WESTERPLATTE
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1967
- Premiera:1967. 09. 01
- Gatunek:Film wojenny
- Czarno-biały, 2730 m, 91 min
Lokacje: Gdańsk, poligon w Rembertowie.
Prapremiera: 12 lipca 1967 podczas MFF w Moskwie.
"Westerplatte - półwysep u wejścia do portu gdańskiego - polska składnica amunicyjna na terenie Wolnego Miasta Gdańska, zbudowana na mocy postanowienia Rady Ligi Narodów. Jej załogę stanowił oddział wartowniczy w sile jednej kompanii piechoty i grupa pracowników cywilnych - razem 182 ludzi. Jedyna straż polska u ujścia Wisły - 5 wartowni, 1 działo polowe, 2 działka przeciwpancerne, 4 moździerze. Westerplatte stało się pierwszą zaporą na drodze zaborczego pochodu Hitlera przez Europę. Tu padły pierwsze strzały II wojny światowej" - tymi słowami rozpoczyna się "Westerplatte" Stanisława Różewicza, uznane przez polskich krytyków za jeden z najwybitniejszych rodzimych filmów o wojnie. Reżyser, ochrzczony nawet mianem "piewcy września" dał tu znakomitą próbkę swego stylu, znanego już choćby z "Wolnego miasta" czy "Świadectwa urodzenia". Po raz pierwszy "Westerplatte" pokazano na festiwalu filmowym w Moskwie, z którego film wrócił ze Srebrnym Medalem. Polska premiera miała miejsce w 28. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Utwór Różewicza - w opozycji do stylistyki "szkoły polskiej" - pozbawiony jest romantycznej otoczki. Scenariusz powstał na podstawie skrzętnie zgromadzonej i zbadanej dokumentacji, w której niepoślednią rolę odegrały zapiski majora Henryka Sucharskiego - dowódcy westerplatczyków. Aktorów dobierano według podobieństwa do kreowanych bohaterów. Sposób narracji i staranność realizacji zbliża film do maniery dokumentalnej. W "Westerplatte" brak wyrazistego, pierwszoplanowego bohatera. Zastępuje go zbiorowość. Osią konstrukcyjną fabuły jest nasilający się spór między majorem Henrykiem Sucharskim i jego zastępcą kapitanem Franciszkiem Dąbrowskim. Pierwszy, widząc bezsens długotrwałego oporu, chciał przede wszystkim ocalić życie swych żołnierzy; drugi - wierząc, że Westerplatte jest dla całego narodu symbolem bohaterstwa i wytrwania, zamierzał bronić się do ostatniej kropli krwi. Film Stanisława Różewicza z drobiazgową dokładnością ukazuje 7 dni i nocy walki z nazistowskim najeźdźcą. Mistrzowskie zdjęcia Jerzego Wójcika wiernie oddają stan nieustannego napięcia, psychiczną ewolucję bohaterów od wiary w rychłą pomoc do tłumionej rozpaczy i poczucia osamotnienia.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach imię: Kazimiera
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- DokumentacjaZbigniew FlisowskihistorycznaMichał GawlickihistorycznaStefan GrodeckihistorycznaLeonard Piotrowskihistoryczna
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskamajor Henryk Sucharskikapitan Franiciszek Dąbrowskichorąży Jan Gryczmanplutonowy Piotr Buderkapral Bronisław Grudzińskikapitan Mieczysław Słaby, lekarzmat Bernard Rygielskiszeregowy rzucający granat; pierwowzorem postaci był szeregowy Jan Czywilżołnierz prowadzący nasłuch radiowy; pierwowzorem postaci był sierżant Kazimierz Rasińskiplutonowy Władysław Baranordynans Eugeniusz Aniołekpułkownik Henke, przyjmujący kapitulacjękapral Władysław Domońkolejarz Wojciech Najsarekporucznik Stefan Grodeckiżołnierzartylerzystapodpułkownik Wincenty Sobocińskikapral Edmund Szamlewskiporucznik Leon Pająkstrzelec Jan Połećmagazynier; pierwowzorem postaci był sierżant Leonard Piotrowskikapralsanitariusz Karol Szwedowskiżołnierzplutonowy Adolf Petzeltsierżant Michał Gawlickiżołnierz przynoszący rozkaz o kapitulacjimat Franciszek Bartoszakżołnierzporucznik Kręglicki (w rzeczywistości Zdzisław Kręgielski)wartownik; nie występuje w napisachżołnierz niemiecki przy kapitulacji; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisachżołnierz biegnący z czajnikiem; nie występuje w napisachżołnierz bez hełmu; nie występuje w napisachstrzelec Mieczysław Krzak; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisachranny żołnierz; nie występuje w napisachżołnierz niemiecki; nie występuje w napisachżołnierz niemiecki rozbrajający majora Sucharskiego; nie występuje w napisachwartownik; nie występuje w napisachNiemiec; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisachoficer niemiecki; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisachśpiący żołnierz; nie występuje w napisachmat Chrzanowski; nie występuje w napisachżołnierz wracający z warty; nie występuje w napisachżołnierz układający worki z piaskiem; nie występuje w napisachkucharz; nie występuje w napisachżołnierz grający w warcaby; nie występuje w napisachżołnierz grający w warcaby; nie występuje w napisachżołnierz; nie występuje w napisachobsługujący centralę telefoniczną; nie występuje w napisachzbuntowany żołnierz; nie występuje w napisachpolski żołnierz; nie występuje w napisachplutonowy; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1967Moskwa (MFF)-Srebrny Medal
- 1967Nagroda Ministra Kultury i Sztuki
I stopnia - 1967Nagroda Ministra Obrony Narodowej
I stopnia - 1967Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
- 1967Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: najlepszy film polski; przyznana w 1968 - 1975Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Złote Grono
nazwa nagrody: Wyróżnienie II stopnia; za "wierną pod względem treściowym i doskonałą pod względem formalnym rekonstrukcję głośnego, bohaterskiego epizodu historii Polski oraz za twórczą interpretację dwu postaw żołnierskich w momencie decydującego wyboru"