ROZSTANIE
- Podtytuł: KOMEDIA SENTYMENTALNA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1960
- Premiera:1961. 03. 23
- Czarno-biały, 2157 m, 72 min
Lokacje: Wrocław (m.in. stacja kolejowa Wrocław Psie Pole), Brzeg.
"Rozstanie" jest czymś więcej niż sentymentalnym melodramatem, na co wygląda na pierwszy rzut oka. Jest to studium czasu, przemijania, zrywania związków człowieka z przeszłością i powstawania, rodzenia się nowych możliwości, nowych związków, o ile człowiek czuje się na siłach, aby je akceptować" - pisał jeden z krytyków po premierze czwartego filmu Wojciecha Jerzego Hasa. Poprzednie ("Pętla", "Pożegnania" i "Wspólny pokój") wyrobiły reżyserowi opinię znakomitego "psychologa ekranu", specjalisty od budowania poetyckiego klimatu, chętnie opowiadającego o ludziach, funkcjonujących na marginesie życia, z trudem odnajdujących swoje miejsce w rzeczywistości, często duchowo okaleczonych. Dał się też Has poznać jako wrażliwy interpretator prozy Marka Hłaski ("Pętla"), Stanisława Dygata ("Pożegnania") i Zbigniewa Uniłowskiego ("Wspólny pokój"). To zamiłowanie do przenoszenia literatury na ekran ujawniło się także w "Rozstaniu", które jest adaptacją noweli Jadwigi Żylińskiej.
Główną bohaterką filmu jest aktorka Magdalena, wracająca po latach do rodzinnego miasteczka. Pretekstem do tej sentymentalnej podróży w przeszłość jest pogrzeb dziadka i spadek, który ma otrzymać. Na miejscu bohaterka przekonuje się, że idealizowana kraina młodości wygląda wręcz żałośnie. Magdalena nie potrafi nawiązać kontaktu z bliskimi niegdyś ludźmi, którzy wydają jej się śmieszni i zupełnie nieprzystający do nowych czasów. W miejscach niegdyś bliskich sercu czuje się obco i nieswojo. Nęcona matrymonialnymi propozycjami ze strony miejscowego mecenasa, zrozumienie i namiastkę uczucia znajduje tylko u przypadkiem poznanego w pociągu chłopaka imieniem Olek. Jednak mimo spędzonej wspólnie z nim nocy, postanawia wyjechać.
"Rozstanie", choć stylistycznie nie odbiega zbytnio od poprzednich i kilku następnych ("Jak być kochaną") filmów Hasa, krytyka nie zaliczyła do najlepszych utworów reżysera. Z uznaniem spotkało się jednak aktorstwo. Dobre recenzje zebrali zwłaszcza Lidia Wysocka jako Magdalena, stojący wówczas na progu kariery Władysław Kowalski jako Olek oraz Gustaw Holoubek w roli mecenasa Rennerta. Ozdobą ścieżki dźwiękowej jest ballada śpiewana przez bardzo wówczas popularną Sławę Przybylską, która współpracowała z Hasem już przy "Pożegnaniach". [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Scenopis
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- TaniecDolnośląski Zespół Pieśni i Tańca Spółdzielczości Pracy (Wrocław)
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowaW Piaskowski
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaMagdalenaOlek Nowakmecenas Oskar RennertWiktoria Budkowa, gosposia dziadka MagdalenyŻbik, syn hrabinyDanuta KrawczyńskaIwonka, siostrzenica Wiktoriiznany aktorkonduktorhrabinakarawaniarzKlemczakowa, żona dentystyznajomy dziadka Magdalenykelnernaczelnik stacji Antonidentysta Klemczakkolejarzkuzynka Magdalenybilardzistabilardzista; nie występuje w napisachgrabarz; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
ROZSTANIE | |
Opowiadanie | |
Autor | Jadwiga Żylińska |
W czołówce filmu nie ma wzmianki o pierwowzorze literackim scenariusza. Nie jest pewne, czy opowiadanie to było pierwowzorem scenariusza, zostało opublikowane w zbiorze "Dzikie ptaki" w roku 1962. |