PRAWO I PIĘŚĆ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1964
- Premiera:1964. 09. 14
- Gatunek:Film psychologiczny
- Czarno-biały, 2820 m, 92 min
Lokacje: Toruń (Rynek Nowomiejski, Brama Ciemna, Kościoły Świętej Trójcy i Św. Jakuba, ulice: Ciasna, Ślusarska, Mostowa, Podmurna), Koronowo, Ciechocinek (Łazienki Nr 4 przy Alei Armii Krajowej 6), Chełmża (poczta).
"Polski western" - tak określili recenzenci film Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego. O ile bowiem amerykańskie realizacje gatunku rozgrywały się na preriach zachodnich stanów USA, o tyle w "Prawie i pięści" rzecz dzieje się po II wojnie światowej na ziemiach zachodnich, również czekających na swoich pionierów i osadników. Podobnie jak sto lat wcześniej na równinach Ameryki Północnej poniemieckie tereny kolonizowano na dwa sposoby: pokojowo i przy użyciu przemocy. Obie te tendencje nierzadko się ścierały. Nastawieni na cierpliwą uprawę roli osadnicy musieli niejednokrotnie stawić czoło uzbrojonym bandom rzezimieszków, żyjących z rozboju i grabieży. W westernach z pomocą prześladowanym przychodził zwykle samotny jeździec, po mistrzowsku posługujący się pięściami i rewolwerem. W filmie Hoffmana i Skórzewskiego jest podobnie. Kliszę zapożyczoną zza oceanu nasączono wszakże odmiennymi barwami. Inne są realia, inna epoka, inna wreszcie psychologia postaci. W "Prawie i pięści" sensacyjno-westernowa fabuła stanowi jedynie pretekst do ukazania głębszej myśli. Taki cel postawił sobie Józef Hen (autor powieści "Toast" i napisanego na jej podstawie scenariusza). Śladem jego zamysłu poszli dwaj reżyserzy. Zainteresowała ich "przede wszystkim aktualność scenariusza". "Mówi się tutaj bowiem o uczciwości człowieka wobec siebie samego, niezależnie od presji opinii i środowiska. A także o swoistej znieczulicy społecznej na zło, o postawie wykluczającej aktywność, zgodnie z zasadą: Jeżeli ja sam nie kradnę, czy nie morduję, to nie muszę wtrącać się do spraw innych ludzi" - deklarowali w jednym z wywiadów. Udało im się jednak ukazać moralną niejednoznaczność owej "znieczulicy", niekoniecznie będącej udziałem ludzi tchórzliwych i wygodnych, lecz także jednostek pognębionych przez los.
Głównym bohaterem filmu jest Andrzej Kenig (brawurowa rola Gustawa Holoubka) - były więzień obozu koncentracyjnego, który zgłasza się na ochotnika do pracy pełnomocnika rządu. Zostaje dokooptowany do grupy, mającej za zadanie zabezpieczyć mienie pobliskiego uzdrowiska i uruchomić sanatorium. Niebawem Kenig uświadamia sobie, że jego koledzy to w rzeczywistości szabrownicy, którzy nie przebierają w środkach, by zdobyć fortunę. Podejmuje z nimi walkę.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Script (Sekretariat planu)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaAndrzej KenigAnnaBarbara DubikowskaAntoni SmółkaCzesiek WróbelWijas"doktor" MieleckiZośkaJankaRudłowskinapastowana repatriantkaporucznik WrzesińskiSchaeffer, maitre d'hotel z "Tivoli", mieszkaniec Graustadt - Siwowapełnomocnik rządurepatriant przy torze kolejowymmilicjantnie występuje w napisachmężczyzna napastujący repatriantkę; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
TOAST | |
Powieść | |
Autor | Józef Hen |
Variapokaż
Patrz także:schowaj
- 1999STRZAŁ Z BIODRA. O FILMIE "PRAWO I PIĘŚĆ" JERZEGO HOFFMANA I EDWARDA SKÓRZEWSKIEGO w FILMY O FILMACHFilm dokumentalny / Grzegorz Jankowski Jacek Szczerba