BEZ KOŃCA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1984
- Premiera:1985. 06. 17
- Gatunek:Film psychologiczny, Film polityczny
- Barwny (negatyw: Fuji Color), 2960 m, 103 min
Lokacje: Warszawa (skrzyżowanie ulic: Świętego Wincentego z Matki Teresy z Kalkuty).
Rok 1982. Nazajutrz po własnym pogrzebie mecenas Antoni Zyro wraca do swego mieszkania i odtąd towarzyszyć będzie żyjącym, a czasami i ingerować w ich losy. Przygotowywał się on do obrony przebywającego w więzieniu młodego robotnika Dariusza, który kierował strajkiem, choć nie był członkiem "Solidarności". Teraz jego obrony podjął się mecenas Labrador, pragmatyk sugerujący, że nie jest ważne, co oskarżony faktycznie myśli, lecz w jaki sposób ma odpowiadać na pytania w sądzie. Dariusz odrzuca jednak zarówno tę "grę z sądem", jak i proponowane mu przez aplikanta adwokata przyznanie się do rzekomej winy i podkreślenie politycznych motywów. Domaga się on pełnej jasności i prawdy, a tym samym możliwości odnalezienia drogi porozumienia. Dariusz zostaje skazany na rok i sześć miesięcy więzienia, z zawieszeniem wykonania kary i uchyleniem tymczasowego aresztu... Urszula nie potrafi się odnaleźć po śmierci męża, przekonuje się, jak bardzo go kochała. Nie angażuje jej w pełni sprawa Dariusza, nie potrafi jej pomóc przybyły z zagranicy Tomek, przyjaciel Antka. Odwozi syna do teściowej i popełnia samobójstwo. Nad jej ciałem pojawia się Antek. Wychodzą razem na leśną polanę i oddalają się.
"Film Kieślowskiego jest gorzki, jego zakończenie jest tragiczne. Ale odsłania on bezlitośnie, warstwa po warstwie, wszystkie nieomal pokłady skłóconej i dramatycznej materii życia w Polsce dzisiejszej" - pisano w roku 1984 w jednej z recenzji. Odwołując się do polskich doświadczeń stanu wojennego - akcja filmu rozgrywa się w roku 1982 - reżyser kreuje własną wizję ówczesnego konfliktu społecznego i analizuje różne mechanizmy jego neutralizowania, a ich skuteczność ocenia z całą surowością.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Wykonanie muzykiorkiestra
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Konsultacja
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaUrszula ZyroJoanna Stach, żona Dariuszamecenas Mieczysław Labradormecenas Antoni ZyroDariusz Stachaplikant MiecioTomek, przyjaciel ZyrówhipnotyzerDaniel WebbAmerykaninKrzysztof KrzemińskiJacek, syn ZyrówMarta Duraj"Rumcajs", działacz opozycjimatka Antkasędzia BiedrońJustyna, działaczka opozycjiojciec Joannyadwokat, znajomy Labradoradziałaczka opozycji, znajoma Stachów; nie występuje w napisachdziałacz opozycji, znajomy Stachów; nie występuje w napisachasystentka hipnotyzera; nie występuje w napisachadwokat, znajomy Labradora; nie występuje w napisachSylwia, córka Stachów; nie występuje w napisachdziałaczka opozycji, znajoma Stachów; nie występuje w napisachdziałaczka opozycji, znajoma Stachów; nie występuje w napisachsędzia; nie występuje w napisachpan Kazimierz, szatniarz w gmachu sądów; nie występuje w napisachdziałacz opozycji, znajomy Stachów; nie występuje w napisachdziałacz opozycji, znajomy Stachów; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1985Don Kichot (Nagroda PF DKF)