NADZIEJA
- Tytuł alternatywny: HOPE
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Niemcy
- Rok produkcji:2006
- Premiera:2008. 03. 28
- Barwny (negatyw: Fuji), 97 min
Zdjęcia do filmu rozpoczęły się 25 kwietnia 2006.
Lokacje: Kolonia, Warszawa (m.in. Filharmonia, Areszt Śledczy Warszawa-Służewiec), Hel, Goźlin (kościół), Białołęka (zakład karny), Mariańskie Porzecze.
"Nadzieja" to pierwsza część scenariuszowego tryptyku Krzysztofa Piesiewicza - wieloletniego przyjaciela
i współtwórcy największych filmowych sukcesów Krzysztofa Kieślowskiego (cykle: "Dekalog" i "Trzy kolory"
oraz "Podwójne życie Weroniki" i "Bez końca"). "Wiara - Nadzieja - Miłość" pierwotnie powstała na zamówienie
włoskiej telewizji RAI, jednak ostatecznie Włosi wycofali się z projektu i scenariusze powędrowały na kilka lat
do szuflady. Piesiewiczowi pomógł jednak przypadek. Na festiwalu filmowym w Karlovych Varach jego uwagę
przykuł intrygujący dokument "Absolut Warhola", autorstwa mieszkającego w Niemczech Polaka Stanisława Muchy.
W wyniku spotkania obu twórców Mucha postanowił zainteresować scenariuszem "Nadziei" niemieckich producentów.
Na efekty nie trzeba było długo czekać. Prace nad realizacją filmu ruszyły z kopyta, a za kamerą stanął sam Mucha,
dla którego był to debiut w pełnometrażowej fabule kinowej. Twórcom udało się skompletować prawdziwie gwiazdorską
obsadę, z Wojciechem Pszoniakiem, Zbigniewem Zapasiewiczem, Zbigniewem Zamachowskim, Jerzym Trelą i Janem Fryczem na czele. Zdaniem Krzysztofa Piesiewicza zarówno "Nadzieja", jak i pozostałe filmy z tryptyku
"nie mają absolutnie nic wspólnego z aspektami teologicznymi, co się często im przypisuje. Są to historie, które
starają się w sposób jak najbardziej przekonujący i wiarygodny opowiedzieć o trzech bardzo istotnych w naszym
życiu pojęciach i to niezależnie od tego, kto skąd pochodzi". "To, co nas wypełnia w kontekście tych pojęć' - wyjaśniał
w jednym z wywiadów Piesiewicz -"staram się tłumaczyć antropologicznie lub - mówiąc wprost - po ludzku. Tematyką
tą zajmowało się już bardzo wiele wspaniałych osób. Swego czasu fantastycznie pisał o tym między innymi Dostojewski,
a mianowicie, że bez nadziei nie można wręcz żyć. Ten wybitny rosyjski pisarz postawił tę kwestię na ostrzu noża.
Tymczasem my mówimy o tym, że jeśli bardzo się chce, to można ludzkie mikrokosmosy czy mikroświaty przekształcać
tak, by nadzieja trwała, a przez to dalsza perspektywa była coraz jaśniejsza. O tym jest to opowiadanie, w którym
znalazło się też miejsce na suspens i wątek kryminalny.
Wybrzeże Helskie. Młoda kobieta siedzi przed domkiem letniskowym, słuchając w radiu koncertu orkiestry, którą
dyryguje jej mąż. Jednocześnie z uśmiechem obserwuje swoich synów Michała i Franciszka, grających w piłkę.
W pewnej chwili starszy Michał, tak niefortunnie kopie futbolówkę, że ta ląduje na ulicy. Mały Franciszek biegnie,
by ją złapać. Niestety, nie widzi szybko nadjeżdżającej ciężarówki. Przerażona matka rzuca się ratować syna
i udaje jej się to, lecz kosztem własnego życia. Gdy ginie, w tej chwili w radiu rozlegają się oklaski rozentuzjazmowanej publiczności.
Mija kilkanaście lat. Dorosły już Franciszek mieszka w Warszawie z ojcem i spotyka się z dziewczyną imieniem Klara.
Przy jej niewielkiej pomocy śledzi Benedykta Webera, zamożnego właściciela galerii malarstwa. Pewnej nocy udaje mu się sfilmować,
jak wynajęci przez Webera ludzie kradną zabytkowy obraz z kościoła. Mając niepodważalne dowody przestępstwa biznesmena
(był on obecny podczas kradzieży) Franciszek zaczyna go szantażować, domagając się zwrotu płótna. Niestety,
rychło okazuje się, że wplątał się w sprawy, nad którymi nie jest w stanie zapanować. Zarówno Franciszkiem, jak i jego
dziewczyną zaczyna się interesować policja oraz co gorsza - bezwzględny paser Gustaw. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent osobistyStanisława Muchy; PolskaJohannes HirschStanisława Muchy; Niemcy
- Casting (reżyseria obsady)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kameryII ekipa; w napisach nazwisko: Lesicki
- Asystent operatora obrazu
- Operator playbackuPolskaMarc PrullNiemcy
- KlapserPolskaMarius von FelbertNiemcy
- Oświetleniemistrzgłówny oświetlaczJochen Kratzhellergłówny oświetlacz; NiemcyIvan SmolcicNiemcyMathias Geislerasystent; NiemcyPaul Haselasystent; Niemcy
- WózkarzPolskaBoban MilosevicNiemcy
- Obsługa agregatu
- Sprzętkrany
- Transfer
- Korekcja barwna
- LaboratoriumCinepostproduction Geyer (Kolonia)
- Scenografia
- Scenograf II
- Asystent scenografa
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizytyw napisach imię: MarekMichael KaldenNiemcyKarola SoosNiemcy
- Asystent rekwizytoraPolska
- Malarstwoautorka "Anioła ze skrzypcami"autorka "szkicownika Klary"
- Kierownictwo budowy dekoracjiMikes BottgerNiemcy
- Budowa dekoracjiRolf RexhausenNiemcyPolskaKonsumanstaltNiemcy
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- GarderobaPolskaGenoveva KylburgNiemcy
- MuzykaMax Richterutwory "Sarajevo" i "Last Days" z płyty "Memoryhouse"
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Mikrofoniarzasystent
- Postprodukcja dźwięku
- Imitator dźwiękuAndrea VeselkováZdeněk Dušek
- Efekty dźwiękoweIvo Spaljnagranie
- Montaż dźwięku
- Zgranie dźwiękuStefan Korte
- MontażPeter Przygodda
- Współpraca montażowaMalte WirtzNiemcy; w napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Asystent charakteryzatoraPolskaJohannes SchmagerNiemcy
- KonsultacjascenariuszowaBernhard Kochprzy scenopisieds. dyrygenturykaskaderskads. spadochroniarstwads. spadochroniarstwa
- RedakcjaTVPMichael AndreWDRLili KobbeHRInge ClassenZDF
- PromocjaMaking of; nie występuje w napisach
- FotosyPolskaAstrid WirthNiemcy
- Efekty specjalnekomputerowe
- Modelowanie3D
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- Opieka medycznanie występuje w napisach
- PojazdyPolskaCMSNiemcy
- TransportPolskaPolskaPolskaPolskaTim GrosskurthNiemcySebastian Graf v. MerveldtNiemcy
- CateringFritzFood
- Kierownictwo produkcjiElke Sasserath
- Kierownictwo produkcji IILocation Manager; PolskaChristina MunsterUnit Manager; Niemcy
- Asystent kierownika produkcjiTobias SchuttlerNiemcynie występuje w napisach
- Kierownictwo planuPolskaKai HulsmannNiemcy
- Asystent kierownika planuPolskaPolskaChristoph TaborNiemcy
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- AdministracjaUlrike BojahrNiemcyPolska
- Koordynacja produkcyjnaPolskaSimone WilmsNiemcy
- Nadzór postprodukcyjnyViola Fugen
- ProducentReinhard BrundigRaimond Goebel
- Asystent producentaCamelija KarlicKolonia
- ProdukcjaPandora Film
- KoprodukcjaWestdeutscher Rundfunk (Kolonia)HRZDF
- WspółfinansowanieFilmstitung Nordrhein-WestfalenFFA FilmforderungsanstaltBKM
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaFranciszek RatayKlaraBenedykt WeberKrystian Ratay, ojciec FranciszkaSopel, inspektor policjiMichał Ratay, brat Franciszkapracownik aeroklubupaser GustawLilith MuchaMelania, córka paseramatka Franciszkamały Franciszekmały Michałmatka KlaryprostytutkaksiądzministrantRaimond Goebelpolicjantstrażnik więziennystrażnik więziennyportier sądowyurzędniczka na poczciestaruszka na poczciemężczyzna z kamerąmężczyznadostawca samochodudziewczyna w budce telefonicznejdziewczyna w budce telefonicznejCamelija Karlicstenotypistkakurier w galerii Weberadyrektor filharmoniiegzekutornie występuje w napisachdostawca samochodu; nie występuje w napisachkobieta na konferencji prasowej; nie występuje w napisachmężczyzna na konferencji prasowej; nie występuje w napisach