SKAZANY NA BLUESA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2005
- Premiera:2005. 08. 11
- Gatunek:Film biograficzny
- Barwny (negatyw: Fuji), dźwięk: Dolby, 97 min
Okres zdjęciowy: październik 2004.
Lokacje: Warszawa (hotel "Victoria", stacja PKP Stadion), Zalew Zegrzyński, Katowice, Tychy, Katowice (m.in. hala "Spodek"), Świętochłowice, Nieporęt Zabrze (Dom Muzyki i Tańca przy ul. De Gaulle 17).
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo, tak jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej" - stwierdził kiedyś Rysiek Riedel i to zdanie stało się mottem filmowej opowieści o nim. Niestety, nie było mu pisane długie życie. Charyzmatyczny wokalista grupy Dżem, obdarzony wspaniałym głosem jeden z największych samorodnych talentów polskiej sceny rockowej, odszedł w wieku zaledwie 37 lat, 30 lipca 1994 r. Zniszczyły go narkotyki, od których najpierw nie chciał, a później już nie potrafił uciec. Dla wielu młodych ludzi, którzy dorastali na jego muzyce, stał się symbolem wolności i niezależności - zarówno tej artystycznej, jak i osobistej. W kilkanaście lat po jego śmierci na jego grobie fani nadal składają kwiaty i palą znicze.
Jan Kidawa-Błoński miał szczególne powody, żeby zrobić film o Ryszardzie Riedlu. Był jego bliskim krewnym, razem dorastali w śląskich familokach, mieli podobne marzenia, fascynacje. Na oczach przyszłego reżysera kształtowała się niezwykła osobowość Ryśka i jego bardzo specyficzny związek z ojcem - mieszanka miłości i nienawiści. Kidawa-Błoński nie nakręcił jednak typowego filmu biograficznego, wybrał do swojej opowieści tylko parę okresów z życia bohatera, koncentrując się na jego młodości i pierwszych krokach w branży muzycznej oraz na kilku ostatnich latach życia, gdy artysta coraz bardziej pogrążał się w nałogu, niszcząc siebie i swoją wspaniale zapowiadającą się karierę. Nie jest to także film muzyczny, chociaż oryginalna muzyka zespołu Dżem wypełnia znaczną część "Skazanego na bluesa", teksty piosenek stanowią swoisty komentarz ukazanych wydarzeń, a na ekranie pojawiają się autentyczni członkowie grupy, grający samych siebie. Film ten to przede wszystkim przejmująca opowieść o poszukiwaniu wolności w siermiężnej rzeczywistości PRL-u, o potrzebie uczucia, a jednocześnie oddalaniu się od bliskich, o artystycznym dojrzewaniu i walce z przeznaczeniem. Nadwrażliwiec o duszy dziecka, uciekający w świat marzeń i iluzji, nie potrafił pogodzić tego wszystkiego, zagubił się i zmęczył, a kiedy "skończyły mu się marzenia", jak sam mówi w jednej ze scen, już wiedział, że koniec jest bliski.
Niezwykły artysta znalazł znakomitego odtwórcę w postaci Tomasza Kota, przypominającym Ryśka nie tylko fizycznie, ale również świetnie oddającym na ekranie jego buntowniczą, nieokiełznaną naturę.
Akcja filmu zaczyna się w 1976 r. w Tychach, w jednym ze śląskich blokowisk. 20-letni Rysiek, choć inteligentny i bystry, nie pracuje, edukację zakończył na z trudem zaliczonej podstawówce, żyje z dnia na dzień na garnuszku rodziców, w ciągłym konflikcie z ojcem ormowcem, zafascynowany zachodnią muzyką i kulturą hipisów, pełen marzeń o indiańskim życiu na preriach. Te szczeniackie mrzonki tkwią w nim od czasów dzieciństwa spędzonego w ponurych familokach, kiedy to razem ze swoim najlepszym przyjacielem "Indianerem" bawili się w czerwonoskórych. Rysiek poznaje Małgosię, zwaną Golą, dziewczynę z tego samego osiedla, której podoba się wysoki chłopak stawiający pierwsze kroki w miejscowym zespole muzycznym. Rodzi się między nimi namiętne uczucie. Gola, jeszcze jako uczennica, zachodzi w ciążę.
Wyrzucona ze szkoły, niebawem wychodzi za mąż za Ryśka. Ojciec chłopaka, do końca przeciwny temu związkowi, nasyła na syna komisję poborową, później wymienia zamki w drzwiach w mieszkaniu, gdzie młodzi mają mieszkać, ale Rysiek stawia na swoim. W dniu ślubu Indianer po raz pierwszy daje mu strzykawkę z działką "kompotu". Narkotyczny odlot będzie odtąd stale kusił Ryśka.
Nadchodzi rok 1990. Dżem jest jedną z najbardziej znanych grup w kraju, daje wiele koncertów, ma tysiące fanów. Ale za kulisami toczy się dramat lidera zespołu. Rysiek coraz bardziej pogrąża się w nałogu, często trudno mu dotrwać nawet do końca koncertu, żyje w świecie narkotycznych wizji. Podziwiany idol stacza się coraz niżej, żebrząc o narkotyki. Troska o dom spada wyłącznie na barki Gosi, która trwa u boku męża coraz bardziej zmęczona i zrozpaczona. Lecz ani ona, ani koledzy z zespołu, którym przechodzi koło nosa intratny kontrakt, nie są już w stanie zapobiec tragedii. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IInie występuje w napisach
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Scenariusz - inspiracja
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Operator Steadicam
- Asystent operatora Steadicam
- Współpraca operatorska
- Oświetlenienie występuje w napisach
- Korekcja barwna
- Laboratorium
- Postprodukcja
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Koncepcja muzyczna
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowanie występuje w napisach
- Efekty dźwiękowe
- Zgranie dźwięku
- Udźwiękowienie
- Montaż dźwięku
- Montaż
- On-linew napisach określenie funkcji: Montaż on-line
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Konsultacjads. zwierzątmedyczna
- Koordynacja kaskaderska
- Transport
- Catering"Planbar"
- Fotosy
- Opracowanie graficzne
- Casting (reżyseria obsady)Agencja Castingowa w Krakowie
- Nadzór technologiczny
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Producent
- KoproducentTVPCanal+
- Produkcja
- Współfinansowanie
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaMałgorzata "Gola" Riedel, żona RyśkaIndianerJan Riedel, ojciec RyśkaPolowa, matka GoliKrystyna Riedel, matka RyśkaLeszek Martinek, menadżer "Dżemu"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"Benedykt Otrębawystępuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"występuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"Jerzy Styczyńskiwystępuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"Zbigniew Szczerbińskiwystępuje w roli samego siebie, członka zespołu "Dżem"Ryszard KramarczykakustykkierowcaMieczysław ZiębaGoldwasserBeno Otręba w młodościPaweł Berger w młodościAdam Otręba w młodości; w napisach nazwisko: NokiećJerzy Styczyński w młodościBłażej OtrębaperkusistaRyszard Riedel w dzieciństwieIndianer w dzieciństwieBastekKarolinaBaśkadźwiękowiec Ogórdyrektorka technikumHenioGruberlekarzasystentka Gruberaasystentka w tvkapralwystępuje w roli samego siebiemotocyklistaAdam SzczepanekmotocyklistaDariusz KrasońmotocyklistamotocyklistaWojciech KobzamotocyklistaŁukasz Dróżdżmotocyklistanauczycielka na koncercienarkomankanarkomannarkomanochroniarz GruberaNorbert MusiołkelnerkaSławomir Kawezowskidziewczyna na koncerciedziewczyna na koncerciesąsiadkadziewczyna nad morzemdziewczyna nad morzemAndrzej, student nad morzemstudent nad morzemstudent nad morzemstudent nad morzemżołnierz WSWżołnierz WSWbileterka; nie występuje w napisachnauczyciel na koncercie w liceum; nie występuje w napisachdiler Henio; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za kostiumy
- 2005
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Złoty Klakier (nagroda Radia Gdańsk dla najdłużej oklaskiwanego filmu)
- 2006
- 2006
- 2006
- 2006
- 2006
- 2006
- 2006
- 2006Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola kobieca; za rok 2005 - 2006Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności
- 2006Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: Najlepsza polska aktorka; za rok 2005 - 2006Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego-Nagroda Publiczności
- 2008Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Super Jantar za najlepszy debiut aktorski ostatniego dziesięciolecia