MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1981
- Premiera:1982. 02. 15
- Gatunek:Film muzyczny, Film biograficzny
- Barwny (Eastmancolor), 3232 m, 108 min
Lokacje: m.in. Jabłonna (park i pałac).
Uwaga: Film jest biografią Hanki Ordonówny (zostały zachowane wszystkie realia i fakty z życia aktorki), choć w filmie nie padają żadne nazwiska (bohaterowie występują jedynie pod rzeczywistymi imionami. Jedyne nazwisko jakie pada - męża Hanki - jest nazwiskiem fikcyjnym), W rzeczywistości mąż Ordonówny nosił nazwisko: Tyszkiewicz.
"Film nie zamierza burzyć legendy i dochodzić ukrytej prawdy. Pragnie on raczej uwierzyć legendzie, a nawet dodać do niej swoje własne domysły. Ludzie, którzy znali bohaterkę, powiedzą o nim, że jest nieprawdziwy. Ci, którzy jej nie znali, niech popatrzą nań jak na legendę gwiazdy". Tak zaczyna się ścieżka dźwiękowa filmu "Miłość ci wszystko wybaczy". Jego twórcy: scenarzysta Krzysztof Teodor Toeplitz i reżyser Janusz Rzeszewski wielokrotnie podkreślali w wywiadach, że ich zamiarem nie jest rekonstruowanie biografii Hanki Ordonówny, legendarnej gwiazdy międzywojennych kabaretów, piosenkarki, której recitale wypełniały do ostatniego miejsca największe wówczas sale widowiskowe stolicy. Mimo zmiany nazwisk i czasami wręcz celowego zaznaczania rozbieżności między faktami a akcją filmu nie ulega jednak wątpliwości, że dzieje filmowej Hanki, dziewczyny z nizin, która robi oszałamiającą karierę w kraju i za granicą, oparte są na biografii Hanki Ordonówny, a właściwie Marii z Pietruszyńskich hrabiny Tyszkiewiczowej.
W filmie opowieść o jej losach przybiera formę retrospekcji. W 1942 r. na Bliskim Wschodzie, w położonym w pobliżu frontu angielskim obozie wojskowym Hanka, gwiazda warszawskich kabaretów, prowadzi przytułek dla bezdomnych polskich dzieci. W chwilach wytchnienia chora na gruźlicę piosenkarka wspomina poszczególne etapy swojej kariery, od pierwszych, niezbyt udanych występów w 1918 r. w warszawskim teatrzyku "Sfinks". Po śmierci matki wyjeżdża do Lublina, tam bez powodzenia próbuje śpiewać. Nieco lepiej układa się jej we Lwowie, gdzie zaczyna odnosić pierwsze, niewielkie jeszcze sukcesy. Romans z aktorem Igiem przywraca jej pewność siebie i Hanka wraca do Warszawy. Poznaje Fryderyka, konferansjera słynnego rosyjskiego kabaretu "Sinaja Ptica". Znajomość szybko przeradza się w miłość. Fryderyk postanawia dopomóc Hance w zrobieniu kariery: uczy ją zasad sztuki estradowej, kreuje jej emploi, w końcu proteguje u dyrektora słynnego kabaretu "Qui pro Quo". Odpowiednio przygotowana Hanka bez trudu otrzymuje angaż. Zaczyna odnosić sukcesy i coraz bardziej oddala się od Fryderyka. Gdy do Warszawy przyjeżdża Igo, w piosenkarce odżywa dawne uczucie. Rolę Hanki Janusz Rzeszewski powierzył - dość nieoczekiwanie nawet dla niej samej - Dorocie Stalińskiej. Grywająca zwykle postaci zdecydowanych, twardych, samodzielnych kobiet, tu wcieliła się w przedwojennego wampa, kobietę zwiewną i tajemniczą, obiekt westchnień dziesiątków mężczyzn.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserskaAndrzej Konopka
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Współpraca scenograficznaMałgorzata Jezierska-Pulit
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorskadekoracje scenicznewspółpraca przy dekoracjach scenicznychwspółpraca przy dekoracjach scenicznychwspółpraca przy dekoracjach scenicznych
- Atelier
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Współpraca kostiumograficznakostiumy sceniczne
- Wykonanie kostiumówCentralne Biuro Wzornictwa Przemysłu LekkiegofutraStefania Markiewiczkapelusze
- Muzyka
- Dyrygent
- Wykonanie piosenek
- Konsultacja muzyczna
- Choreografia
- Współpraca choreograficzna
- TaniecBO-WA (duet taneczny)Teatr Syrena (Warszawa)baletzespół mimów pod kierunkiem B. Głuszczakastepowaniestepowanie
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Opracowanie graficzne
- Materiały archiwalne
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Sekretariat grupy zdjęciowej
- Administracja
- Produkcja
- Współpraca produkcyjnaStudio Filmowe BarrandovStudio Filmowe Bojana (Sofia)
- Obsada aktorskaHanka (Hanka Ordonówna)Aniela, przyjaciółka HankiZula (Zula Pogorzelska)Fryderyk (Fryderyk Jarossy)Igo (Igo Sym)hrabia Michał "Miś" Zborowski, mąż Hankikomik TadeuszBuczyński, dyrektor teatrukomikautor tekstów kabaretowychgrabarz na pogrzebie matki Hankikochanek Hankikomikwidzmim z "Sinej Pticy"inspicjentmatka Hankitancerkawidzmajor Olo Kryńskiwłaściciel "Sfinksa"widzBożena Lemankiewicztancerkawłaścicielka domu modykobieta próbująca wejść na spotkanie ze studentami; w napisach nazwisko: Mullerwielbicielwłaściciel "Bagateli"tancerkapilnujący wejścia na spotkanie ze studentamiśpiewak z "Sinej Pticy"oficer angielski w Palestyniepianistakierownik sali w "Adrii"organizator spotkania ze studentamitancerkastudent; nie występuje w napisachmężczyzna w szatni; nie występuje w napisachstudent; nie występuje w napisachstudent; nie występuje w napisachelektryk teatralny; nie występuje w napisachstudent; nie występuje w napisachkapitan tańczący w "Adrii"; nie występuje w napisachpilnujący wejścia na spotkanie ze studentami; nie występuje w napisachgość w knajpie; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguhrabia Michał "Miś" Zborowski, mąż Hanki; rola Borysa Marynowskiego; nie występuje w napisach