LEKCJE PANA KUKI
- Tytuł alternatywny: MR. KUKA'S ADVICE
- Tytuł alternatywny: HERRN KUKAS EMPFEHLUNGEN
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Austria
- Rok produkcji:2007
- Premiera:2008. 11. 21
- Barwny (negatyw: Kodak), dźwięk: Dolby, 94 min
Lokacje: Łódź, Łask (dworzec autobusowy), Wiedeń.
"Po przeczytaniu "Lekcji pana Kuki" natychmiast wiedziałem, że chcę sfilmować tę historię. Zadzwoniłem
do Radka Knappa, autora powieści, i następnego dnia rozmawialiśmy w Wiedniu, jak się do tego zabrać.
Radek urodził się w Polsce w tym samym roku, co ja. Mając kilkanaście lat wyjechał z matką do Wiednia.
Prawdopodobnie przeżyliśmy tę samą wewnętrzną przygodę, tyle że ja kilkanaście lat później. Miałem wielkie
szczęście znaleźć gotową powieść, która opisuje moje własne doświadczenia" - mówił o genezie swego filmu
Dariusz Gajewski. Książka Knappa to ciesząca się przed kilku laty sporą popularnością barwna opowieść
o młodym Polaku, który po raz pierwszy wyjeżdża do Austrii w poszukiwaniu pracy, ale i turystycznych wrażeń.
W stolicy ojczyzny Mozarta przechodzi twardą szkołę życia, która pomaga mu zweryfikować wyidealizowany
obraz mitycznego "Zachodu", a przy okazji odnaleźć własne miejsce w życiu. Nic zatem dziwnego, że
Gajewski, który już w obsypanej nagrodami "Warszawie" udowodnił, że dobrze czuje i rozumie problemy
polskiej współczesności sięgnął po tę historię. W roli głównej wystąpił Łukasz Garlicki, znany wcześniej
przede wszystkim z kreacji Marcina Borowicza w "Syzyfowych pracach" i udanego występu w "Warszawie".
W "Lekcjach pana Kuki" młody aktor co najmniej nie zawiódł pokładanych w nim nadziei, czego dowodem
jest choćby przyznana mu Nagroda Aktorska na festiwalu filmowym w Orenburgu. W tytułowego pana Kukę
wcielił się Andrzej Grabowski, z komediową stylistyką będący od dawna za pan brat. Partnerują im
m.in. August Diehl, jeden z najwyżej cenionych aktorów niemieckich młodego pokolenia, coraz głośniej
pukający do drzwi Hollywood (występy w "Bękartach wojny" Tarantino i "Salt" u boku Angeliny Jolie
i Daniela Olbrychskiego) oraz Nadia Cameron - Blakey, znana głównie z seriali, choć mająca także w dossier
epizody w amerykańskich superprodukcjach ("Batmanpoczątek") i filmowych przygodach Jamesa Bonda
("Jutro nie umiera nigdy").
Nieważne, czy ukazana w filmie historia zdarzyła się naprawdę: w każdym razie na pewno mogła się zdarzyć.
Wszystko zaczęło się latem 2000 r. Bohater filmu, Waldemar, miał wówczas 20 lat i jeszcze nigdy nie był za granicą.
Nudząc się okrutnie, tkwił w swoim miasteczku w samym środku Polski. I właśnie tego lata postanowił coś zmienić
w swoim życiu. Nie chciał wyjeżdżać na stałe, marzył jedynie o swoich pierwszych zagranicznych wakacjach.Waldemar
bardzo poważnie zabiera się do realizacji celu, chce szczegółowo zaplanować cały wyjazd.
Aby mieć pewność, że niczego nie przegapi idzie po radę do bywałego w świecie, a przynajmniej w Europie,
sąsiada, owego pana Kuki. Zwierza się mu ze swoich wyjazdowych planów. Ponieważ uczył się w szkole trochę
niemieckiego i angielskiego, celem podróży mają być Niemcy albo Anglia. Pan Kuka z różnych powodów
zdecydowanie odradza te kierunki, według niego najlepiej pojechać do Wiednia. Przy okazji będzie mógł
przekazać pewnemu księdzu paczuszkę. Na koniec lekcji pan Kuka udziela jeszcze jednej wskazówki,
że w Wiedniu najlepszy jest hotel Venus. Wyposażony w bezcenną wiedzę Waldemar podróżuje do Austrii
rejsowym autokarem, którym zmierzają tam również gastarbeiterzy i przemytnicy. Obok niego siada śliczna
dziewczyna, Ala, znacznie wyróżniająca się spośród reszty pasażerów. Na koniec podróży Wldemar
chce jej zaproponować spotkanie, ale ona wyraźnie nie ma ochoty na przygodne znajomości, zresztą
na dworcu w Wiedniu czeka już na nią jakiś podejrzany osiłek.
Podróż marzeń od samego początku idzie jak po grudzie. Waldemara spotyka rzeczywiście ksiądz,
który miał mu pomóc, ale okazuje się, że to fałszywy duchowny. Gdy tylko odbiera przesyłkę, ściąga
sutannę, nie pozostawiając żadnych złudzeń. Na odchodnym jeszcze wskazuje Waldemarowi, gdzie jest
hotel Venus, który okazuje się zwykłą ławką w parku. Podróżnik przesypia tam parę nocy, a drobne fundusze,
które zabrał z Polski nie wystarczają na długo. Forsa szybko topnieje i trzeba rozejrzeć się za jakąś pracą.
Wraz z podobnymi jemu nieszczęśnikami, znajdującymi się w fatalnej sytuacji finansowej, trafia, jakby się
początkowo wydawało, na wspaniałą okazję. Oto ich rodak proponuje całkiem intratne zajęcie i w dodatku
dowozi własnym transportem na miejsce. Potem jeszcze tylko bierze całkiem sporą kaucję za sprzęt i
obiecuje zjawić się pod wieczór z wypłatą. Kiedy po wykopaniu ogromnego basenu, czekają na szefa,
zamiast niego nagle pojawia się policja. Okazuje się, że rzekomy prywatny teren, to po prostu park przyrody.
Na szczęście Waldemar unika aresztowania, bo był wtedy w krzakach. Wpadka omija jeszcze jednego Polaka,
Mirka, który obiecuje pomóc załamanemu rodakowi. Waldemar poznaje nowe miejsca i nowych ludzi.
Nocuje w wynajętym lokum u Mirka i jego przyjaciela z Niemiec Lothara, zbuntowanego artysty, grającego
na fortepianie. Przyjechał do Wiednia, żeby studiować muzykę, ale brakuje mu weny twórczej.
Żyje w biedzie jak inni emigranci, choć ma bardzo bogatych rodziców. Jest zbyt dumny, by prosić o pieniądze
"hipokrytów opychających się bieługą".
Waldemar przekonuje się na własnej skórze, czym naprawdę jest ów legendarny Zachód. Przeżywa
nie tylko pierwszy wyjazd za granicę, ale także pierwszą pracę, swój pierwszy bliski kontakt z dziewczyną,
pierwsze spotkanie ze skinami, poznaje też smak pierwszej kradzieży i pierwszego skoku na bank, którego
dokonuje niejako nieświadomie, towarzysząc Lotharowi. [TVP]
Adaptacja bestsellerowej powieści Radka Knappa. Waldemar nigdy jeszcze nie był za granicą. Postanawia to zmienić w czasie wakacji. Pomocy w zorganizowaniu wyjazdu szuka u pana Kuki - dawnego znajomego rodziców. To za jego namową za cel swojej wędrówki wybiera Wiedeń. Jednak już na miejscu wskazówki Kuki okazują się cokolwiek mylące, a jego wizja zagranicy mocno wyidealizowana. Waldemar dostaje twardą szkołę życia na obczyźnie. Każdy pierwszy raz jest trudny. Tymczasem na Waldemara czeka cała seria pierwszych razów. Pierwszy wyjazd za granicę. Pierwsza dziewczyna. Pierwsza praca. Pierwsza kradzież. Pierwszy skok na bank... Te wakacje zmienią go na zawsze.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżyseraDavid Wagner
- Casting (reżyseria obsady)Lisa OlahMarkus Schleinzer
- ScenariuszRoland Gugganig
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazu
- Podgląd videoPatrik Lechner
- Oświetleniemistrzgłówny oświetlacz
- Wózkarz
- Obsługa agregatu
- Sprzęt
- Opieka technologiczna
- Opis negatywu
- Ścięcie negatywu
- Transfer
- Laboratorium
- Kierownictwo laboratorium
- ScenografiaNikolai Ritter
- Scenograf II
- Asystent scenografaCatharina Bandion
- Dokumentacja scenograficznaJohannes Reiter
- Kierownictwo budowy dekoracjiChristof Klimpfinger
- Budowa dekoracjiChristian Stoger
- RekwizytyMartin VogelWerner OttoMarkus ZehetgruberMichael Buchart
- Rekwizytor planuStephan Wurzl
- RzeźbyGrant Mason
- KostiumyMonika Buttinger
- Kostiumograf II
- Asystent kostiumografaVeronika Albert
- MuzykaGunter PretzelAlbert Wieder Jr.
- Wykonanie muzykiBob DylanDebussy TrioDa Blechhauf'N
- Konsultacja muzyczna
- DźwiękBettina Mazakarini
- Operator dźwięku
- Mikrofoniarz
- Imitator dźwiękuAndreas SchneiderMartin Greunz
- Montaż dźwiękuBernhard Maisch
- Nagranie dialogówHannes EderPhilipp KemptnerThomas Janda
- KonsultacjaKeiran Leewersja niemieckaNorbert Zichwersja międzynarodowa
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Asystent charakteryzatora
- Opieka artystycznamontażowaMichou Huttermontażowa
- StatyściJohanna KratochwilopiekaExtras Group Besetzungsagentur
- TłumaczenieMargarete DissauerLiliana NelskaSteve Wilder
- Korepetytor dialogów
- Konsultacjagra na fortepianie
- Koordynacja kaskaderskaErwin Reichel
- Ewolucje kaskaderskie
- Efekty specjalneTissi BrandhoferHarry Siebler
- Making ofPeter Roehsler
- Fotosy
- Napisy
- TresuraKarl Lang
- TransportUmut DagLois GretzmacherNepomuk Hurchsamochód oświetleniowy
- CateringB&B FilmcateringJoachim HuhbauerKerstin Prentler
- Koordynacja developmentu
- Koordynacja postprodukcyjnaBettina Mazakarini
- Kierownictwo produkcjiWernfried Natter-Conradi
- Kierownictwo produkcji IIChristine Schwarzingerds. lokacjids. lokacjids. lokacji
- Asystent kierownika produkcji
- Kierownictwo planuNiki Brechelmacher
- Sekretariat grupy zdjęciowejSusanne AntlIsabella Schmid
- Script (Sekretariat planu)
- Dyżurny planu
- KsięgowośćDoris CermakLarissa Cosentino
- GoniecAgnes Sieberth
- Koordynacja produkcyjnaIrene Kainz
- Producent wykonawczy
- Producent towarzyszącyThomas Feldkircher
- ProducentMathias ForbergHeinz Stussak
- ProdukcjaPrisma Film
- KoprodukcjaORF
- WspółfinansowanieAustrian Film InstituteVienna Film Fund
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaWaldemarAugust DiehlLotharNadia Cameron-BlakeyIrinapan KukaAlaArnolddresiarz"ksiądz"Mireksiwy mężczyznaBranko SamarowskiBernsteinKrista StadlerSimacekAlexander Strobeledr HeftlLukas ResetaritsAndreas Banbliźniaczka Wiedenka jedząca lodybliźniaczka Wiedenka jedząca lodyPolakGerda DrabekAlexander Jagschkierowca autobusuPolakRudi Muhllehnersołdat spod Stalingradu w wizji WaldemaraOana SolomonPolakJohannes Zeilersprzedawca w budce; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
LEKCJE PANA KUKI | |
Powieść | |
Autor | Radek Knapp |
Nagrodyschowaj
- 2008Orenburg (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Wschód i Zachód. Klasyka i Awangarda")-Nagroda Aktorska