. Barbarze Kwiatkowskiej, odtwórczyni roli Ewy, otworzył zaś drogę do światowej kariery. Część krytyków upatrywała przyczyn sukcesu filmu w udanym połączeniu komediowej lekkości z poważniejszymi ambicjami artystycznymi. Podobna tendencja cechuje drugi utwór Chmielewskiego - "Waleta pikowego". Wątła intryga sąsiaduje tu bowiem z wysublimowaną scenografią i charakteryzacją, a błahe nierzadko dowcipy i gagi z odważną próbą parodii dawnych filmów z Makiem Sennetem.
Głównym bohaterem "Waleta..." jest Wacław Kawanias - kasjer bankowy, który przed laty zakochał się w pięknej Melanii. Dziewczyna jednak woli oficera huzarów, karciarza i hulakę o wiele mówiącym pseudonimie "Walet pikowy". Rozgoryczony Kawanias postanawia odseparować się od świata i przyjąć posadę latarnika. Przez następne lata jedynym urozmaiceniem jego samotnej egzystencji jest studiowanie podręczników kryminologii. Dziwnym zrządzeniem losu pewnego dnia w jego latarni pojawia się inspektor Marac, bezskutecznie tropiący Testona - "przestępcę nad przestępcami". Niegdysiejszy kasjer bankowy proponuje inspektorowi czasową zamianę profesji. Zostawia Maraca w latarni, a sam postanawia sprawdzić swą teoretyczną wiedzę kryminologiczną w praktyce. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Prace rzeźbiarsko-dekoracyjne
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Atelier
- Laboratorium
- Obsada aktorskaMelanialatarnik Wacław Kawaniaseks-kamerdyner pp. Dominków, rzekomy TestonMichał, boy w hotelu "Metropol"komisarz Grantblacharzzłodziej Frantopolicjantsierżant policjiportier Ludwik Czerwinkaposterunkowy na dworcukonduktorwidz w kinie; nie występuje w napisachPopescu, dyrektor banku; nie występuje w napisachnie występuje w napisach; informacja za "Słownikiem Biograficznym Teatru Polskiego t.2"kobieta goniąca "Testona"; nie występuje w napisachojciec Melanii; nie występuje w napisachwidz w kinie; nie występuje w napisachwłaściciel sklepu z kapeluszami; nie występuje w napisachmatka Melanii; nie występuje w napisachmuzyk w kinie; nie występuje w napisachportier w banku; nie występuje w napisachsekretarka w "Animie"; nie występuje w napisachhuzar; nie występuje w napisachkinooperator; nie występuje w napisachchłopak goniący "Testona"; nie występuje w napisachkasjer w "Animie"; nie występuje w napisachpolicjant; nie występuje w napisachśpiewak w kinie; nie występuje w napisachIgnac, przyjaciel Kawaniasa; nie występuje w napisachwłaściciel kina; nie występuje w napisachmarynarz przemytnik; nie występuje w napisachwidz w kinie; nie występuje w napisachMurzyn kupujący w aptece maść na piegi; nie występuje w napisachAlfons Emanuel Walet, bandyta Teston; nie występuje w napisachmarynarz wypijający rum z ukradzionej skrzynki; rola dubbingowana przez Aleksandra Fogla; nie występuje w napisachmarynarz wypijający rum z ukradzionej skrzynki; nie występuje w napisachkieszonkowiec Gienio; nie występuje w napisachdetektyw; nie występuje w napisach
- Obsada dubbingumarynarz wypijający rum z ukradzionej skrzynki; rola Kazimierza Talarczyka; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
CZŁOWIEK Z PSEM | |
Opowiadanie | |
Autor | Zdenek Jirotka |