PORA UMIERAĆ
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2007
- Premiera:2007. 10. 19
- Czarno-biały (negatyw: FujiFilm), 104 min
Okres zdjęciowy: 16 maja - 23 czerwca 2006.
Lokacje: Otwock (willa Kahana przy ul. Konopnickiej 7A).
Tak jak Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach.
"Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty.
Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki.
Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Dokumentacja
- Zdjęcia
- Asystent operatora kameryIIII
- Oświetleniemistrz
- Wózkarz
- Korekcja barwna
- Obsługa agregatuNo Problem
- Sprzętświatłoświatłoświatłopodnośniki
- Digital Intermediatenadzór produkcyjnynadzór produkcyjnysupervisor DIcyfrowa korekcja barwna, transfer one light i skanowaniekonformingwykonanie efektówwykonanie efektówwykonanie efektównaświetlanie na negatyw 35 mm
- Negatyw tonuWFDiF
- Laboratoriumkoordynacjakoordynacjakoordynacja
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Budowa dekoracji
- Rekwizyty
- Rekwizytor II
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- GarderobaMultiRent
- Muzyka
- Wykonanie muzykifortepianharfatrąbka
- Dyrygent
- Realizacja nagrań
- Zgranie muzyki
- DźwiękReinhard Stergar
- Asystent operatora dźwięku
- Postprodukcja dźwięku
- Opracowanie dźwięku
- Imitator dźwięku
- Zgranie dźwiękuMichal Pajdiak
- Kierownictwo studiaPavel Rejholec
- Asystent realizatora dźwiękuMarek Klasna
- KonsultacjaPavel ŠtverákDolby
- Montaż dźwiękuJan Martinek
- Montaż
- Charakteryzacja
- Tresurapies Tokaj w roli Filipies Tokaj w roli Fili
- Fotosy
- Dublerdublerka Danuty Szaflarskiejdublerka Danuty Szaflarskiej
- Zabezpieczenie wysokościowe
- Opieka medyczna
- Efekty specjalne
- CateringCatering Pilarscy
- Ochrona planuLider
- Transport
- SanitariatyEuroFilmSebaEuroFilmSeba
- Ubezpieczenie filmuAneta GrafUbezpieczeniowy Dom Brokerski MAK
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Asystent kierownika produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Dyżurny planu
- Producent
- Produkcja
- Koprodukcja
- Współfinansowanie
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaAnielaWitek, syn AnieliPatrycja Szewczykwnuczka AnieliRomek Fiodor "Dostojewski"natrętAgnieszka Kozłowska, wychowawczyni w ośrodkuPiotr Ziarkiewicz, dyrektor ośrodkapani doktorWitold Kaczanowskinotariusz Adam KoniecpolskiWit Kaczanowski jrWitek, syn Anieli w młodościMarzenka, synowa AnieliJoanna SzarkowskaAniela w młodościsąsiadka AnieliKai Schoenhalssąsiad AnieliSylwia Bocheńskadziewczynka z herbatąRóża Salamonowiczcórka lokatorkinarzeczony Anielipan z gminypan z gminyMarcin JochimMaksymilian JoksMarek PetykiewiczTomasz PokoraJan ŻołnowskiSandra Bitaudzieci ze Szkół Podstawowych nr 5 i 6 w Otwocku
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2007Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za dźwiękMichal Pajdiak
- 2007Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za główną rolę kobiecą
- 2007Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Dziennikarzy
- 2007Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Złoty Klakier (nagroda Radia Gdańsk dla najdłużej oklaskiwanego filmu)
- 2007Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej
- 2007Częstochowa (do roku 2014 Rzeszów) (Festiwal Filmów Optymistycznych "Multimedia Happy End")-Grand Prix "Złota Ryba"
- 2008Triest (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Wyróżnienie Specjalne
- 2008Triest (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności
- 2008Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola kobieca
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za najlepszą rolę kobiecą
- 2008San Francisco (MFF)-Nagroda Chrisa Holtera za "humor w filmie"
- 2008Nowy Jork (The New York Polish Film Festival)-Nagroda Specjalna
za "wyjątkowo wrażliwe potraktowanie trudnego głęboko humanistycznego tematu" - 2008Świdnica (Festiwal Reżyserii Filmowej)-Nagroda im. Wojciecha Jerzego Hasa
za "niezwykłą konsekwencję w budowaniu nastroju filmu i twórczą współpracę z operatorem" - 2008Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Grand Prix
- 2008Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: Najlepsza Rola Kobieca w sezonie 2007/2008 - 2008Leeds (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności
- 2009Malmo (International Female Film Festival)-Nagroda Główna
- 2009Malmo (International Female Film Festival)-Nagroda Publiczności
- 2009Zimbabwe (International Images Film Festival for Women)-Nagroda za zdjęcia